AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #21 Skrevet 28. april 2024 Jeg bor også i Kristiansand, og jeg og min datter på 13 skal også til Frankrike i sommer med bil. Vi tar båten for å ha så lite som mulig kjøring, men om det kun hadde vært meg, hadde jeg kjørt via Malmø. Rett og slett HATER danskebåten, ender opp med å kaste opp uansett hvor lite sjø det er🤢 Å kjøre via Malmø er faktisk ikke SÅ langt. Går fort nedover svenskekysten, og vips så er man i Køben. Og når man kommer forbi Køben, går det radig nedover aurobanen i Tyskland👍 Anonymkode: 4fbd0...983 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #22 Skrevet 28. april 2024 Her ville jeg jobba hardt med alle tenkelige metoder for å gjennomføre ferjeturen. Én ting er at hun skaper mye kluss for dere andre. Verre er at hun skaper mye mer kluss for seg selv, ved å gi etter for angsten. I «det godes tjeneste» blir dere andre gisler/tilretteleggere, som i verste fall gjør at angsten får næring og brer om seg til flere livsområder. Å kjøre rundt er jo spinnvilt. Ikke fordi det er krise denne ene gangen, men på grunn av signalene dere sender om at denne angsten er så berettiget at dere må innrette dere etter den. Dere gir angsten mye makt, og den får gode vekstvilkår. Hvis dere finner en måte som gjør at hun klarer det, derimot, kan hun få en gedigen mestringsopplevelse, erfaring med at familien har tro på henne, og dermed også etter hvert tro på at hun selv kan mestre andre vanskelige hindre senere. Ikke ta fra henne den muligheten! Anonymkode: c5f12...504 9 6
Gjest Bromance Skrevet 28. april 2024 #23 Skrevet 28. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg bor også i Kristiansand, og jeg og min datter på 13 skal også til Frankrike i sommer med bil. Vi tar båten for å ha så lite som mulig kjøring, men om det kun hadde vært meg, hadde jeg kjørt via Malmø. Rett og slett HATER danskebåten, ender opp med å kaste opp uansett hvor lite sjø det er🤢 Å kjøre via Malmø er faktisk ikke SÅ langt. Går fort nedover svenskekysten, og vips så er man i Køben. Og når man kommer forbi Køben, går det radig nedover aurobanen i Tyskland👍 Anonymkode: 4fbd0...983 Det blir minst en dags ekstra kjøring hver vei. Endret 28. april 2024 av Bromance fjernet tekst
Gjest Luksusbia Skrevet 28. april 2024 #24 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært innom det og men å se sitt eget barn med noe som minner om dødsangst, er helt grusomt. Hyling og skriking og grining. Hun sier det kan hjelpe om hun får lov å oppholde seg i bilen. Er det lov på danskeferjen? Anonymkode: 6572f...b8f Desverre må man ut av bildekkene av sikkerhetsgrunner på danske båten. Men hva med om dere lover henne en god buffet middag med brus og is til dessert på båten? Hvis det er sosial angst er eksponeringsterapi viktig. Hun må føle seg trygg og skjønne at andre på båten ikke er farlig. Går det bra hvis dere er mye sammen på lugaren? Hvordan gikk det på leirskole? Eller 19. klassetur til Polen/ Tyskland?
Kjetil E Skrevet 29. april 2024 #25 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for forståelse og gode råd. Tror også dette handler om kontroll. Vært innom tanken på om det går an å få en lugar feks, tror det ville hjulpet noe. Da kan hun være i fred og ro og unngå alle mennesker. Kanskje også lurt å hilse på de som styrer skipet, det var faktisk veldig lurt. Takk. Skal høre med henne om slike ting kunne ha hjulpet.... Veldig veldig slitsomt å dra så unødvendig langt.... Anonymkode: 6572f...b8f Er tvilsomt om hun slipper opp på brua, ihvertfall hvis dere tar hurtigferje. Det ville jeg isåfall forhørt meg med rederiet på forhånd. Hva med å fly til København eller Amsterdam og leie bil der?
Sirah Skrevet 29. april 2024 #26 Skrevet 29. april 2024 Luksusbia skrev (7 timer siden): Desverre må man ut av bildekkene av sikkerhetsgrunner på danske båten. Men hva med om dere lover henne en god buffet middag med brus og is til dessert på båten? Hvis det er sosial angst er eksponeringsterapi viktig. Hun må føle seg trygg og skjønne at andre på båten ikke er farlig. Går det bra hvis dere er mye sammen på lugaren? Hvordan gikk det på leirskole? Eller 19. klassetur til Polen/ Tyskland? Tenker litt det samme. I tillegg til buffet ville jeg lastet ned tax free brosjyren til henne og sagt at hun kan velge seg ut f.eks 4 ting dere kan kjøpe ombord på ferja. Eller hva med en skikkelig gullerot på andre siden? «Når vi kommer til Danmark så kan vi reise innom Fårup Sommerland» eller finne en plass og ri på ponnier! Lillesøsteren min hatet også ferje, men nok ikke så ille som jenta de. På henne virket tax free hver eneste gang. Da fikk hun noe å planlegge mot og glede seg litt til 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #27 Skrevet 29. april 2024 Jeg er så slem at jeg hadde enten plassert henne hos besteforeldre eller droppa hele turen. Anonymkode: 75eb4...6db 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #28 Skrevet 29. april 2024 Bare å gjøre det beste ut av omveien, er jo mye fint å se i Oslo, Göteborg, Malmö og Køben. Ville nok selv tatt fly, men hvis bilturen er et mål i seg selv er det jo ikke så farlig med en omvei eller to. Anonymkode: 6cb0f...2f2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #29 Skrevet 29. april 2024 Jeg hadde nok tatt ferje likevel. Ville valgt colorline for den er størst mtp bølger og sjø og sånt. Bestill mat begge veier, da får dere eget bord og slipper å stresse med å finne en plass å sitte. Ta med varme klær til henne og minst en voksen, så kan dere være ute om hun synes det blir for mye inne. Ute er det ofte mye mindre folk Anonymkode: ebce9...44a 2
Juniper Skrevet 29. april 2024 #30 Skrevet 29. april 2024 Hvis hun nekter å gå i terapi og forsøke å løse dette, så hadde jeg forklart at det er uaktuelt at alle andre må tilrettelegge men at hun ikke trenger p gjøre noe. Og så hadde jeg ordna pass hos besteforeldrene og planlagt tur med ferge. Å pålegge hele familien å kjøre Kristiansand-Malmø-Kjøben og så hvers over Danmark for å unngå Rødby-Puttgarten, det er helt vilt. Det gir mist 2 døgn ekstra hver vei! Alternativt hadde jeg bare kjøpt årskort i Dyreparken og kansellert årets ferie og forklart henne hvorfor. Hun er nødt til å lære konsekvenstenking! Å si nei til en naturlig og mye brukt transportmetode vil få konsekvenser. Om man må bruke 4 døgn ekstra av ferien på kjøring vil det ha konsekvenser. Kanskje vil da ferien koste mer enn den smaker, og blir droppet. Hadde hun vært villig til å ta i mot behandling ville jeg vært mer villig til å tilrettelegge. Et alternativ er forøvrig at dere sjekker fly for jenta og en forelder til en flyplass sør for fergesonen, og at den andre forelderen og eventuelle søsken tar ferge og dere møtes der. 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #31 Skrevet 29. april 2024 Hun kan få velge: -fly alene (hvis noen kan møte henne på flyplassen) - sitte på ei ferje i 2,5t Barn skal ikke diktere hele familien. Anonymkode: 4f246...105 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #32 Skrevet 29. april 2024 Båten fra Oslo til Kiel, kunne det ha funket? Den er jo mye lengre på havet enn de fra Kristiansand. Men der har man lugar, masse å gjøre og får mindre ferjefølelse. Om dere ender opp med å kjøre hele veien til Drammen, Malmø og over brua. Ville jeg hvertfall prøvd at dere tar båten mellom Horten og Moss for å korte ned noe. Går også ferje på 45 min fra Rødby ved København til Puttgarden i Tyskland. Dere sparer jo ikke super mye tid, men noe. Går det f.eks an å foreslå at alternativet er å ta enten båten fra Kristiansand eller begge de to andre? Kanskje bedre å bli ferdig med en, enn å vite at det er to? Anonymkode: 79b80...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #33 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ene min har også angst for ferjer, men vi kjører hard eksponeringsterapi. Så her er det ferje hver sommer. Og så øver vi med hidraferja noen ganger i vinterhalvåret. Anonymkode: 76094...302 Var der å kjøpte båt 😄 Anonymkode: aaf42...97f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #34 Skrevet 29. april 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Takk for forståelse og gode råd. Tror også dette handler om kontroll. Vært innom tanken på om det går an å få en lugar feks, tror det ville hjulpet noe. Da kan hun være i fred og ro og unngå alle mennesker. Kanskje også lurt å hilse på de som styrer skipet, det var faktisk veldig lurt. Takk. Skal høre med henne om slike ting kunne ha hjulpet.... Veldig veldig slitsomt å dra så unødvendig langt.... Anonymkode: 6572f...b8f Jeg kan gjerne svare deg, som ei som selv slet med lignende ting som ung. For meg var det (dog selvsagt ubevisst, den gang) definitivt et behov for kontroll, samt usikkerhet. Jeg følte meg aldri trygg i folkemengder, og jeg så for meg verste scenario. Det gikk både på usikkerhet i egen kropp, og også å ikke bli sett/hørt/møtt på mine behov. Jeg ble overkjørt av foreldre i stedet for at de hjalp meg til å føle at jeg hadde kontroll. Og joda, jeg vet at noen ganger må foreldre trumfe gjennom ting, men greia er at det er så mange ting man kan gjøre for å gi barnet en følelse av kontroll likevel. F.eks i deres eksempel, så ville jeg funnet ut om.det er mulig å oppholde seg i bilen (dog tviler jeg, men verdt å sjekke), og dermed gi henne valget mellom dét eller en egen lugar. Hun er vel kanskje av typen som behøver et "safe space"? Dere kan forklare henne at det dessverre ikke er et alternativ å ikke ta ferja men at dere forstår at det er vanskelig og vondt for henne, og sitt med henne og spør hva som kan hjelpe med å gjøre situasjonen lettere. Hvis hun har vanskelig for å snakke åpent om dette, anbefqlrr jeg å ta det over sms eller skriftlig på lapper etc. Ved å bli hørt og tatt alvorlig, er det sætrre sannsynlighet for at hennes kontrollbehov minskes. Anonymkode: 31af6...11e
Gjest Luksusbia Skrevet 29. april 2024 #35 Skrevet 29. april 2024 Sirah skrev (3 timer siden): Tenker litt det samme. I tillegg til buffet ville jeg lastet ned tax free brosjyren til henne og sagt at hun kan velge seg ut f.eks 4 ting dere kan kjøpe ombord på ferja. Eller hva med en skikkelig gullerot på andre siden? «Når vi kommer til Danmark så kan vi reise innom Fårup Sommerland» eller finne en plass og ri på ponnier! Lillesøsteren min hatet også ferje, men nok ikke så ille som jenta de. På henne virket tax free hver eneste gang. Da fikk hun noe å planlegge mot og glede seg litt til Enig. Selv hatet jeg både tannlege og lege i hvert fall blodprøve som barn. Men jeg måtte jo gjøre det innimellom og hvis jeg var flink til å gape hos tannlegen eller holde armen stille på legekontoret, fikk jeg en leke fra Ringo i premie. Barn må lære at de voksne bestemmer, og noen ganger må man gjennom vonde eller ubehagelige ting. Men det går fort over. Synes noen av dagens foreldre gir sine barn alt for mye makt! Jenta er 12 år og angst er vondt men ikke farlig. Og det blir ikke bedre hvis hun får bestemme alt, og resten av familien må kjøre en tredagers omvei. Dette er min mening, mange gode foreldre også, men barnehage og barneskolebarn trenger grenser og trygghet. For mange valg og for mye makt er ikke sunt i den alderen. Pappa og mamma bestemmer!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #36 Skrevet 29. april 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Vi bor i Kristiansand, den perfekte by å reise til Danmark fra. Og til sommeren skal vi på biltur nedover Europa. Saken er den at vi har et barn som har fullstendig angst ift alt som heter ferjer... Vi kan derfor ikke ta danskeferja fra byen vår... Hva blir beste (og korteste 😜) rute for å komme oss over til Danmark (hvor som helst) for å dra videre nedover? Veeeeeldig dumt å måtte kjøre helt rundt men det er vel dessverre det vi må.... 😟Råd? PS. Barnet nekter gå i behandling for denne ferjeangsten.... Anonymkode: 8ff5c...d98 Hva med om du og barnet tar fly fra Kristiansand til Danmark, så kan resten av familien komme med båten og plukke dere opp på veien. Prisemessig kan det ikke blir veldig stor forskjell. Det koster å kjøre via Sverige. Bare å komme seg over alle broene koster en liten formue. Det erfarte jeg selv i fjor sommer, etter å ha kjørt fra Tyskland, via Danmark og over til Sverige. Anonymkode: f227c...614 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #37 Skrevet 29. april 2024 Kan ikke en av dere voksne ta fly med henne, mens den andre tar ferje og bil fra Kristiansand, så møtes dere i København. Anonymkode: 08ee5...936 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #38 Skrevet 29. april 2024 Er dere to voksne på turen kan den ene av dere fly sammen med 12 åringen til Billund også kan de som tar med bulen på ferja plukke dem opp der. dette blir nesten ungen omvei for de som kjører, og den løsningen med minst ekstra heft. Anonymkode: fa3e1...595 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #39 Skrevet 29. april 2024 Hva med at en voksen tar fly med henne over til Danmark mens de andre tar ferje så møtes dere der. En skal ikke leke med andres redsel og angst. Eksponeringsterapi kan gjøre ting mye verre. Håper dere finner ut av det. Anonymkode: 3d24b...69e 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #40 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det blir som du sier en ekstremt lang tur... Vet ikke hvordan løse dette annet enn full eksponeringsterapi og en grusom ferjetur.... Fjordline kan hjelpe noe men ferje er ferje... Eller å kjøre rundt 😟 Anonymkode: 6572f...b8f Jeg vil fraråde Fjordline. Katamaranen er et mareritt med mindre det er helt glatt sjø. Vi er båtvant og kastet opp hele gjengen og sjøen var ikke mer enn 3 meter. Få beroligende medisin utskrevet fra lege? Anonymkode: 00d98...b02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå