AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #1 Skrevet 28. april 2024 Hva koster det normalt sett å ha en hest på for en dag i uka? Og hvor god rytter må man være for å ha en hest på for? ☺️ Jeg har nettopp begynt på ridekurs for voksne og vurderer og ser på muligheten til å få hest på for en fast dag i uka når jeg er blitt flink nok til å ri. Derfor lurer jeg på hva man må regne med og betale for det, dersom man har en avtale om en dag i uka? Også lurer jeg jo på hvor flink man må være å ri hvis man skal ha en hest på for? Jeg skjønner jo så klart at man må være trygg på hester og klare å håndtere en hest “i alle situasjoner” og klare å ri bra i alle gangarter osv. Men hva mer? Anonymkode: dbb5e...d3c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #2 Skrevet 28. april 2024 Kommer jo an på, folk tar forskjellige priser. Jeg husker jeg fikk betalt for å stelle hest 2 ganger i uka, men virker som det har forandret seg. Det er noe annet å ri skole hester på en bane, enn en vanlig hest ute på tur. Hvis det var min hest jeg skulle låne bort en dag i uka, ville jeg visst at det var en erfaren og hestevandt person. Tror ingen kan håndtere en hest i alle situasjoner, det er helt urealistisk, men ja det er viktig å være trygg og holde hodet kaldt. Ville definitivt blitt dreven nok til å ri alle gangarter uten problem, før man ser etter en hest å ri fast utenom. Trenger ikke være på konkurranse nivå liksom, men så lenge man har bygd opp balansen og kan sitte fint i gangartene, og ikke smeller ned i salen, eller detter av bare hesten tar en brå sving, så går det jo greit. Husker jeg gikk fra daffe skole hester og over til å ri en heit araber, stooor forskjell for å si det sånn. Var litt av en opplevelse å gå fra hester i dressur galopp og over til en hest som løp i hundre og helvette på tur 😅 Så ja, kommer selvfølgelig også an på hvilken hest du har på for. Anonymkode: 3227d...b5f
kissmequick Skrevet 28. april 2024 #3 Skrevet 28. april 2024 Det er relativt vanlig å betale rundt 150-200 kroner gangen, eller rundt 800 kr i måneden for en gang i uka. Noen steder er dyrere, men jeg har i Oslo for 150 kr gangen.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #4 Skrevet 29. april 2024 For min del var ridenivået mindre relevant når jeg skulle ha forryttere. Det var mye viktigere at forrytter klarte legge på utstyr korrekt, håndtere enkel sårbehandling, og ta vurderinger på når/hvilket dekken/tepper, og lignende. Og ta i mot beskjeder. Noe ridekunnskaper var selvsagt viktig, men det var viktigere for meg at rytteren kunne både være bestemt og samtidig myk på hånda, enn om de var godt vant til å gallopere... Min siste forrytter var ikke veldig erfaren på hesterygg, det løste vi enkelt med at hun brukte hesten min på ridetimer. Første hesten min var supersnill, og en som til tider ble lånt ut til nybegynnerkurs på rideskolen, hun reagerte ikke på trailere eller fyrverkeri, hun tuslet fornøyd i 17mai tog, hun gjorde som hun fikk beskjed om. Men hun slet med hevelser i beina, og krevde korrekt bandasjering, og hun hadde noen andre helseproblemer som krevde riktig håndtering. Anonymkode: 4b10c...e2e 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #5 Skrevet 29. april 2024 Ridning er 2 % av hestehold 😄 Anonymkode: 9c078...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #6 Skrevet 30. april 2024 Når jeg ser etter fôrrytter kommer egentlig rideferdigheter laaangt ned på lista over kriterier. Det viktigste er at det er en voksen og fornuftig person som behandler hesten snilt og rettferdig, og ikke bare ser på den som sportsutstyr som de kan ut og galoppere på. En som ser an hesten og velger aktivitet ut i fra hva hesten trenger den dagen. Og en person som har god kjemi med meg som eier, som jeg kommer overens med og som jeg stoler på at følger mine anvisninger når de er alene i stallen. At du er voksen tenker jeg er et pluss, da det er nok av 14-årige jenter som gjerne vil ri. Jeg hadde ikke latt noen under 20 holde på med min hest alene, selv om hun er supersnill. Pris varierer jo veldig ut i fra hest, omstendighet og person. Jeg liker å ta en fastpris i måneden framfor "pris per gang", siden det gir meg forutsigbarhet i forhold til mine egne utgifter. Men jeg har tatt alt fra 0 til 1000 kr per mnd (da hadde fôrrytter hesten to dager i uka). Anonymkode: e532c...d5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå