Gå til innhold

Jeg skjemmes så inderlig over stemmen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatet stemmen min og det blir bare verre. Jeg har en veldig høy, kraftig stemme. Den er ikke spesielt maskulin men den er HØY. Dette er jeg bevisst på så jeg passer på å ikke snakke for høyt, men om jeg blir engasjert eller avslappet og glemmer meg så begynner jeg å snakke høyt. Har i tillegg en grusom høy latter som jeg føler skjærer i alles ører og er plagsom. Prøver å ikke le for mye men skjer jo at det er noe morsomt som jeg ler av. Noen ganger ler jeg ikke på ekte men har en "falsk" latter jeg bruker som er lavere og ikke like høy. Har fått noen kommentarer på at jeg høres sint ut eller at jeg er høylytt. Har fått komplimenter for latteren min èn gang, har en kollega som liker latteren min, hun sier det ofte.. Så det er jo fint men eneste gang jeg har hørt det. 

Hva kan egentlig gjøres med sånt? Stemmetrening? Finnes det operasjoner? Jeg har noen ganger vurdert å bli stum da stemmen min er så utrolig usjarmerende. :( 

Anonymkode: c08fd...9cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette sitter nok mest i ditt eget hode. Jeg har i alle fall ikke opplevd en eneste person som jeg synes har så forferdelig stemme og latter. Snakker du veldig høyt kan du kanskje tenke på å dempe deg litt, men ellers hadde jeg prøvd å slappe av. Du kan kanskje spørre dine nærmeste om det er noe de irriterer seg veldig over? 

Anonymkode: c2e17...ad0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde en sterkere stemme og en trillende latter. Fikk alltid kommentarer på at jeg snakket raskt, utydelig og lavt som barn. Det høres så godt ut å bare kunne le høyt!

jeg har ei venninne med høy stemme og latter. Man hører henne på lang avstand, men det er bare koselig 🥰 

Anonymkode: e5976...114

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du må prøve å finne noe selvironi i det. Jeg høres ut som Fran Drescher fra the Nanny (jepp, har fått noen tilbakemeldinger oppigjennom), og latteren er ikke noe bedre.

Hm. Jeg blir nok aldri noen sangfugl!

Men, jeg må jo bare le av det selv, og som ab over påpeker, har også fått høre at folk synes det er hyggelig at jeg høres på lang lei også 😂

Anonymkode: 9bfb0...1c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres mest ut som sosial angst, synes jeg. Redsel for å bli dømt av andre. Det finnes det hjelp å få for. Du er god nok akkurat slik du er, med den stemmen du har og trenger ikke skjemmes for å være ditt naturlige selv. Det er ingenting galt med det.

Anonymkode: 18941...dcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sosial angst. Hadde det for en god del år siden, men sliter ikke med det nå. Enkelt å si at det ikke er noe galt med å være seg selv, men finners mennesker som ikke er så godt likt av andre selv om de er seg selv og jeg vet at stemmen min ikke er bra. Det er dumt det ikke går an å gjøre noe med det, jeg hadde betalt mye for en finere stemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke sosial angst. Hadde det for en god del år siden, men sliter ikke med det nå. Enkelt å si at det ikke er noe galt med å være seg selv, men finners mennesker som ikke er så godt likt av andre selv om de er seg selv og jeg vet at stemmen min ikke er bra. Det er dumt det ikke går an å gjøre noe med det, jeg hadde betalt mye for en finere stemme. 

Selvfølgelig er det mennesker som ikke er så godt likt av andre, det er likt for oss alle fordi ingen blir likt av alle! Det er vel Deeta Von Teese som har blitt sitert på dette med at du kan være den saftigste ferskenen i hele verden men det vil alltid være noen som ikke liker ferskener.

Noen vil kanskje synes at stemmen din er slik eller sånn. For andre blir det kanskje feil om du er for stille, kanskje de synes det er ubehagelig? Kanskje noen misliker noe helt annet ved deg som du aldri har tenkt over? Kanskje de fleste rett og slett ikke bryr seg. Kanskje det er noen som liker stemmen din? Synes det er fint med noen som snakker tydelig slik at alle kan høre dem? 

Jeg vet om et par stykker som har litt avvikende stemme eller talefeil. Jeg smiler hver gang jeg ser disse personene fordi jeg synes det er sjarmerende. Hva med de som liker deg slik du er? De går du glipp av når du ikke viser hvem du er. 

Samme hvor mye vi prøver kan vi ikke vite hva andre tenker og siden alle liker forskjellige ting er det umulig å tilfredsstille alle. Det beste vil være om du bare lever livet ditt slik du er. Skam over noe du ikke kan noe for er selvplaging og totalt bortkastet. Og ja, jeg vet det er lett å si og ikke så lett å endre, men jeg håper du vil prøve likevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er det mennesker som ikke er så godt likt av andre, det er likt for oss alle fordi ingen blir likt av alle! Det er vel Deeta Von Teese som har blitt sitert på dette med at du kan være den saftigste ferskenen i hele verden men det vil alltid være noen som ikke liker ferskener.

Noen vil kanskje synes at stemmen din er slik eller sånn. For andre blir det kanskje feil om du er for stille, kanskje de synes det er ubehagelig? Kanskje noen misliker noe helt annet ved deg som du aldri har tenkt over? Kanskje de fleste rett og slett ikke bryr seg. Kanskje det er noen som liker stemmen din? Synes det er fint med noen som snakker tydelig slik at alle kan høre dem? 

Jeg vet om et par stykker som har litt avvikende stemme eller talefeil. Jeg smiler hver gang jeg ser disse personene fordi jeg synes det er sjarmerende. Hva med de som liker deg slik du er? De går du glipp av når du ikke viser hvem du er. 

Samme hvor mye vi prøver kan vi ikke vite hva andre tenker og siden alle liker forskjellige ting er det umulig å tilfredsstille alle. Det beste vil være om du bare lever livet ditt slik du er. Skam over noe du ikke kan noe for er selvplaging og totalt bortkastet. Og ja, jeg vet det er lett å si og ikke så lett å endre, men jeg håper du vil prøve likevel.

Problemet er at jeg snakker ikke alltid tydelig heller. Kan snakke for raskt og stokke om på litt ord, og det er litt fordi jeg har så komplekser for stemmen som jeg har. 

Men skal prøve å ta til meg det du skriver. Tusen takk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...