Madame Butterfly Skrevet 28. mai #41 Del Skrevet 28. mai 24 minutter siden, velociraptor said: nei, men jeg ser ikke hva Israelere har på vestbredden å gjøre, der anser jeg strengt tatt bosetterene for å være terroristene. Det er vold fra Israelere mot Palestinere, men det er mye hyppigere andre veien, fra palestinere mot israelere. Jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til befolkningstall, det er betraktelig mange flere palestinere, enn Israelere i Vestbredden. Det er ikke hovedsakelig religiøse fanatikere heller, bare vanlige mer eller mindre sekulære mennesker som bare bor der. Mange har bodd der i generasjoner. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #42 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (25 minutter siden): Det er en bitte liten del av befolkningen som mener at Israel skal ta over Gaza, eller fordrive palestinerne. De har meningsmålinger på sånt. Det er derimot en ganske stor del av befolkningen som mener at israelere bør bo overalt i de omstridte områdene, at det er beste sikkerhet mot terror, gir mest kontroll, og er beste løsning for fred og sameksistens. At bosetninger er beste sikkerhetspolitikk for israelere. Har ikke eksakte tall, men er mitt inntrykk, tror det vil stemme om noen gidder å google. Det var mer åpent, og problemene var mindre, etter hver intifada, etter hvert terror angrep blir det stadig mer strammet inn. Og hva skjer med de palestinerne som bor der israelerne flyter in? Om du leser artikelen, så står det at folk i den israelske regjeringen hat argumentert for å forflytte palestinerne, så det er ikke noen marginalisert mening. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #43 Del Skrevet 28. mai 7 minutter siden, velociraptor said: Det er mulig. Jeg har lest mer om bosettere som er voldelige mot palestinere på Vestbredden enn omvendt. Det kommer nok mest an på hvilke nyhets kanaler man mest bruker. Hørte du om den 14 år gamle israelske gutten som ble myrdet for en måneds tid siden? Han var ute alene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. mai #44 Del Skrevet 28. mai 17 minutter siden, Pippi Lotta said: Og hva skjer med de palestinerne som bor der israelerne flyter in? Om du leser artikelen, så står det at folk i den israelske regjeringen hat argumentert for å forflytte palestinerne, så det er ikke noen marginalisert mening. https://israelpolicyforum.org/west-bank-settlements-explained/#motivations-for-living-in-the-west-bank Jeg vet at det er individer i regjeringen som har hevdet sånt, de samme har også hevdet at de bør slippe atombombe på Gaza. Israel bygger regjerings koalisjoner, det er mange små partier. Om en eller annen KrF minister i en norsk regjering hadde ytret et eller annet ekstremt om abort, så endrer det ikke det faktum at partiet knapt kom over sperregrensen, det endrer heller ikke det faktum at utsagnet neppe var delt av partiet som sådan. Dette for å illustrere at fordi om noe er ytret av en minister, utelukker ikke det at det dreier seg om en marginalisert mening. Før krigen var det flertall for tostatsløsning. Det har endret seg. Nå etter krigen er det stort flertall for atter å trekke seg ut av Gaza. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 28. mai #45 Del Skrevet 28. mai 13 minutter siden, Madame Butterfly said: Før krigen var det flertall for tostatsløsning. Det har endret seg. Nå etter krigen er det stort flertall for atter å trekke seg ut av Gaza. Har du en kilde på det? Fra det jeg kan huske, så tror jeg det var ca 33% av Israelere som var for en tostatsløsning før krigen, men mulig jeg tar feil her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #46 Del Skrevet 28. mai velociraptor skrev (2 timer siden): Det er mulig. Jeg har lest mer om bosettere som er voldelige mot palestinere på Vestbredden enn omvendt. Hvis man regner okkuperte områder Vestbredden som Israel så har ikke alle palestinere stemmerett nei, men alle palestinere som er israelske statsborgere og faktisk bor i Israel, har stemmerett. Vet ikke om det er viktig, men de som hører til den opprinnelige befolkningen/arabere og har israelsk statsborgerskap (20%) de kan vel strengt tatt kalles palestinere?’ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. mai #47 Del Skrevet 28. mai Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Det er vold fra Israelere mot Palestinere, men det er mye hyppigere andre veien, fra palestinere mot israelere. Jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til befolkningstall, det er betraktelig mange flere palestinere, enn Israelere i Vestbredden. Det er ikke hovedsakelig religiøse fanatikere heller, bare vanlige mer eller mindre sekulære mennesker som bare bor der. Mange har bodd der i generasjoner. Jeg har hatt inntrykk av at de er de religiøse fanatikerene blant bosetterne som bedriver vold mot palestinerene, ikke sekulære israelere. Mulig jeg tar feil. Madame Butterfly skrev (1 time siden): Det kommer nok mest an på hvilke nyhets kanaler man mest bruker. Hørte du om den 14 år gamle israelske gutten som ble myrdet for en måneds tid siden? Han var ute alene. Nei, kan ikke huske akkurat den saken. Bacteria skrev (3 minutter siden): Vet ikke om det er viktig, men de som hører til den opprinnelige befolkningen/arabere og har israelsk statsborgerskap (20%) de kan vel strengt tatt kalles palestinere?’ Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente - de 20 % palestinere som har israelsk statsborgerskap har stemmerett, at mennesker uten statsborgerskap ikke har stemmerett og samme rettigheter er da ikke apartheid - sånn er det i Norge også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #48 Del Skrevet 28. mai velociraptor skrev (14 minutter siden): Jeg har hatt inntrykk av at de er de religiøse fanatikerene blant bosetterne som bedriver vold mot palestinerene, ikke sekulære israelere. Mulig jeg tar feil. Nei, kan ikke huske akkurat den saken. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente - de 20 % palestinere som har israelsk statsborgerskap har stemmerett, at mennesker uten statsborgerskap ikke har stemmerett og samme rettigheter er da ikke apartheid - sånn er det i Norge også. Mente bare at den 20% arabiskættede borgere i Israel vanligvis ikke kalles palestinere. Tror det brukes uttrykk som arabere el beduiner. Palestinere er palestinere. De er ikke borgere i Israel. De på West Bank for ex. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. mai #49 Del Skrevet 28. mai Bacteria skrev (39 minutter siden): Mente bare at den 20% arabiskættede borgere i Israel vanligvis ikke kalles palestinere. Tror det brukes uttrykk som arabere el beduiner. Palestinere er palestinere. De er ikke borgere i Israel. De på West Bank for ex. vel, hvis ikke man kan kalles palestiner om man er israelsk statsborger så er det jo helt naturlig at palestinere ikke har like rettigheter. Svensker som i svenske statsborgere har ikke like rettigheter som nordmenn (norsk statsborgerskap) i Norge heller. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 28. mai #50 Del Skrevet 28. mai velociraptor skrev (54 minutter siden): vel, hvis ikke man kan kalles palestiner om man er israelsk statsborger så er det jo helt naturlig at palestinere ikke har like rettigheter. Svensker som i svenske statsborgere har ikke like rettigheter som nordmenn (norsk statsborgerskap) i Norge heller. Det jeg skulle frem til. Det er derfor jeg ikke forstår beskyldningene mot Israel som apartheid-stat. Men mulig det er noen som kan forklare dette? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 29. mai #51 Del Skrevet 29. mai On 5/28/2024 at 7:17 PM, Aliquis said: Har du en kilde på det? Fra det jeg kan huske, så tror jeg det var ca 33% av Israelere som var for en tostatsløsning før krigen, men mulig jeg tar feil her. Nei, har ikke det. Hører mye snakke kanaler og diskusjoner, og har ikke kilder, men mer et generelt inntrykk. Der refereres det ofte til meningsmålinger. Om du har tall, krangler jeg ikke på det. Har ikke kilde på andre påstanden min heller, men den er nå også offisiell politikk. En tredje «sannhet» eller påstand jeg ikke har kilde på heller er at det etter 7. oktober knapt finnes israelere som støtter tostatsløsning. Skal se om jeg får googlet i morgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. mai #52 Del Skrevet 30. mai Madame Butterfly skrev (På 28.5.2024 den 19.02): https://israelpolicyforum.org/west-bank-settlements-explained/#motivations-for-living-in-the-west-bank Jeg vet at det er individer i regjeringen som har hevdet sånt, de samme har også hevdet at de bør slippe atombombe på Gaza. Israel bygger regjerings koalisjoner, det er mange små partier. Om en eller annen KrF minister i en norsk regjering hadde ytret et eller annet ekstremt om abort, så endrer det ikke det faktum at partiet knapt kom over sperregrensen, det endrer heller ikke det faktum at utsagnet neppe var delt av partiet som sådan. Dette for å illustrere at fordi om noe er ytret av en minister, utelukker ikke det at det dreier seg om en marginalisert mening. Før krigen var det flertall for tostatsløsning. Det har endret seg. Nå etter krigen er det stort flertall for atter å trekke seg ut av Gaza. Linken funker ikke, men for å svare på mit eget spørsmål. Når israelere tar over palestinske hjem, så mister palestinerne hjemene sine. De blir fordrevet og mister ofte livsgrunnlag og fotfeste. Så det å ønske at Israelere skal bo i Palestinke områder, betyr jo at man ønsker å fordrive palestinere fra deres hjem. Så synes jeg det er drøyt og sammenligne det å ville forby tvilingabort med å slippe en atombombe på Sverje (Norges nærmeste naboer).... KrF var kansje et lite parti, men når de sat med makten fik de nesten endret abort loven alikevel. Det at de store partiene var villig til å samarbeide med dem sier noe om at meningene deres ikke er så uspiselig. Hadde KrF begynt å snake om å okupere Sverje eller bombe dem hadde Høyre ALDRI villet samarbeide med dem!!! Så holdningene til de som sitter i regjering sier selfølgelig mye om landets tilstand. Det er bokstavelig talt de som styrer landet og det er de som uttaler seg på vegne av landet, om regjeringen ikke kan snake for landet sitt så kan ingen det!!! Jeg sier ikke at alle i Norge var for forbud mot tvangsabort, men det sier nor om Norge at regjeringen ønsket å innføre det! Blir bare tullete å late som om norsk politikk ikke har noen sammenheng med norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. mai #53 Del Skrevet 30. mai Lurven skrev (På 28.5.2024 den 18.02): Alle har vel stemmerett i Israel? Har de det? Israel har utvidet sine grenser langt in I vestbredden, men palestinerne som hører til de okkuperte områdene har ikke fått noen rett til å steme over regjeringen som nå styrer område. Israel har kontrollert grensen til gaza i tiår, kotrolert import og eksport, bestemt hvem som får reise in å ut og de kontrolerer beskatning i områdene blant annet. Alikeveld har ingen I Gaza mulighet til å steme på regjeringen som kontrollerer store deler av samfune de bor i. Det er også forskjelige regler for palestinske og Israelske statsborgere i forhold til å beholde statsborgerskapet (retten til å steme)..... Så er det også andre forskjeller på måten Israelere og Palestinere behandles, som gjør at Israel i dag anerkjenes som en Aphartaid stat av både FN, Amnesty og mange andre seriøse aktører. Så uavhengig av stemeret er uanset Australia åpenbart mye bedre en Israel! Australia er ikke perfekt, men det er ekstremt langt fra Israel til perfekt, så Australia kan gjøre veldig mye feil uten å være i nærheten av så gale som Israel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 30. mai #54 Del Skrevet 30. mai 1 hour ago, Pippi Lotta said: Har de det? Israel har utvidet sine grenser langt in I vestbredden, men palestinerne som hører til de okkuperte områdene har ikke fått noen rett til å steme over regjeringen som nå styrer område. Israel har kontrollert grensen til gaza i tiår, kotrolert import og eksport, bestemt hvem som får reise in å ut og de kontrolerer beskatning i områdene blant annet. Alikeveld har ingen I Gaza mulighet til å steme på regjeringen som kontrollerer store deler av samfune de bor i. Det er også forskjelige regler for palestinske og Israelske statsborgere i forhold til å beholde statsborgerskapet (retten til å steme)..... Så er det også andre forskjeller på måten Israelere og Palestinere behandles, som gjør at Israel i dag anerkjenes som en Aphartaid stat av både FN, Amnesty og mange andre seriøse aktører. Så uavhengig av stemeret er uanset Australia åpenbart mye bedre en Israel! Australia er ikke perfekt, men det er ekstremt langt fra Israel til perfekt, så Australia kan gjøre veldig mye feil uten å være i nærheten av så gale som Israel.... Får israelere lov til å stemme i palestinske valg? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. mai #55 Del Skrevet 30. mai Duraton skrev (Akkurat nå): Får israelere lov til å stemme i palestinske valg? Kontrollerer den palestinske staten Israeleres tilgang til medesinsk utstyr, mat og mulighet til å forflytte seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 30. mai #56 Del Skrevet 30. mai Just now, Pippi Lotta said: Kontrollerer den palestinske staten Israeleres tilgang til medesinsk utstyr, mat og mulighet til å forflytte seg? Svar nå bare på spørsmålet, er du grei. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. mai #57 Del Skrevet 30. mai Duraton skrev (Akkurat nå): Svar nå bare på spørsmålet, er du grei. Kan ikke du først forklare hvordan spørsmålet dit er relevant for noe jeg har skrevet? Det går liksom igjen mellom oss to at jeg skriver noe så begynner du å skrive om noe helt urelevant som ikke henger sammen med noe jeg har skrevet. Så når jeg svarer på dette nye spørsmålet, kommer du opp med et helt nytt tema, uten å svare på noe jeg har skrevet. Det blir litte givende i lengden..... Så hva om du tar stilling til det du først svarer på, på en seriøs måte. Så kan jeg bruke tid på og svare deg etterpå 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 30. mai #58 Del Skrevet 30. mai 3 minutter siden, Pippi Lotta said: Kan ikke du først forklare hvordan spørsmålet dit er relevant for noe jeg har skrevet? Det går liksom igjen mellom oss to at jeg skriver noe så begynner du å skrive om noe helt urelevant som ikke henger sammen med noe jeg har skrevet. Så når jeg svarer på dette nye spørsmålet, kommer du opp med et helt nytt tema, uten å svare på noe jeg har skrevet. Det blir litte givende i lengden..... Så hva om du tar stilling til det du først svarer på, på en seriøs måte. Så kan jeg bruke tid på og svare deg etterpå 😀 1 hour ago, Pippi Lotta said: palestinerne som hører til de okkuperte områdene har ikke fått noen rett til å steme over regjeringen som nå styrer område. Kan israelere stemme i palestinske valg? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 30. mai #59 Del Skrevet 30. mai Duraton skrev (Akkurat nå): Kan israelere stemme i palestinske valg? Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Kan ikke du først forklare hvordan spørsmålet dit er relevant for noe jeg har skrevet? Det går liksom igjen mellom oss to at jeg skriver noe så begynner du å skrive om noe helt urelevant som ikke henger sammen med noe jeg har skrevet. Så når jeg svarer på dette nye spørsmålet, kommer du opp med et helt nytt tema, uten å svare på noe jeg har skrevet. Det blir litte givende i lengden..... Så hva om du tar stilling til det du først svarer på, på en seriøs måte. Så kan jeg bruke tid på og svare deg etterpå 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 30. mai #60 Del Skrevet 30. mai Just now, Pippi Lotta said: Nå viste jeg deg hvorfor jeg spør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå