AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #1 Skrevet 27. april 2024 Hvilke tester og undersøkelser gjør BUP for å finne ut om barn har ADHD? Skal barnet lese noe, gjøre oppgaver, skrive, gjøre lekbaserte oppgaver? Setter pris på all info! Anonymkode: 36556...916
Gjest jegerrinne Skrevet 27. april 2024 #2 Skrevet 27. april 2024 Her fylte vi foreldre ut en hell haug med spørsmål, skole svarte på en del, så var det forskjellige tester som nevropsykolog tok .
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #3 Skrevet 27. april 2024 jegerrinne skrev (3 minutter siden): Her fylte vi foreldre ut en hell haug med spørsmål, skole svarte på en del, så var det forskjellige tester som nevropsykolog tok . Jøss, her fikk hverken skolen eller jeg noen ting. Barnet ville ikke prate og det var det. Skolen og jeg ser ett barn som trenger hjelp, men BUP var tydeligvis ikke enig!! Anonymkode: dc254...45e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #4 Skrevet 27. april 2024 -samtaler -anamnese -observasjoner -kartlegging -testing kartlegging skal skje før man bestemmer seg for å utrede. Dette er skjema som fylles ut av foreldre og skole, samt selvrapportering dersom barnet er gammelt nok. Dersom alle tre skjemaer indikerer adhd går man videre. Anonymkode: 475e2...fbb 1
Gjest jegerrinne Skrevet 27. april 2024 #5 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss, her fikk hverken skolen eller jeg noen ting. Barnet ville ikke prate og det var det. Skolen og jeg ser ett barn som trenger hjelp, men BUP var tydeligvis ikke enig!! Anonymkode: dc254...45e Gammelt er barne? Her var yngste 9 år da de utreder eldste var 12. Kun yngste som var adhd. Her var det spørsmål helt fra graviditet og frem til hvor gammelt barne bar, alt fra når det krabbet, sa sine første ord osv. Så mye spørsmål om reaksjon på ting osv
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #6 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): -samtaler -anamnese -observasjoner -kartlegging -testing kartlegging skal skje før man bestemmer seg for å utrede. Dette er skjema som fylles ut av foreldre og skole, samt selvrapportering dersom barnet er gammelt nok. Dersom alle tre skjemaer indikerer adhd går man videre. Anonymkode: 475e2...fbb Testingen foregår på PC, ofte gjør man en evnetest på iPad også, denne indikerer barnets svake og sterke kognitive sider som arbeidsminne, resonnering, evne til å løse non verbale problemer osv. Dette sees i sammenheng med adhd symptomene. adhd testen foregår på pc. testene tilpasses barnet, det er rom for flere pauser, testen kan tas over flere dager osv. det er ingen lekser, hjemmeoppgaver eller slikt. Anonymkode: 475e2...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #7 Skrevet 27. april 2024 Her var det sidevis med skjema besvart av foreldre og skole. Mange av de samme spørsmål ble besvart av barnet selv både i samtale og i «kortlek». I tillegg var det evnetest, lekeobservasjoner, observasjon på skolen, amnese (fra graviditet til dags dato) og samtaler med bare oss foreldre og barn+foreldre. Må legge til at hos skolen var det ingen «avvik» før barnet plutselig fikk «skolevegring» i 4 klasse når diagnosen nesten var satt, så verdt å merke seg at det må ikke være åpenlyse problemer på skolen slik det var før. Spør vi skolen nå derimot er det litt av hvert å ta tak i, så glad vi stolte på egen magefølelse og kjempet for utredning selv om skole og fastlege ikke mente det var nødvendig. Anonymkode: 730b5...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #8 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jøss, her fikk hverken skolen eller jeg noen ting. Barnet ville ikke prate og det var det. Skolen og jeg ser ett barn som trenger hjelp, men BUP var tydeligvis ikke enig!! Anonymkode: dc254...45e Denne ville jeg klaget på. Høres rart ut at hverken foreldre eller skole har gitt noe informasjon. Anonymkode: 730b5...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #9 Skrevet 27. april 2024 Her dreier det seg om en sønn til ei venninne, og faren er imot at sønnen skal testes. Verdens skjønneste gutt når jeg møter ham, men på skolen har han visst store problemer. Kan dere fortelle mer om disse testene? Spørreskjema har mor allerede svart på. Anonymkode: 36556...916
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #10 Skrevet 28. april 2024 For mine to barn, tok det ca et år på bup, den andre hadde også andre vansker som ble fulgt opp videre. Anonymkode: ba966...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå