Gå til innhold

Tzatziki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på tzatziki?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La 1/2 l yoghurt naturell renne av i kaffefilter over en sil i minst 1 time, gjerne lenger.

Riv 1 skrelt agurk uten kjerner strø den med litt salt og la den også renne av ca 1/2 time-1 time

Bland yoghurt, agurk med så mye revet hvitløk som du liker , jeg bruker 3-4 fedd, kan være lurt å begynne med ett og la den stå en stund og så smake om du syns det trengs mer.

Litt salt og pepper og gjerne litt hakket fersk mynte.

La stå en stund før servering og smak det til med mer salt og pepper om det trengs.

Skrevet

Jeg foretrekker å lage tzatziki av matyoghurt fordi den kan brukes som den er, uten avrenning.

Ellers gjør jeg sånn: River passe mengde agurk, presser så mye vann ut av den som mulig med hendene (vask dem godt først, da! ;) ) og blander med matyohurt til ønsket konsistens. Så tilsetter jeg salt, pepper og hvitløk knust til mos sammen med litt havsalt (bruk knivbladet). Jeg er som regel fornøyd med ett fedd. Enig i at frisk mynte også passer godt.

Med denne fremgangsmåten går det fort å lage tzatziki, selv om mishandlingen min av agurken sikkert ikke er helt etter boken. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...