Gå til innhold

Dere med en data nerd i hus- hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sikkert et tema som har blitt snakket om mange mange her inne før.. 

men jeg lurer oppriktig på hvor mye tid bruker din bedre halvdel på pc? Går han frem og tilbake litt ifra kontoret eller er han en vis tid der og en stund i stuen ilag med deg? Hvor lenge sitter han der? Er det hver dag han bruker like mye tid? Hva med helgene? sitter han dagen lang og til langt på natt?

Kjenner jeg begynner å bli en smule fortvilt over hans tid han bruke ved pc. Det har kommet til det punktet at jeg er usikker på om dette er noe jeg ønsker forsette med. Veldig usikker på hvor mye jeg skal godta at han er på pc.
Han er i perioder mer på pc en andre, alt ettersom årstid, humør ect, men kjenner at nå begynner dette å bli litt for mye for meg. Han begrunner tiden sin der ved at vi ikke kan være opp på hverandre hele tiden og at han vil også holde på med sine hobbyer. Som jeg synes er supert og helt greit, men når det blir så mye som nå så føler jeg at jeg mister litt hensikten med forholdet når han bruker SÅ mye tid på kontoret. 

Noen som er eller har vært i samme situasjon? Erfaringer? Råd?
Føler meg litt som elskerinnen hvor hans store kjærlighet her i livet er plugget i veggen med stikkontakt- og det suger! 

Anonymkode: 6d2b3...579

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min sitter ved PC'n nesten hele sin våken-tid. Vi spiser middag sammen, og ser noen ganger på en serie sammen. Vi har begge behov for egentid, og kan sette pris på hverandres selskap og få følelsen av egentid, ved at jeg henger med han, inne på gjesterommet (hvor PC'n står). Eneste jeg "misliker" ved at han er så mye ved PC'n er at det til tider påvirker sexlivet vår negativt, fordi han kommer og legger seg flere timer etter meg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen19 skrev (1 time siden):

Samboeren min sitter ved PC'n nesten hele sin våken-tid. Vi spiser middag sammen, og ser noen ganger på en serie sammen. Vi har begge behov for egentid, og kan sette pris på hverandres selskap og få følelsen av egentid, ved at jeg henger med han, inne på gjesterommet (hvor PC'n står). Eneste jeg "misliker" ved at han er så mye ved PC'n er at det til tider påvirker sexlivet vår negativt, fordi han kommer og legger seg flere timer etter meg.

Ikke helt ukjent det der.. men jeg må bare spørr: kjenner du deg igjen i det jeg skriver? At samboerskapet mister litt meningen når man omtrent bare spiser middag ilag? Nå ser vi litt tv sammen som regel, men i perioder føles det ut som et kollektivt. 
kan jeg spør hvor ofte dere har sex? Siden du sier det går utover sexlivet. Min legger seg også mange timer etter meg og står opp der etter (i helgene). Men har som regel sex 1-2 ganger i uken. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke helt ukjent det der.. men jeg må bare spørr: kjenner du deg igjen i det jeg skriver? At samboerskapet mister litt meningen når man omtrent bare spiser middag ilag? Nå ser vi litt tv sammen som regel, men i perioder føles det ut som et kollektivt. 
kan jeg spør hvor ofte dere har sex? Siden du sier det går utover sexlivet. Min legger seg også mange timer etter meg og står opp der etter (i helgene). Men har som regel sex 1-2 ganger i uken. 

TS

Kan absolutt kjenne meg igjen i det du skriver, følte vi fikk mer kvalitetstid sammen før vi ble samboere. Da klarte han å la pc'n være og de 2 dagene vi møttes, ble brukt sammen. Vi har sex 1-3 ganger i uken, men vi har begge høy nok sexlyst til at vi sikkert kunne hatt og villa hatt sex hver kveld, dersom vi faktisk la oss rundt samme tid.. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner ikke hvor mye tid han bruker, jeg er på trening med bikkja stort sett hver kveld. 

Anonymkode: b4cd6...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type din høres ut som meg for fem år siden. 

Kjerringen var misfornøyd med det, men jeg innså ikke helt hvor big deal det var for henne. Var litt irritert av at hun ikke kunne finne seg noen hobbyer selv. 

Tror noe av det som løsnet opp på ting var at hun ville at jeg skulle slå av og joine henne når hun trengte selskap, ut og henge mens hun tok en røyk, og stikke å støvsuge omtrent når hun ville det. Gikk greit å utsette noen ganger men jeg ville innfri så godt det lot seg gjøre samtidig tok hun hensyn om jeg var midt i en bossfight. 

Men etter noen år så mistet jeg mer og mer interessen for dataspill. Nå rører jeg det nesten ikke. 

Tror poenget er at du må ta baby steps og finne noe som begge aksepterer, og jobbe sakte mot forbedring. Samtidig må du akseptere at han har sine fritidssysler. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Queen19 skrev (1 time siden):

Kan absolutt kjenne meg igjen i det du skriver, følte vi fikk mer kvalitetstid sammen før vi ble samboere. Da klarte han å la pc'n være og de 2 dagene vi møttes, ble brukt sammen. Vi har sex 1-3 ganger i uken, men vi har begge høy nok sexlyst til at vi sikkert kunne hatt og villa hatt sex hver kveld, dersom vi faktisk la oss rundt samme tid.. 

«Bra» man er flere på en måte, men synes det er utrolig trist. For min egen del er det ikke dette jeg så for meg livet skulle bli. Møtes ved middag og sex- er det alt liksom🤷🏼‍♀️ har høy sex lyst vi også så vi har en ordning på det at vi bare spør når en av og er lysten også tar vi det der ifra, men kjenner jo veldig på det. Føler meg ikke så nær han når han popper innom for sex liksom.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (1 time siden):

Type din høres ut som meg for fem år siden. 

Kjerringen var misfornøyd med det, men jeg innså ikke helt hvor big deal det var for henne. Var litt irritert av at hun ikke kunne finne seg noen hobbyer selv. 

Tror noe av det som løsnet opp på ting var at hun ville at jeg skulle slå av og joine henne når hun trengte selskap, ut og henge mens hun tok en røyk, og stikke å støvsuge omtrent når hun ville det. Gikk greit å utsette noen ganger men jeg ville innfri så godt det lot seg gjøre samtidig tok hun hensyn om jeg var midt i en bossfight. 

Men etter noen år så mistet jeg mer og mer interessen for dataspill. Nå rører jeg det nesten ikke. 

Tror poenget er at du må ta baby steps og finne noe som begge aksepterer, og jobbe sakte mot forbedring. Samtidig må du akseptere at han har sine fritidssysler. 

Høres jo kanskje ut som et håp dette, selv om jeg ikke ser på det som veldig sansynlig. Føler selv på at han foretrekker pc fremfor meg, at han ikke vil/orker å tilbringe tid med meg- jeg er ikke viktig nok å prioritere. Som er en kjip følelse!

men får håpe at det kanskje dabber sv for han også, som det ofte gjør med mange tror jeg. Jeg vet at hannes pc tid varierer mye og at enkelt perioder er ikke pc så interessant for han. 
stemmer nok det du sier om baby steps. Vi har jobbet mye med å finne noe som funker for oss begge, men føler det går i rykk og napp og nå er vi litt tilbake.. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres jo kanskje ut som et håp dette, selv om jeg ikke ser på det som veldig sansynlig. Føler selv på at han foretrekker pc fremfor meg, at han ikke vil/orker å tilbringe tid med meg- jeg er ikke viktig nok å prioritere. Som er en kjip følelse!

men får håpe at det kanskje dabber sv for han også, som det ofte gjør med mange tror jeg. Jeg vet at hannes pc tid varierer mye og at enkelt perioder er ikke pc så interessant for han. 
stemmer nok det du sier om baby steps. Vi har jobbet mye med å finne noe som funker for oss begge, men føler det går i rykk og napp og nå er vi litt tilbake.. 

TS

Altså om det kommer et nytt spill som jeg har lyst å spille så hiver jeg meg inn der i noen uker. Og kjerringen har også behov for alenetid. Men viktig med en balansegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Hvis det ikke skjer noe annet spennende i hverdagen så er det veldig enkelt å drepe tiden foran datamaskinen. 

Planlegg noen utfarter i uken dere kan gjøre sammen. Kan være ganske enkle greier. Jeg og kona pleier å kjøre oss en tur til stranda, bare sitte å glo utover vannet, skravle litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (4 minutter siden):

Altså om det kommer et nytt spill som jeg har lyst å spille så hiver jeg meg inn der i noen uker. Og kjerringen har også behov for alenetid. Men viktig med en balansegang. 

Konsepte: nytt dataspill er jeg godt kjent med. Da har han fult opp med sitt de bestene ukene og det er helt i orden. Orker ikke å sitte inni hverandre hele tiden heller, men når det kommer til dette med pc så føler jeg hvertfall at det er jeg som må kompensere mest her. Det er jeg som må jobbe med p finne balansen..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (5 minutter siden):

Hvis det ikke skjer noe annet spennende i hverdagen så er det veldig enkelt å drepe tiden foran datamaskinen. 

Planlegg noen utfarter i uken dere kan gjøre sammen. Kan være ganske enkle greier. Jeg og kona pleier å kjøre oss en tur til stranda, bare sitte å glo utover vannet, skravle litt. 

Vi prøver å få til små turer i området når det passer seg slik. Men ofte blir pc tiden halve natten og vel så det og da er det vansklig å finne på noe i en fornuftig tid i helgene.. men vi koser oss veldig når vi først får til noe!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Konsepte: nytt dataspill er jeg godt kjent med. Da har han fult opp med sitt de bestene ukene og det er helt i orden. Orker ikke å sitte inni hverandre hele tiden heller, men når det kommer til dette med pc så føler jeg hvertfall at det er jeg som må kompensere mest her. Det er jeg som må jobbe med p finne balansen..

TS

Altså sånn er det jo. Vi mannfolk er jo som barn. Vi trenger oppdragelse for å bli som dere ønsker at vi skal være. 

Gir du opp er forholdet fortapt, men står du på får du nok viljen din til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En «datanerd» er ikke en som bruker tiden på å game. Gaming krever null interesser eller kunnskap om hverken harware eller software, bare så det er sagt. Er gift med en skikkelig datanerd selv. Han er en veldig dyktig utvikler og sørger med dette for at vi som familie har en trygg og god økonomi. Han er dedikert til både meg og barna, men benytter dødtid til å jobbe litt/utvikle. Vi ser tv og snakker sammen, men hvis jeg trener eller er med venner(og barna er lagt) er det dette ha. Bruker tiden på. Går aldri utover meg eller barna da vi begge er voksne mennesker som prioriterer familielivet høyest..

Anonymkode: f2e63...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller tidvis veldig mye. Nesten fra jeg står opp til jeg går å legger med når jeg har fri fra jobb. Med noen avbrekk da det er husarbeid eller andre ting man må gjøre på en fridag.  Men som regel så varer det ikke så mange ukene av gangen. Er dame jeg da. 42 år. Mannen min kan spille noe men har vel aldri hatt den interessen fullt ut. Jeg bruker det for å koble av å har alltid vært glad i å spille mye. Ga mannen min beskjed om at «sånn er jeg» da vi møttes. Å det får han bare godta. Tror mange damer treffer menn som gamer mye og tror de kan endre de eller at det skal stoppe. Det er ikke alltid tilfelle. Noen legger det på hylla for dama sin skyld og blir bitre gubber. Pratet med en del av de når jeg har spilt gjennom årene. Men heldigvis for de mennene har de da vært «lykkelig skilt». Tilpasse seg noe kan man da. Avtale en datenight i uka man går ut å spiser og ser en film eller finner på noe noen timer. Det gjør ofte mannen min med meg hvis han føler jeg spiller for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Føler selv på at han foretrekker pc fremfor meg, at han ikke vil/orker å tilbringe tid med meg- jeg er ikke viktig nok å prioritere. Som er en kjip følelse!

Høres vel ut som om han er "kjæreste" med PCen og at du er "kjekk å ha" for å få sex. Evt at det er kjekt med noen som lager mat, vasker klær og hus osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går i fella når du tenker at dette har noe med PC eller nerd å gjøre. Det tar fokuset bort fra det faktiske problemet.

PC/nerd kan i mange forhold byttes ut med trening, lesing, bil, brettspill, blomster, strikking eller hvilken som helst fritidsaktivitet eller hobby.

For meg virker det som om dere har ulikt behov for egentid og tid sammen. Samtidig kan det være at du ikke kommuniserer dine behov godt nok eller at han ikke klarer å forstå dine behov. Eller han klarer ikke å balansere. Evnt en kombinasjon. I ytterste tilfelle kan det jo og være at det er issues/traumer som ligger i bunn som enten krever mye nærhet og bekreftelse eller distrahering/fokus for å takle hverdagen.

Er dere veldig ulike på behov for egentid eller kjærestetid så må dere finne ut av om det er noe dere kan tilpasse dere eller om dere er for forskjellige. Det er ingenting galt med noen av delene, men om en i forholdet krever mye egentid og den andre forventer at en er sammen hvert sekund fra morgen til kveld så er det jo åpenbart at det vil bli misnøye og konflikter.

Samtidig kan det jo være at han ikke klarer å tolke dine signaler eller balansere dette selv. Har dere faktisk pratet om dette uten fordømming av den andre? Altså en ærlig diskusjon om hvert deres behov og diskusjon rundt løsninger?

Jeg har selv flere hobbyer som kan være altoppslukende men allikevel klarer jeg å tilbringe tid med familien og samboer. Men det er ikke alltid jeg forstår hennes behov like tydelig. Eller hun mine. Da er det viktig at begge gir rom for hverandre. Det er ikke hver dag hun får «viljen sin». Og det er ikke hver dag jeg får det heller. Men vi har forståelse for hverandre og kan lufte behov og tanker uten at det tolkes som kritikk eller mangel på kjærlighet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (På 28.4.2024 den 8.58):

Du går i fella når du tenker at dette har noe med PC eller nerd å gjøre. Det tar fokuset bort fra det faktiske problemet.

PC/nerd kan i mange forhold byttes ut med trening, lesing, bil, brettspill, blomster, strikking eller hvilken som helst fritidsaktivitet eller hobby.

Dette! Om du ser på gaming som problemet og du er usikker på hva gamingen hans innebærer, så kanskje du rett og slett burde spørre om du kan bli med han og se på at han spiller. Mange spill er fine å se på at andre spiller, og det er helt sikkert spill du kan like å være med på også, selv om du åpenbart ikke er en gamer selv. 

Men jeg kan svare på det du spør om TS. Jeg er den som spiller i forholdet. Jeg kan gå litt til/fra PC-en for å sjekke nyheter, chatte etc. Om jeg skal spille, så liker jeg å sitte minst et par timer, og da aller helst sammen med venner online. Om det er god stemning eller om det har kommet et nytt spill kan timene fly, og det kan nok bli midt på natta på helg før vi gir oss. Som regel går jeg til PC-en når jeg vet at samboer begynner å bli trøtt i 11-tida. Noen dager spiller jeg ikke i hele tatt. 

Det som funker for oss er at jeg spør om vi skal finne på noe sammen eller om jeg skal gå og spille. Kan også finne på å spørre om det er greit at jeg går og spiller. Om samboer foreslår at vi skal gjøre noe sammen en dag/kveld så velger jeg selvfølgelig alltid det i stedet for å spille. 

Å sitte på sofaen hver kveld sammen med en samboer som halvveis scroller instagram/tiktok og halvveis ser på serier eller snakker med meg gir meg veldig lite. Han får ha scrollingen sin, og så får jeg ha gamingen min. Så får vi heller legge bort PC og telefon når vi velger å bruke tid sammen - og vi trenger ikke gjøre det hele tiden. Hadde blitt gal uten alenetid. 

Anonymkode: 17dda...313

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.10):

men jeg lurer oppriktig på hvor mye tid bruker din bedre halvdel på pc? Går han frem og tilbake litt ifra kontoret eller er han en vis tid der og en stund i stuen ilag med deg? Hvor lenge sitter han der? Er det hver dag han bruker like mye tid? Hva med helgene? sitter han dagen lang og til langt på natt?

Hos meg satt han med dataen hele tiden. Det hjalp ikke at jeg sa i fra om at jeg følte meg alene i samboerskapet og foreldreskapet.

Han sa god morgen, satt seg ved dataen og spiste frokosten sin, dro på jobb. Kom hjem, spiste middag, gikk til dataen.

Jeg avslutta forholdet.

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.10):

Han begrunner tiden sin der ved at vi ikke kan være opp på hverandre hele tiden og at han vil også holde på med sine hobbyer.

Men å holde på med hobbyen hele tiden, det er liksom helt greit..

Nei, slike folk har ikke noe i et forhold å tilføre.

Anonymkode: 13eb0...a03

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (På 28.4.2024 den 0.51):

Altså sånn er det jo. Vi mannfolk er jo som barn. Vi trenger oppdragelse for å bli som dere ønsker at vi skal være. 

Gir du opp er forholdet fortapt, men står du på får du nok viljen din til slutt. 

Oppdragelse skal dere ha fått fra foreldrene deres! Slutt å fraskriv deg alt ansvar og legg alt på henne!

Anonymkode: 13eb0...a03

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...