Gå til innhold

Kjøpe en coleus/praktspragle i dag, den er allerede død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en coleus i dag og gikk ca. 5-10 minutter hjem. Det blåste en del og var kanskje 8-10 grader ute. Den var dessverre ikke beskyttet av noe, så den fikk en del vind på seg. Jeg kom hjem og nå ser den helt død ut. Bladene henger og stilkene kjennes myke ut, så de henger også. Er det pga kulden/vinden eller er det noe jeg kan gjøre for å vekke den til live?

Anonymkode: 785f7...f3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig den fikk litt sjokk ja, mine blir sånn når jeg glemmer de og de står i full sol for lenge, bladene blir helt vissne og hele henger, men setter de vekk fra sola og de er like fine i løpet av et par timer. Sett den i dagslys men ikke sol, og se om det kan redde den

Anonymkode: 3cc0f...fba

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er kulden og vinden. Det er en tropisk plante med svært tynne og skjøre blad, så de tåler lite kulde og trekk.

Er den tørr, kan du prøve å vanne den og se om den kvikner til. Ellers er den nok frostskadet og tålte ikke turen hjem i friluft så tidlig på året. Disse plantene er vokst opp og dyrket frem i et svært beskyttet miljø, med perfekt temperatur, perfekt antall lystimer og perfekt fuktighet i et drivhus. Så de får sjokk når de blir utsatt for slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kaldt var det ute? 

Coleus er veldig hardføre synes jeg. 

Se om den kvikner. Hvis ikke, så klipp den ned. Røttene er neppe døde 

Anonymkode: 7f298...db5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den fikk seg nok en trøkk ja, men ikke gi den opp!

De vokser også som ugress, og så lenge rota var beskytta vil den nok begynne å vokse og skyte nytt etterhvert :)

La den stå og stell fint med den. Etter noen dager kan du klippe bort sånt som er tydelig vissent.

Ganske sikker på at den kommer seg igjen med litt tålmodighet :)

Anonymkode: cf9e1...c58

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Ja, det er kulden og vinden. Det er en tropisk plante med svært tynne og skjøre blad, så de tåler lite kulde og trekk.

Er den tørr, kan du prøve å vanne den og se om den kvikner til. Ellers er den nok frostskadet og tålte ikke turen hjem i friluft så tidlig på året. Disse plantene er vokst opp og dyrket frem i et svært beskyttet miljø, med perfekt temperatur, perfekt antall lystimer og perfekt fuktighet i et drivhus. Så de får sjokk når de blir utsatt for slike ting.

Njaaaa, min erfaring er at de tåler da en trøkk, jeg hadde null peiling og plantet en haug som alle vokste opp til tross for alt jeg gjorde og har gjort feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Njaaaa, min erfaring er at de tåler da en trøkk, jeg hadde null peiling og plantet en haug som alle vokste opp til tross for alt jeg gjorde og har gjort feil. 

Ja, de tåler litt tørke og kommer seg gjerne med litt vann etter å ha fått for mye sol, men kulde er kulde. Det ødelegger cellene i blad og stilk om de blir utsatt for frost. Fikk inntrykk av at noe sånt kan ha skjedd med ts sin, da hun skrev at stilken også var blitt myk og bøyelig. 

Kan hende det bedrer seg, kanskje den tålte kuldesjokket og ikke forfrøs seg. Time will tell :D 

AnonymBruker
Skrevet

Takk dere! Røttene var i jord, så de var beskyttet. Jeg lar den stå en stund og ser hvordan den blir, og klipper vekk det som ikke kommer seg

Anonymkode: 785f7...f3f

Skrevet

Jeg får aldri til Coleus og jeg har prøvd mye. Så syns ikke den er spesielt enkel å få til, og den tåler ganske lite av både kulde, vind og tørke. Har to nå som ligger dårlig an for de ser ikke ut… 😣

• Liker 1
Skrevet
Disco skrev (2 minutter siden):

Jeg får aldri til Coleus og jeg har prøvd mye. Så syns ikke den er spesielt enkel å få til, og den tåler ganske lite av både kulde, vind og tørke. Har to nå som ligger dårlig an for de ser ikke ut… 😣

Ja, det virker som liker dårlig innemiljøet i norske vintere (tørr og varm inneluft og for lite lys=bladfall) og brå overgang til mye sol på våren. Egentlig litt sarte er min erfaring, man må dulle litt med dem. Jeg pleide å så Coleus fra frø og dyrket frem mange ulike varianter under plantelysrør på et rom. Det var moro.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Ja, de tåler litt tørke og kommer seg gjerne med litt vann etter å ha fått for mye sol, men kulde er kulde. Det ødelegger cellene i blad og stilk om de blir utsatt for frost. Fikk inntrykk av at noe sånt kan ha skjedd med ts sin, da hun skrev at stilken også var blitt myk og bøyelig. 

Kan hende det bedrer seg, kanskje den tålte kuldesjokket og ikke forfrøs seg. Time will tell :D 

Jeg lot mine stå i vinduet for å få lys, så skulle jeg bare lufte litt, etter en telefonsamtale og 20 minutter senere var de alle helt visna ned etter å ha fått -5 grader trekk. Tenkte løpet var kjørt, men jammen 😅 de også ble myke forresten, men kom seg til kvelden i varmt rom. 

Håper ts sin klarer seg, neste gang får du ta med en avis og teipe rundt ts :)

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Ja, det virker som liker dårlig innemiljøet i norske vintere (tørr og varm inneluft og for lite lys=bladfall) og brå overgang til mye sol på våren. Egentlig litt sarte er min erfaring, man må dulle litt med dem. Jeg pleide å så Coleus fra frø og dyrket frem mange ulike varianter under plantelysrør på et rom. Det var moro.

Jeg fikk noen frø av hun jeg kjøpte av, kanskje jeg skulle teste å dyrke dem frem… Men er litt lei Coleus egentlig, litt vel high maitnence….

Skrevet
Disco skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk noen frø av hun jeg kjøpte av, kanskje jeg skulle teste å dyrke dem frem… Men er litt lei Coleus egentlig, litt vel high maitnence….

Hvis du har sjansen til å gi dem plantelys, så kan jeg opplyse om at mine (de jeg dyrket frem fra frø) vokste frem noen virkelig gigantiske blader når de sto skjermet under plantelys, stabil temperatur og i et rom uten direkte sol. Virkelig svære blader, større enn hånden min. Så store ble de aldri i stua i vanlig lys og utsatt for sol og skiftende temp.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Hvis du har sjansen til å gi dem plantelys, så kan jeg opplyse om at mine (de jeg dyrket frem fra frø) vokste frem noen virkelig gigantiske blader når de sto skjermet under plantelys, stabil temperatur og i et rom uten direkte sol. Virkelig svære blader, større enn hånden min. Så store ble de aldri i stua i vanlig lys og utsatt for sol og skiftende temp.

Samme her faktisk, men jeg trodde det var slik de skulle se ut, jeg også dyrket de frem under plantelys de første par mnd og de fikk veldig store blader. Veldig kult da. Det hjelper veldig med det plantelyset i starten i allefall

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Disco said:

De trenger mye lys, og vanning fra bunnen. Så fort de ser litt triste ut setter jeg mine i vann og lar dem trekke potta helt tung.

Mine vokser som ugress...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De trenger mye lys, og vanning fra bunnen. Så fort de ser litt triste ut setter jeg mine i vann og lar dem trekke potta helt tung.

Mine vokser som ugress...

Takk for tips, de står i stuevindu som har lys men ikke direkte sol. Men vanning fra bunn har jeg nok syndet på ja, da må jeg potte om….

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Disco said:

Takk for tips, de står i stuevindu som har lys men ikke direkte sol. Men vanning fra bunn har jeg nok syndet på ja, da må jeg potte om….

Hvis potta ikke har drenering så får du fort korte røtter og/eller råte.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis potta ikke har drenering så får du fort korte røtter og/eller råte.. 

Nettopp, du skal se det er derfor det går til dundas hver gang. Potta er tett men med leca i bunnen. Vanner da fra toppen så vanskelig å si om beina står i vann…

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Disco said:

Nettopp, du skal se det er derfor det går til dundas hver gang. Potta er tett men med leca i bunnen. Vanner da fra toppen så vanskelig å si om beina står i vann…

Det er nok grunnen ja. Enkel løsning her da 😊

Ingen planter tåler å plantes rett i potta egentlig.. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Du hadde nok en kong-variant, de har store blader. 

Anonymkode: 2a561...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...