Gå til innhold

Ungdom som «alltid har rett» - Jeg blir gal!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ungdom som alltid skal ha rett og han gir seg aldri. Jeg kjenner at dette tærer på familielivet noe så sinnsykt. Det går ikke an å diskutere noe som helst med han, og uansett om han har null peiling på emnet, så diskuterer han og gir seg aldri. 

Han kan diskutere på eksempelvis det norske skattesystemet og være veldig påstandig om ting som vi som er voksne vet er helt annerledes enn han mener eksempelvis. 

Kan diskutere på trafikkregler, små dagligdagse ting, idrett, skole, osv osv osv. 

Det blir så dårlig stemning av dette hjemme fordi han aldri kan akseptere at noen andre enn han har rett og han har feil.

Hva i all verden skal man gjøre? 

Anonymkode: 4b4ae...657

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la ham vinne, men avslutt eventuelt diskusjonen med «jeg hører hva du sier, men jeg er ikke enig med deg», «dette kan vi gjerne diskutere når du har satt deg mer inn i saken» eller noe lignende.

Og så er det bare å vente til det går over😅

Helt typisk tenåring, de fleste vokser det heldigvis av seg😄

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med han. Si at det og det vet vi og vi vet det er feil. Det plager andre når du argumenterer for noe du ikke vet. Hvordan tror du det føles for dem? La oss si at det er noe du vet bombesikkert og noen skal begynne å krangle med deg om det i evigheter? Noe sånt 

Anonymkode: 91d68...74f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Du får vise oss en kilde som bekrefter din påstand.»

Anonymkode: b9501...390

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan snakke mer om dette når du har satt deg bedre inn i det. Da kan vi ha en god diskusjon, som innebærer at alle lytter i tillegg til å snakke. Det du påstår stemmer nemlig ikke.

Anonymkode: ced77...634

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LeonoraDorothea skrev (2 minutter siden):

Ikke la ham vinne, men avslutt eventuelt diskusjonen med «jeg hører hva du sier, men jeg er ikke enig med deg», «dette kan vi gjerne diskutere når du har satt deg mer inn i saken» eller noe lignende.

Jeg vet om mange på KG som ikke har vokst det av seg. Mange voksne irl også. Slitsomt 

Anonymkode: 91d68...74f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
LeonoraDorothea skrev (4 minutter siden):

Han vinner jo på walkover hvis den voksne ikke er villig til å diskutere. Å si "Vi kan diskutere når du har satt deg mer inn i saken" er hersketeknikk, og det merker ungdommen.

Anonymkode: 4b792...c52

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også noen som «alltid har rett». Men jeg har alltid rett, for jeg åpner som regel ikke munnen min å sier noe med mindre jeg faktisk vet jeg har rett.

Det å gjøre mot noen som «tror de alltid har rett», er jo å komme med bevisene.

Har gjort det selv, noen var veldig påstannelig om noe, og jeg bare :opplyser: Og ja de ble litt stumme 👀😂 Det kjennes godt å ha riktig.

Om jeg er i en diskusjon, står jeg absolutt aldri på min påstand når jeg ikke er 100% sikker, er rask til å gi meg.

Anonymkode: a7d53...948

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har en ungdom som alltid skal ha rett og han gir seg aldri. Jeg kjenner at dette tærer på familielivet noe så sinnsykt. Det går ikke an å diskutere noe som helst med han, og uansett om han har null peiling på emnet, så diskuterer han og gir seg aldri. 

Han kan diskutere på eksempelvis det norske skattesystemet og være veldig påstandig om ting som vi som er voksne vet er helt annerledes enn han mener eksempelvis. 

Kan diskutere på trafikkregler, små dagligdagse ting, idrett, skole, osv osv osv. 

Det blir så dårlig stemning av dette hjemme fordi han aldri kan akseptere at noen andre enn han har rett og han har feil.

Om "alt" er prøvd, snu det til nysgjerrighet og snakk rundt temaet, still oppfølgingsspørsmål uten å skulle sette han på plass. 

Unger kan være ufyselige 🤣👍

Men vi voksne må være smartere. Om man ikke blir "enig" må man la det fare, for ikke å ødelegge all kommunikasjon.

Hvis dere har hatt dette som dynamikk lenge, er det kanskje vanskelig for han å "innrømme" at han ikke vet. 

Jeg bare tipper. Men det er jo som sagt typisk (mange) unge og umodne å være bråsikre og sta.

Fungerer han bra sosialt, på skolen osv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med han om hvordan han alltid virker å skulle ha rett. Spurt han om han er slik med venner også. 

Også forklart hvordan slik påståelighet er drepen sosialt. At ingen liker en besserwisser. 

Det er brutalt, men han kan gjøre seg ordentlig upopulær hvis han fortsetter

Anonymkode: 20a69...3fd

• Nyttig 6
Skrevet

Jeg sier bare javel, du kan jo alt så. Gidder ikke å la det påvirke meg. De fleste ungdommer er bedrevitere ;)

• Liker 4
Skrevet

Hvis han spør om noe så svar, "Dette vet da du best så hvorfor spør du?", gi det svaret på alt han spør om. :)

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (7 minutter siden):

Jeg sier bare javel, du kan jo alt så. Gidder ikke å la det påvirke meg. De fleste ungdommer er bedrevitere ;)

Det er på hjemmebane ungdommer skal lære seg folkeskikk og å holde en god tone inn i voksenlivet. Mener du slik passiv aggressiv måte å håndtere ungdommen på gjør de håpefulle skikket til å bli behagelige voksne? Å oppdra er mer enn å lære avkommet å knytte skolissene. 

Anonymkode: 1a747...d20

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er på hjemmebane ungdommer skal lære seg folkeskikk og å holde en god tone inn i voksenlivet. Mener du slik passiv aggressiv måte å håndtere ungdommen på gjør de håpefulle skikket til å bli behagelige voksne? Å oppdra er mer enn å lære avkommet å knytte skolissene. 

Anonymkode: 1a747...d20

Ungdommen vet veldig godt at nå tar de feil, de er ikke dumme. Liker derimot å kverulere.
Slapp helt av jeg har høflige barn som både hilser, takker for maten og oppfører seg ute blant folk. Man trenger ikke å slenge seg inn i en diskusjon med ungdom som "kan" alt. 
Det er hjemme barn og unge oppfører seg dårlig og tester ut ting, nettopp for det er hjemme. Det betyr ikke at de ikke er gode mennesker å være med utenfor hjemmet. Eller er dårlig oppdratt, er det noe jeg har fått skryt av lærere og barnehageansatte er det at jeg har høflige barn som oppfører seg veldig fint.  
Tror ikke denne ungdommen til ts holder på slik med lærer, venner eller kollegaer, men morsomt da å se mamma og pappa hisse seg litt opp ;) Gjorde sånn slik jeg i mine fjortis år, mamma tente på alle plugger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en kverulant her vi også. Men vi tar det med godt humør.  Også påpeker vi at det er litt forskjell på tro å vite. Så spør hvor an har ting fra. Da ender vi ofte på Google. Og da er det jo konkurranse om å finne svaret først. 

Ofte tror han noe fordi han har misforstått,  eller hørt det fra noen som har forklart det feil. Nå er han ikke like stri på alt, altid. 

Han vil  jo ikke virke som en tulling heller.

Så han har lært å lytte litt mer når vi starter med. Nå tror jeg du har misforstått noe. Gir han seg ikke da. Spør jeg hvor han har dette fra. 

Uansett ikke bli sur og irtitert da. Gjør det heller til noe gøy å diskutere seg frem til riktig svar. 

Anonymkode: 016e6...9ef

• Liker 1
Skrevet

Hvis han f.eks hevder at er stop-skilt ikke alltid betyr full stopp, så spør han hvorfor han tror det er slik han sier. Be han videre finne seriøse kilder som bekrefter hans påstand. Det vil han jo ikke få til, men han vil kanskje lære å søke etter kilder om han skal starte en diskusjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han høy IQ? (Begavet, hoyt begavet?)

Anonymkode: 80122...c9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har han høy IQ? (Begavet, hoyt begavet?)

har neppe det, hvis han tar feil om temmelig elementære ting...    

Anonymkode: ca8eb...e49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvis han tar feil om temmelig elementære ting... 

🙃

Det kan være nyttig å lese om emnet.

Selv høyt begavede mennesker vet og forstår ikke alt.
Spesielt ting som ikke er viktige eller nyttige (for dem).
Dessuten er de ikke født med all kunnskapen i hodet. De må lære som alle andre.

Dessuten tenker "vanlige" mennesker noen ganger at høyt begavede mennesker er dumme, fordi den "vanlige" person ikke forstår de høyt begavede. Noen ganger tenker høyt begavede mennesker mye lenger enn vanlige mennesker. Det er ganske logisk at du ikke forstår den høyt begavede personen. Hvis du forsto det, ville du også vært høyt begavet.

Men hvis noen har mange spørsmål, vil ha mye informasjon, går dypt inn i emner, så er det en hunger etter informasjon. Det kan ha noe å gjøre med å være høyt begavet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tenk hvis han tenker AKKURAT DET SAMME om dere?

Kanskje han vet at han har rett og at dere aldri gir dere?

Hvis du ønsker å gjøre noe fornuftig med dette, så kanskje dere kan være de første til å avslutte debatten og si "greit".

Anonymkode: 80fed...835

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...