Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #1 Skrevet 9. februar 2006 Hvordan lærer man opp en valp til å ikke dra så voldsomt i båndet når vi er ute? Jeg prøver å stoppe opp til han gir seg litt, men det medfører bare at han blir frustrert. Når det gjelder større hunder, har jeg hørt man skal gå i motsatt retning, men jeg er ikke overbevist om at det funker når det gjelder en liten valp. For det meste er vi ute i langline slik at han kan utforske, men av og til er det jo litt praktisk å kunne gå litt langs veien også. Neste steg: hvordan lære ham at biler er skumle, og at han skal gå på "riktig" side (av oss)? Sikkert banale spørsmål dette, men er man nybegynner, så er man nybegynner, og jeg begynner å bli lei av å lese en bok om ditt, en annen om datt...
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #2 Skrevet 9. februar 2006 Vi har aldri brukt langline, men vanlig bånd på et par meter eller så, de får snust og sett på ting med det også, men så slipper vi den draingen, lettere å ha kontroll over hunden da. (Også kaller vi langline for vimsebånd, nettopp fordi den gjør hunden vimsete) Men er sikkert mulig å få en hund til å gå ordentlig i langline også da, dette var bare mitt synspunkt
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #3 Skrevet 9. februar 2006 Vi har aldri brukt langline, men vanlig bånd på et par meter eller så, de får snust og sett på ting med det også, men så slipper vi den draingen, lettere å ha kontroll over hunden da. (Også kaller vi langline for vimsebånd, nettopp fordi den gjør hunden vimsete) Men er sikkert mulig å få en hund til å gå ordentlig i langline også da, dette var bare mitt synspunkt ← Jeg ordla meg sikkert dumt...Langline bruker vi når han SKAL få løpe. Ellers går det på normalt bånd, og det er der jeg vil lære ham å gå fint. I går ble han så sur da jeg stoppet opp at han begynte å pipe, stakkar.
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #4 Skrevet 9. februar 2006 Ok. Være streng, dra i båndet når han vandrer avsted i gal retning, rose og klappe når han går riktig. Vi trente den eldste vår veldig, når hun ble tilkalt kom hun på den ene siden av kroppen vår, gikk rundt og bak, og så frem på den andre. Så, mens vi gikk og hun begynte å dra, så ba vi henne "gå bak", da gikk hun ved foten vår. Men det tok noen timer å lære henne dette da
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #5 Skrevet 9. februar 2006 Ok. Være streng, dra i båndet når han vandrer avsted i gal retning, rose og klappe når han går riktig. Vi trente den eldste vår veldig, når hun ble tilkalt kom hun på den ene siden av kroppen vår, gikk rundt og bak, og så frem på den andre. Så, mens vi gikk og hun begynte å dra, så ba vi henne "gå bak", da gikk hun ved foten vår. Men det tok noen timer å lære henne dette da ← NOEN TIMER for dere blir vel uker eller måneder for meg. Beistet virker ikke å være blant de aller smarteste...(men dere har jo også settere?)
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #6 Skrevet 9. februar 2006 NOEN TIMER for dere blir vel uker eller måneder for meg. Beistet virker ikke å være blant de aller smarteste...(men dere har jo også settere?) ← Det var ment som en spøk, tok laaang tid, trente henne mye, pappa og jeg og var også på et kurs for fuglehunder. Jepp, settere hos oss også, og de er jo kjent for å være litt vimsete da
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #7 Skrevet 9. februar 2006 Kjøp "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" av Turid Rugaas. Setter eller ikke, når valpen får komme framover ved å dra i båndet, lærer du den jo nettopp at ved å fortsette å dra i båndet, så kommer han fram til slutt. Han er mer utholden enn deg fordi han VET at holder han på lenge nok, så gir du deg til slutt. Begynn med metodene som står i boka med en gang du får den, så vil du høyst sannsynlig snart merke bedring.
Jaya Skrevet 9. februar 2006 #8 Skrevet 9. februar 2006 (endret) Du får bare holde deg hard, valpen skjønner jo at så lenge den drar, piper og maser, så vil du gi etter! Fortsett som du gjør, stopp med det samme du kjenner at det strammer i båndet, pass på at det er kun når valpen strammer og ikke du. Og akkurat i det du kjenner at den slakker litt, begynner du å gå igjen med en gang. Anbefaler deg å trene på dette et rolig sted i starten. Og kjøp en sele som du kan bruke på valpen når du ikke orker å trene, min har skjønt at når han har på halsbåndet skal han gå fint, og når selen er på har han lov til å dra litt. Anbefaler også boken "hva gjør jeg når hunden drar i båndet", som gjesten over her nevnte. Endret 9. februar 2006 av Jaya
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #9 Skrevet 9. februar 2006 Jeg er gjesten som anbefalte boka, og vi bruker kun sele på valpen, vi. Ikke halsbånd i det hele tatt. Men det er kanskje en fordel vi kan benytte oss av siden vi har fulgt boka fra dag en? Til trådstarter: Du antyder at du tror hunden er litt dum - men den er nok ikke det likevel, for den har skjønt at du følger etter om den bare trekker og maser nok.
Gjest Gjesta Skrevet 9. februar 2006 #10 Skrevet 9. februar 2006 Tror jeg må sjekke ut den boka Vi har tenkt å bruke han til å trekke på ski når han blir voksen, og derfor velger vi nå å bruke halsbånd, så han får signaler om at det er OK å dra i sele, men ikke i halsbåndet.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #11 Skrevet 9. februar 2006 Blås i om den blir frustrert og piper om du stopper opp. Kall den inn til deg og få den i utgangsstilling hver eneste gang. Til slutt så skjønner valpen at det ikke er greit å dra allikevel, og at det blir kjedelig i lengden å måtte gå til deg hele tiden. Holder ikke dette, tar du tak i båndet lengst inn som mulig og holder han inntil deg. Valper er som mennesker, de lærer så lenge de lever. Valper er dumme, det er du som må lære de.
Gjest vimse Skrevet 9. februar 2006 #12 Skrevet 9. februar 2006 ...Holder ikke dette, tar du tak i båndet lengst inn som mulig og holder han inntil deg... ← Anbefaler jeg ikke! Kan oppleves som tvang, og innlæring av atferd skal ikke skje ved direkte tvang. Gjør deg selv attraktiv, godtbit, leke osv, og rose momentant på ønsket atferd, hver eneste gang.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #13 Skrevet 9. februar 2006 Det er bra at det er forskjellige metoder på å trene hund, da. Dette er den eneste måten som funket på en hund jeg kjenner. Eier prøvde absolutt alt av godteri, leke, lyse stemmer, streng stemme og alt mulig. Ingenting hjalp, bortsett fra da eieren ble lei og tok og holdt båndet inntil seg, og da gikk hunden som en engel. Det er ingen straff/tvang å gjøre det slik, alle hunder er forskjellige, og dette var den eneste måten hunden gadd å gå pent ved siden av eieren uten å dra. Jeg mener absolutt ikke at man skal ta tak og holde hunden FAST ved siden av seg på den måten at forbeina såvidt beveger seg i bakken. Det holder at man holder den såpass hos seg uten at den beveger seg vekk og får anledning til å dra igjen, og blir belønnet på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #14 Skrevet 9. februar 2006 Jeg er absolutt for godbit og lek, men som sagt så er alle hunder forskjellige og reagerer ulikt, og det er ikke alle treningsmetoder som funker på alle hunder, selvom det funker på din egen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå