AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #1 Skrevet 27. april 2024 Jeg er i gang med å kreve barnebidrag via NAV. Fra opplysningene NAV har hentet inn får jeg vite at hans inntekt av mindre enn min, fordi han er ansatt i en deltidsstilling. Stusser litt på at han tjener mindre enn meg totalt, siden jeg trodde han tjente penger på foretaket sitt ved siden av sin vanlige deltidsjobb. Men det er jo mulig at han ikke får noe særlig penger inn på det. Han eier også flere eiendommer (med mindre han plutselig har solgt disse da). Vet også han har leid ut tidligere, men vet ikke om han gjør dette nå. Jeg har fått beskjed fra NAV om at hvis jeg har ekstra opplysninger til NAV i saken om utregning av barnebidrag, så må jeg sende inn dokumentasjon på dette snarest. Er dette over jeg bør opplyse om til NAV? Jeg har bare tenkt at dette kommer de ikke til å ta hensyn til uansett, men gjør de kanskje det? Jeg har ikke en spesielt god inntekt og er ikke ute etter å skvise sitronen mest mulig. Men synes det er rettferdig at de riktige opplysningene kommer fram. Vi har 50/50 fordeling av omsorg. Jeg kommer sannsynligvis også til å gå ned i inntekt framover. Vil NAV automatisk justere bidraget da? Anonymkode: 441f1...a60
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #2 Skrevet 27. april 2024 NAV kan ta utgangspunkt i lønnsevne, ikke bare faktisk inntekt. Dersom han bare har deltidsjobb, kan de legge til grunn fulltidsjobb. Derfor er informasjon om at han arbeider deltid relevant. NAV finner da selv dokumentasjon. Dersom du mener han har inntekt fra boligutleie, informerer du om det. NAV sjekker da dette, f.eks med skatteetaten. Anonymkode: f5c29...29e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #3 Skrevet 27. april 2024 Tusen takk for svar. Bør jeg opplyse NAV om dette med deltidsjobb eller finner de det ut helt selv? Ønsker å opplyse NAV om dette på en ok måte uten å virke "sladrete". Fordi eksen får kopi av alt jeg skriver og sender i denne saken, ønsker jeg å framstå så edruelig som mulig i måten jeg framlegger dokumentasjon på, samtidig som jeg jo vil at NAV skal innhente korrekte opplysninger. Dette med boligutleie vet jeg jo heller ikke 100 prosent. Vet bare at han gjorde det før for hvertfall to boliger han eier. Anonymkode: 441f1...a60
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #4 Skrevet 27. april 2024 Positiv netto kapitalinntekt som overstiger kr 10 000,- per år skal regnes med i inntektsgrunnlaget for beregning av bidrag. Det betyr at dersom det mottas mer en kr. 10 000 i leie i løpet av et inntektsår, så skal leieinntektene medregnes i inntekten ved beregningen av underholdsbidraget (barnebidrag). Anonymkode: 2faec...601 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #5 Skrevet 27. april 2024 Ok, det var nyttig å vite. Dette vises vel da på skattemeldingen som Nav henter inn? Vet at han tidligere har leid ut til nær familie, og jeg vet ikke om det er noen måter han da kan unndra seg at leieinntekten vises på. Anonymkode: 441f1...a60
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #6 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er i gang med å kreve barnebidrag via NAV. Fra opplysningene NAV har hentet inn får jeg vite at hans inntekt av mindre enn min, fordi han er ansatt i en deltidsstilling. Stusser litt på at han tjener mindre enn meg totalt, siden jeg trodde han tjente penger på foretaket sitt ved siden av sin vanlige deltidsjobb. Men det er jo mulig at han ikke får noe særlig penger inn på det. Han eier også flere eiendommer (med mindre han plutselig har solgt disse da). Vet også han har leid ut tidligere, men vet ikke om han gjør dette nå. Jeg har fått beskjed fra NAV om at hvis jeg har ekstra opplysninger til NAV i saken om utregning av barnebidrag, så må jeg sende inn dokumentasjon på dette snarest. Er dette over jeg bør opplyse om til NAV? Jeg har bare tenkt at dette kommer de ikke til å ta hensyn til uansett, men gjør de kanskje det? Jeg har ikke en spesielt god inntekt og er ikke ute etter å skvise sitronen mest mulig. Men synes det er rettferdig at de riktige opplysningene kommer fram. Vi har 50/50 fordeling av omsorg. Jeg kommer sannsynligvis også til å gå ned i inntekt framover. Vil NAV automatisk justere bidraget da? Anonymkode: 441f1...a60 Til ditt siste spørsmål. Mener NAV beregner bidrag ut fra den dokumentasjonen som foreligger når saken blir ferdig behandlet. Altså selv om inntektene forandrer seg så er det ingen som sitter og følger med og gjør justeringer om din eller bidragspliktig sin inntekt forandrer seg. Da må du be om endring av bidrag isåfall og betale gebyr hver gang. Anonymkode: b9778...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #7 Skrevet 27. april 2024 Forstår. Da må jeg altså selv rapportere inn hvis eller når jeg går ned i inntekt. Det jeg syntes var litt rart var at NAV i dokumentasjonen av inntekt som de har hentet fra hver av oss, så viser NAV til de tre siste månedensinntektene til hver av oss. Og ber oss om å sende inn ytterligere dokumentasjon hvis vi har mer. Jeg antok de ville hente inn siste siste årsinntekt, og ikke månedsinntekt. Det vil jo si at hvis eksen får noen betydelige høyere månedslønner senere i år, så vil ikke de telle med. Jeg tror neppe at de den månedslønnen NAV har hentet inn om ham stemmer hvis man regner om til årslønn, hvis det gir mening. Fordi eksen har varierende månedslønner siden han har et foretak. Så da blir det vel mer et øyeblikksbilde som NAV må regne bidrag ut i fra? Det koster jo å betale NAV for å regne ut dette for meg, så jeg kommer ikke til å be dem om dette ofte. Anonymkode: 441f1...a60
Diskulis Skrevet 27. april 2024 #8 Skrevet 27. april 2024 Det kan fort bli urettferdige utslag av 3mnd beregning, men det slår begge veier. En kompis har varierende inntekt og ex-kona ba om nav-beregning like etter en god periode. Det var neppe med vilje, hun vet ikke lønnen hans. Så han fikk en god del høyere bidrag enn om det ble årsberegnet… Og en ting til, NAV re-estimerer ikke bidrag hvis det er under 12 prosent endring. Så mindre endringer i lønn får man ikke beregnet nytt bidrag på. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #9 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår. Da må jeg altså selv rapportere inn hvis eller når jeg går ned i inntekt. Det jeg syntes var litt rart var at NAV i dokumentasjonen av inntekt som de har hentet fra hver av oss, så viser NAV til de tre siste månedensinntektene til hver av oss. Og ber oss om å sende inn ytterligere dokumentasjon hvis vi har mer. Jeg antok de ville hente inn siste siste årsinntekt, og ikke månedsinntekt. Det vil jo si at hvis eksen får noen betydelige høyere månedslønner senere i år, så vil ikke de telle med. Jeg tror neppe at de den månedslønnen NAV har hentet inn om ham stemmer hvis man regner om til årslønn, hvis det gir mening. Fordi eksen har varierende månedslønner siden han har et foretak. Så da blir det vel mer et øyeblikksbilde som NAV må regne bidrag ut i fra? Det koster jo å betale NAV for å regne ut dette for meg, så jeg kommer ikke til å be dem om dette ofte. Anonymkode: 441f1...a60 Hvis du mener at han har veldig varierende inntekt fra måned til måned, så kan du jo ta kontakt med nav og spørre om de kan kontrollere opp mot årsinntekt? Det skader jo ikke å ta en telefon. Har du sjekket lovverket om det står noe der om beregning? Anonymkode: b9778...3a8 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #10 Skrevet 28. april 2024 Ja, tror jeg må ringe NAV og høre. Og nei, jeg har ikke sjekket lovverket men har lest om utregningen på NAV sine sider. Jeg har bare antatt at de tok utgangspunkt i årsinntekt. Ikke at det var et øyeblikksbilde. For det øyeblikksbildet kan være helt annet om tre måneder igjen, basert på månedsinntekt. Anonymkode: 441f1...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå