Gå til innhold

Hvorfor føler jeg meg urolig i magen, og blir psyken påvirket av det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter hverken med tarmen eller psyken til vanlig. Men har merket at når tarmen er litt i ubalanse så tror liksom hjernen at jeg er urolig og så blir jeg urolig. Gir det mening? Nå har jeg noen dager hvor jeg har lett ubehag i tarmen, litt oppblåst og sånn, og jeg kjenner meg litt nedbrutt samtidig. Jeg vet ikke hvorfor jeg er urolig i magen, har ikke spist noe unormalt. Kan det være motsatt, at jeg egentlig er stresset pga jobben og at jeg merker det i tarmen? Hjelper probiotika?

Anonymkode: 714d3...9af

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 11.58):

Jeg sliter hverken med tarmen eller psyken til vanlig. Men har merket at når tarmen er litt i ubalanse så tror liksom hjernen at jeg er urolig og så blir jeg urolig. Gir det mening? Nå har jeg noen dager hvor jeg har lett ubehag i tarmen, litt oppblåst og sånn, og jeg kjenner meg litt nedbrutt samtidig. Jeg vet ikke hvorfor jeg er urolig i magen, har ikke spist noe unormalt. Kan det være motsatt, at jeg egentlig er stresset pga jobben og at jeg merker det i tarmen? Hjelper probiotika?

Anonymkode: 714d3...9af

Tarmen er det siste som prioriteres når man er stressa, så kan være det. Men tror også begge deler påvirker og forsterker hverandre som du sier. Probiotika hjelper ikke for meg, men skader ikke å prøve. Merk også at pms kan gi oppblåsthet opptil 1-2 uker før mensen.

Anonymkode: bc954...384

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig at stress og uro påvirker tarmen. 

Anonymkode: 0bce2...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Her går det begge veier, tarm og hjerne påvirker hverandre. En betennelse i tarmen kan gi deg negative tanker og følelser rett og slett. I tilfelle hjelper ikke å bare jobbe med det psykiske, men du må skaffe deg bedre tarmhelse. På motsatt side når man sliter psykisk så kan fysiske funksjoner i kroppen reduseres på grunn av stresshormoner. Det er veldig utdatert å skille mellom fysisk og psykisk helse.

Anonymkode: 49d89...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...