AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #1 Skrevet 27. april 2024 Jeg sliter hverken med tarmen eller psyken til vanlig. Men har merket at når tarmen er litt i ubalanse så tror liksom hjernen at jeg er urolig og så blir jeg urolig. Gir det mening? Nå har jeg noen dager hvor jeg har lett ubehag i tarmen, litt oppblåst og sånn, og jeg kjenner meg litt nedbrutt samtidig. Jeg vet ikke hvorfor jeg er urolig i magen, har ikke spist noe unormalt. Kan det være motsatt, at jeg egentlig er stresset pga jobben og at jeg merker det i tarmen? Hjelper probiotika? Anonymkode: 714d3...9af
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #2 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 11.58): Jeg sliter hverken med tarmen eller psyken til vanlig. Men har merket at når tarmen er litt i ubalanse så tror liksom hjernen at jeg er urolig og så blir jeg urolig. Gir det mening? Nå har jeg noen dager hvor jeg har lett ubehag i tarmen, litt oppblåst og sånn, og jeg kjenner meg litt nedbrutt samtidig. Jeg vet ikke hvorfor jeg er urolig i magen, har ikke spist noe unormalt. Kan det være motsatt, at jeg egentlig er stresset pga jobben og at jeg merker det i tarmen? Hjelper probiotika? Anonymkode: 714d3...9af Tarmen er det siste som prioriteres når man er stressa, så kan være det. Men tror også begge deler påvirker og forsterker hverandre som du sier. Probiotika hjelper ikke for meg, men skader ikke å prøve. Merk også at pms kan gi oppblåsthet opptil 1-2 uker før mensen. Anonymkode: bc954...384
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #3 Skrevet 13. mai 2024 Veldig vanlig at stress og uro påvirker tarmen. Anonymkode: 0bce2...1f3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #4 Skrevet 14. mai 2024 Her går det begge veier, tarm og hjerne påvirker hverandre. En betennelse i tarmen kan gi deg negative tanker og følelser rett og slett. I tilfelle hjelper ikke å bare jobbe med det psykiske, men du må skaffe deg bedre tarmhelse. På motsatt side når man sliter psykisk så kan fysiske funksjoner i kroppen reduseres på grunn av stresshormoner. Det er veldig utdatert å skille mellom fysisk og psykisk helse. Anonymkode: 49d89...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå