Gå til innhold

Hvorfor konfirmerer man seg? Og hvorfor får man penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg googlet det, og i dag virker det som en konfirmasjon er et løfte til presten om at man lover å tro på gud..

Men hvorfor skal det bety at man skal få masse penger? Hva har dette løfte å gjøre med penger? Vi hører jo om at unge i dag får store summer penger som de gjerne surrer bort på shopping eller russebuss. 
Det er jo helt ulogisk! 

En annen ting er jo at 90% er jo ikke lenger kristne og står der og lyver, kun for å få disse pengene. 

Merkelig tradisjon! 
Mitt eldste barn er kun 6 år så noen år til konfirmasjon. Og vil hun konfirmeres (helst borgelig) så får hun selvfølgelig det. Men jeg sliter med å forstå hva det er vi feirer og hvorfor det innebærer masse penger

IMG_3842.thumb.png.c8675a2da42b0562ea70618c138131f1.png

Anonymkode: bc3b0...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har man aldri avlagt løfte til presten, men til Gud. Ingen står og lyver, siden man ikke lover noe. Prestens forbønn er velment.

Konfirmasjon er et overgangsrituale, og disse finnes i alle kulturer. Noen er knyttet til religion, andre er mer kulturelle. Det er vanlig med gaver når man markerer overganger, som dåp, bryllup, fot så vidt også fødselsdager.

Hvorfor penger? Svaret er vel så enkelt at vi lever i et overflodssamfunn, hvor vi har det meste. Penger blir da det eneste som går an å gi.

Nå er verken jeg eller mine barn konfirmert, ikke gir jeg penger i gave heller, men så vanskelig å forstå er det ikke.

Anonymkode: 8ce31...62b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke-kristne konfirmerer seg, har jeg aldri klart å forstå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (47 minutter siden):

for festen med god mat, og selvvfølgelig for alle pengene (og andre flotte gaver) de håper på å få.

Anonymkode: def7b...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var man jo «voksen» når man ble konfirmert. Trodde alltid at pengene til konfirmasjonen var ment som «her er penger for å starte voksenlivet med».

Anonymkode: c10c6...2e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst at det var et alternativ å droppe hele greia da det var min tur, så hadde jeg glatt gjort det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (9 timer siden):

Det er for å feire overgangen fra barn til voksen.

Anonymkode: 5a99a...54d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 11.01):

En annen ting er jo at 90% er jo ikke lenger kristne og står der og lyver, kun for å få disse pengene. 

Feil, flertallet er kristne, også blant konfirmantene

Anonymkode: 06f2a...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil, flertallet er kristne, også blant konfirmantene

Anonymkode: 06f2a...abc

Ca 30 % tror på gud, og rundt 20 % prosent anser seg som personlig kristne, så ville ikke akkurat sagt at flertallet er kristne. 
Ja, det stemmer at over 50 % er medlem av den norske kirke, men det er av andre grunner enn tro. 

Tilbake til konfirmasjon så er det et tradisjonelt overgangsrituale som ikke har så mye med tro og religion direkte, men kanskje heller verdier. Så anser kristen konfirmasjon som et innblikk i norske verdier, som er preget av den kristne tro. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er for å feire overgangen fra barn til voksen.

Da er det ikke en konfirmasjon.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke konfirmert selv? Har dere ikke tradisjoner i deres familie? Og hvis ikke, du vet kulturen vår har tradisjoner? Hver enkelt kan bestemme om de vil følge slike tradisjoner, om det er i egen slekt eller storsamfunnet. 

Selv var jeg på aller mest troende og absolutt søkende da jeg konfirmerte meg, og det ser ut til mine barn har vært også. 

Og min familie møtes man til store selskaper ved dåp, konfirmasjon og bryllup, selskaper det gaver er involvert. 

Det rare her er at du har barn og ikke forstår denne tradisjonen. Bare å kutte ut selv det, men barnet ditt bør få et reelt valg når den tid kommer. Og mer info enn du tydeligvis kan gi. 

Anonymkode: ebb2e...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Da er det ikke en konfirmasjon.

Humanistisk konfirmasjon er for å feire overgangen fra barn til voksen.

Kristen konfirmasjon er for å bekrefte dåpen og troskap til gud. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg i en pinsekirke. Konfirmasjonsprosessen er at man deltar på undervisning om Jesus, kristendom og hvordan være en kristen i det moderne samfunnet. Selve feiringen er markering av at undervisningen er "bestått". Så kan man ta et informert valg om man ønsker å være kristen, dvs døpe seg som voksen. Jeg er ikke døpt og er ikke en del av menigheten i dag. Men jeg syns det prisippet er mye bedre enn statskirken og human etisk versjon av konfirmasjon. 

Anonymkode: 3e147...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man konfimerer seg for å få penger, man får penger fordi man konfimerer seg.

Anonymkode: 48958...660

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Humanistisk konfirmasjon er for å feire overgangen fra barn til voksen.

Kristen konfirmasjon er for å bekrefte dåpen og troskap til gud. 

Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og at du vil leve resten av livet i den kristne tro. Borgerlig konfirmasjon er det ikke og da burde de la være å bruke det ordet.

Folk får kalle det overgangsrituale i stedet for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og at du vil leve resten av livet i den kristne tro. Borgerlig konfirmasjon er det ikke og da burde de la være å bruke det ordet.

Folk får kalle det overgangsrituale i stedet for.

Ordet konfirmasjon kommer fra latin confirmatio, som betyr «bekreftelse».

De kristne var ikke de første som tok i bruk ordet, og de har heller ikke eierskap over det.

Det engelske ordet confirmation brukes like hyppig som det norske ordet bekreftelse.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ordet konfirmasjon kommer fra latin confirmatio, som betyr «bekreftelse».

De kristne var ikke de første som tok i bruk ordet, og de har heller ikke eierskap over det.

Det engelske ordet confirmation brukes like hyppig som det norske ordet bekreftelse.

Og hva bekrefter ungdommene i den borgerlige "konfirmasjonen"? At de lover å fortsette som voksne?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke konfirmert, fordi som moren min sa; vi er ikke personlig kristne, og jeg ser ikke noe poeng i at dere skal stå der og lyve og love at dere er det. Dere vil bare konfirmere dere for pengene og gavenes skyld. Kan du se meg i øynene og si du er personlig kristen, skal du få konfirmasjon.

Det kunne vi ikke.

Og det var jo sant - vi ville bare ha pengene. Så vi (jeg og mine søsken) avsto fra å konfirmere oss. I stedet fikk vi søsken et stereoanlegg hver til å ha på rommene våre. Vi fikk det når det var tid for konfirmasjon for hver av oss. Vi var fornøyde med det.

Min egen sønn er heller ikke konfirmert av samme grunn, men han fikk noen pengegaver av oss foreldre og sine besteforeldre likevel på samme tid som mange av de ikke-religiøse klassekameratene konfirmerte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 28.4.2024 den 15.33):

De vil ha kloa I penger

Anonymkode: 2f326...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De vil ha kloa I penger

Anonymkode: 2f326...db9

En trenger ikke konfirmere seg for å få penger. En kan allikevel ha en fest og få gaver på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...