AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #21 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han synes jo russ er morsomt, å samlet allerede russekort i fjor. Og når jeg snakker med han om det, så synes han det høres veldig gøy ut. Men ja han vet jo ikke så mye om rosaruss, kun disse røde og blå som han har samlet kort fra. Men i år blir jeg å se etter rosaruss selv. Anonymkode: 47abd...3d8 Det er nok lurt. Eg googla litt og ser at rosaruss er ei greie fleire stader, mens andre ikke har høyrt om det. Anonymkode: 00b72...a05 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #22 Skrevet 27. april 2024 Her er det rosaruss. Tror til og med det ble oppfunnet for første gang her for en del år siden, så alle vet hva det er. For noen barnehager er det en stor greie med masse styr og kjøpepress. Det er det største sludderet jeg har hørt! Foreldre som begynner ET år i forveien fordi barna skal læres opp barna å kjøpe ræl som brukes noen få dager og skaper utenforskap? Det er så tragisk at jeg ikke har ord for det! Heldigvis går barna her i en fantastisk barnehage som har tatt det med rosaruss til en helt egen greie for skolestarterne. Barnehagen fikser lue og t-skjorte til alle, barna lager russekort sammen i barnehagen og de har en dag sammen hvor de tar russeknuter. De har også egen fane i 17.maitoget. Alt annet blir slått hardt ned på av styrer. Hun er knallhard på at eneste grunnen til rosaruss er innenforskap hos barna. Det skal ikke være ekstra jobb for foreldrene(!) og alle skal ha mulighet til å delta på lik linje. (!!) Det er rett og slett barnehagens greie som barnehagen gjør for barna for å gjøre litt ekstra stas på dem i sluttspillet. For noen år siden gikk et par foreldre i gruppa"all inn" og ordnet egne klær og russekort og sendte russ i barnehagen 2.mai. Det ble ikke godtatt i det hele tatt av barnehagen. Barnehagen ber oss foreldre også om å la vær å lage egne knuter og fester for russen. Helt fantastisk spør du meg! Så jeg forstår bare ikke tankegangen din jeg, ts! Anonymkode: 71fa3...55f 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #23 Skrevet 27. april 2024 Han vet jo trolig ikke hva rosaruss er, om du ikke forteller han det. Så han skjønner jo kanskje ikke hvorfor han skal være det en gang? Det går an å gjøre stas på han på en annen måte Anonymkode: 30878...b35 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #24 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er det rosaruss. Tror til og med det ble oppfunnet for første gang her for en del år siden, så alle vet hva det er. For noen barnehager er det en stor greie med masse styr og kjøpepress. Det er det største sludderet jeg har hørt! Foreldre som begynner ET år i forveien fordi barna skal læres opp barna å kjøpe ræl som brukes noen få dager og skaper utenforskap? Det er så tragisk at jeg ikke har ord for det! Heldigvis går barna her i en fantastisk barnehage som har tatt det med rosaruss til en helt egen greie for skolestarterne. Barnehagen fikser lue og t-skjorte til alle, barna lager russekort sammen i barnehagen og de har en dag sammen hvor de tar russeknuter. De har også egen fane i 17.maitoget. Alt annet blir slått hardt ned på av styrer. Hun er knallhard på at eneste grunnen til rosaruss er innenforskap hos barna. Det skal ikke være ekstra jobb for foreldrene(!) og alle skal ha mulighet til å delta på lik linje. (!!) Det er rett og slett barnehagens greie som barnehagen gjør for barna for å gjøre litt ekstra stas på dem i sluttspillet. For noen år siden gikk et par foreldre i gruppa"all inn" og ordnet egne klær og russekort og sendte russ i barnehagen 2.mai. Det ble ikke godtatt i det hele tatt av barnehagen. Barnehagen ber oss foreldre også om å la vær å lage egne knuter og fester for russen. Helt fantastisk spør du meg! Så jeg forstår bare ikke tankegangen din jeg, ts! Anonymkode: 71fa3...55f Nå startet ikke jeg å kjøpe en masse ræl til han et år før. Jeg spør om folk flest vet hva rosaruss er. Og om det i det hele tatt er vits å prøve å få barnehagen med på å gjøre russ av de 2 barna som skal starte på skolen til neste år. Kjøper jeg noe til han, så er det ei bukse, en genser og ei lue og lager han noen kort som han skal få dele ut. De får ikke sykkel eller bil eller andre rælete ting. Men i ei bygd med verdens kjedeligste tog så håper jeg jo at det kan bli litt liv i toget om noe slikt gjennomføres. Jeg skriver jo lengre opp at jeg ikke mener man skal trenge å betale en masse greier. Jeg vil bare at de skal få ha det litt gøy. Og at sønnen min synes russekort er litt gøy. Anonymkode: 47abd...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #25 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han vet jo trolig ikke hva rosaruss er, om du ikke forteller han det. Så han skjønner jo kanskje ikke hvorfor han skal være det en gang? Det går an å gjøre stas på han på en annen måte Anonymkode: 30878...b35 Han vet jo hva det er for vi har jo snakket om det. Men annet enn russekortene så vet han såklart ikke så mye. Og det gidder jeg ikke gå inn på heller før jeg vet om barnehagen blir med på det eller ikke. For om ikke så er det jo det vi gjør utav det som familie. Men kom gjerne med forslag til annen måte å gjøre stas på han for at han er ferdig med barnehagen og skal begynne på skolen. Anonymkode: 47abd...3d8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #26 Skrevet 27. april 2024 Jeg bor i Tromsø og vet hva rosaruss er. Var det selv da jeg var ferdig i barnehagen for ca 20 år siden, men det var på vestlandet og ikke her i nord. Anonymkode: f65f3...a74 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #27 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 22.43): Der mitt barn gikk i bhg var det bhg som kjøpte inn, lue, genser og bukse til alle barn som var skolestartere og så laget de egene russekort i barnehagen. Så da viste de i barnetoget hvilke barn som skylle over i skolen og ferdig i barnehagen. Anonymkode: a0fb5...743 Men hvorfor skal de i barnetoget på 17.mai vite hvem som skal over i skolen til høsten? Anonymkode: aef17...6c9 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #28 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 22.31): Hvorfor? Anonymkode: bdbb5...442 Trådens desidert beste kommentar. Det virker som om man helt har glemt hvordan man kan skape lyspunkter i livet uten at dette må ha ordet "russ" i seg og at lommeboken må åpnes på vidt gap. Både i barnehagen jeg gikk på og på skolen kunne man finne på ting uten all denne voldsomme kommersialiseringen som man finner i dagens samfunn, og de beste minnene jeg har fra barndommen, er fra leker som var helt gratis. Stakkars unger; er sjeleglad for at jeg ikke er barn idag. Anonymkode: 9fd85...29d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #29 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han vet jo hva det er for vi har jo snakket om det. Men annet enn russekortene så vet han såklart ikke så mye. Og det gidder jeg ikke gå inn på heller før jeg vet om barnehagen blir med på det eller ikke. For om ikke så er det jo det vi gjør utav det som familie. Men kom gjerne med forslag til annen måte å gjøre stas på han for at han er ferdig med barnehagen og skal begynne på skolen. Anonymkode: 47abd...3d8 Ja, nettopp. Dere har snakket om det. Min kommende skolestarter har ikke peiling på hva rosaruss er, fordi ingen er det og jeg ikke har snakket om det. Når du snakker om det, så skaper du en forventning om at det skal skje. Hadde du ikke snakket om det, så hadde du hatt et hav av muligheter for å gjøre stas på skolestarteren din som ikke innebærer å være russ Anonymkode: 30878...b35 2 1 1
Sol79 Skrevet 28. april 2024 #30 Skrevet 28. april 2024 Mine har vært rosaruss med luer laget i barnehagen. Det var aldri snakk om å kjøpe russeklær. De var også en stor gruppe med førskolebarn på 20 stk +. Syns det var en morsim greie, men det var mest for barnehagens 17. mai-tog, ikke på ordentlig 17. mai. Bor i Oslo og barnehagen går ikke i tog på 17. mai.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #31 Skrevet 28. april 2024 Forstår ikke helt hvordan det skaper mer liv i toget av at barna har på seg rosa klær og kaller seg russ? Anonymkode: 383e9...53c 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #32 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Veldig moden og gøyal kommentar. Men ja jeg tar den. Får jo jeg starter tidlig. Jeg skal faktisk prøve å snakke med barnets barnehage om å være rosa russ. Å da er det greit å ha litt kjøtt på beina når jeg kommer med ønske om hvorfor jeg ønsker at de skal starte en slik tradisjon. for mitt ønske er faktisk ikke at tradisjonen skal trenge å handle om sponsorer og tull, men det å faktisk feire at man er ferdig med et kapitel og på tur til noe nytt. I tillegg kan det få litt ekstra liv til bygdas 17 mai tog om dette blir en greie. Fremfor at i dag så har vi et fryktelig kjipt tog. I tillegg ønsker jeg å kjøpe inn klær og slikt i god tid, så jeg slipper å sitte i april neste år å alt er utsolgt. Anonymkode: 47abd...3d8 Først skal du påvirke barnehagen på et knøttlite sted til å starte tradisjon med rosaruss i håp om at det blir mer liv i 17.maitoget. Så skal du likevel til Tromsø for å feire, for det er så kjedelig i bygda. Kanskje årsaken til at det er kjedelig feiring i bygda er at for mange drar til byen? Og de som er russ sammen (uansett farge) feirer vel sammen, men de to rosarussene i bygda de skal feire to ulike steder? Anonymkode: 70eb0...b66 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #33 Skrevet 28. april 2024 Det er masse fokus på skolestart,både i barnehagen og rundt. Trenger de virkelig å være "russ" ? Her i huset har vi gått på cafe med skolestarteren første skoledag. Har aldri hatt behov for å markere noe mer enn det. Anonymkode: 4191f...ba1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #34 Skrevet 28. april 2024 Oioi det er ikkje berre å ta på seg ei rosa t-skjorte, som eg tenkte. Det er firma som sel full russemondur. Kven betalar for dette, barnehagane har vel ikkje råd til slikt. Stakkars foreldre som bur på slike plassar 😱 https://www.barnehage.no/skolestart/rosaruss-forberedes-pa-en-litt-annerledes-overgang/140915 Anonymkode: 00b72...a05 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #35 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, nettopp. Dere har snakket om det. Min kommende skolestarter har ikke peiling på hva rosaruss er, fordi ingen er det og jeg ikke har snakket om det. Når du snakker om det, så skaper du en forventning om at det skal skje. Hadde du ikke snakket om det, så hadde du hatt et hav av muligheter for å gjøre stas på skolestarteren din som ikke innebærer å være russ Anonymkode: 30878...b35 Vell både jeg og min mann har tatt vare på våre russeluer. Og disse har vi valgt å ta vare på fordi vi var stolte av å ha fullført skoler og barnehage og blitt russ. Jeg var selv rosa, orange og rød russ. Min mann var grønn og svart. Og da har det jo vært naturlig å fortelle han hvorfor vi har fått disse luene. Om det var smart av oss å si det, kan kanskje diskuteres. Men da han spurte så fikk han svar. Jeg hadde ikke russebil eller brukte millioner på russefeiringen, men jeg husker blandt annet at jeg følte meg veldig stor å heldig som fikk ha russelue på meg i toget og at alle kunne se at jeg skulle begynne på skolen. Men det var meg. Anonymkode: 47abd...3d8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #36 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår ikke helt hvordan det skaper mer liv i toget av at barna har på seg rosa klær og kaller seg russ? Anonymkode: 383e9...53c For kanskje barna faktisk kommer å går i toget når de er russ. Mot at i dag så kommer ikke folk fordi de gjør andre ting på 17 mai. Jeg vet at om barnehagen her hadde valgt å ha russ, så hadde det blitt morsommere for oss å feire 17 mai hjemme i bygda for å støtte opp om førskolebarna og samle russekort her hjemme, mot at nå drar vi dit hvor det er liv fra før av. Anonymkode: 47abd...3d8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #37 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først skal du påvirke barnehagen på et knøttlite sted til å starte tradisjon med rosaruss i håp om at det blir mer liv i 17.maitoget. Så skal du likevel til Tromsø for å feire, for det er så kjedelig i bygda. Kanskje årsaken til at det er kjedelig feiring i bygda er at for mange drar til byen? Og de som er russ sammen (uansett farge) feirer vel sammen, men de to rosarussene i bygda de skal feire to ulike steder? Anonymkode: 70eb0...b66 Skriver vell at vi blir her om det blir rosaruss i bygda. Men da kun i håp om at det skal bli mer liv i toget her og at det blir litt bedre enn det har vært her de siste 12 årene. Beste 17 mai toget vi har sett her, var da det var covid, for det ble faktisk litt biler som kjørte forbi den dagen. Litt lengre enn fergekøa på en vanlig fredag. Den gangen vi var med i toget og ikke bare sto å så på, så var min familie de eneste som ropte hurra, å det hørtes ut som vi ropte hurra i et begravelsesfølge, så fortsetter det slik, så gjentar vi ikke den opplevelsen. Anonymkode: 47abd...3d8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #38 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For kanskje barna faktisk kommer å går i toget når de er russ. Mot at i dag så kommer ikke folk fordi de gjør andre ting på 17 mai. Jeg vet at om barnehagen her hadde valgt å ha russ, så hadde det blitt morsommere for oss å feire 17 mai hjemme i bygda for å støtte opp om førskolebarna og samle russekort her hjemme, mot at nå drar vi dit hvor det er liv fra før av. Anonymkode: 47abd...3d8 Med to russ? Anonymkode: 4191f...ba1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #39 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med to russ? Anonymkode: 4191f...ba1 Ja til neste år blir det 2 barn. Senere år vil det kunne bli flere. Men i ei lite bygd teller alle hoder! Og kanskje flere tenker som meg å starter å ta med barna i toget før de starter på skolen om det blir mer tradisjoner rundt det. Jeg vet ikke, jeg bare håper det blir litt flere barn i toget. Og at jeg slipper å gå å rope alene, for aller helst så ville jeg ikke være den som roper i det hele tatt. Anonymkode: 47abd...3d8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #40 Skrevet 28. april 2024 I vår by er det en barnehage der alle skolestarterne er rosaruss siste året i bhg. Barnehagen låner ut klær. Tenker det er koselig så lenge det er noe alle i bhg gjør. Anonymkode: 05285...2bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå