Gå til innhold

Rosaruss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter planleggingen tidlig. Min sønn skal være rosa russ mai -25. Men søsteren min blir litt flau over at jeg ønsker at han skal være rosa russ. Fordi hun mener det ikke er vanlig med rosa russ i Tromsø og at ingen blir å skjønne at han er rosa russ. Eller vet hva rosa russ er. Er det sånn at ingen i Tromsø vet hva det er? Er det noen som bor i Tromsø som skal ha barn som er rosa russ eller har vært rosa russ de siste årene? Er jeg på jordet som ønsker å la barnet mitt skille seg ut? Vi tilhører ikke barnehage i Tromsø så vi har brukt å gå bakerst i barnehagetoget i Tromsø da vi tilhører en annen kommune. Men feirer i Tromsø da det er litt mer stas enn hjemme i minitoget hvor vi er de eneste som lager lyd.

Anonymkode: 47abd...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke fra der du holder til. Her vi bor ser vi kommunale barnehager har ikke noe tradisjon for der, mens de private. Så her var ene barne rosa russ, så når ho gikk i lokaltogene vi pleier å gå i. Var ho eneste som var, var en del som var misunnelig når de så ho med rosa russelue,  genser og snekkerbukse med strykke merker på.

Anonymkode: a0fb5...743

• Liker 1
Skrevet

Rosaruss måtte jeg google gitt, jeg bor i motsatt ende av norges kartet, men har aldri sett en rosaruss.

Men om dette er noe barnet selv synes er stas og har lyst til, hvorfor ikke?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke fra der du holder til. Her vi bor ser vi kommunale barnehager har ikke noe tradisjon for der, mens de private. Så her var ene barne rosa russ, så når ho gikk i lokaltogene vi pleier å gå i. Var ho eneste som var, var en del som var misunnelig når de så ho med rosa russelue,  genser og snekkerbukse med strykke merker på.

Ja sant, det er litt stort for barna som får være rosa russ?! For er jo det jeg også husker at det var veldig stort for meg som barn å være rosa russ, selv om få gikk i barnehage og var rosa russ på den tiden. Søsteren min som nå er i mot at han skal være rosa russ, fikk ikke selv være rosa russ fordi barnehagen ikke orket å lage russeluer til dem fordi de var så mange barn det året hun skulle være russ.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

Anonymkode: bdbb5...442

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor?

Der mitt barn gikk i bhg var det bhg som kjøpte inn, lue, genser og bukse til alle barn som var skolestartere og så laget de egene russekort i barnehagen. Så da viste de i barnetoget hvilke barn som skylle over i skolen og ferdig i barnehagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der mitt barn gikk i bhg var det bhg som kjøpte inn, lue, genser og bukse til alle barn som var skolestartere og så laget de egene russekort i barnehagen. Så da viste de i barnetoget hvilke barn som skylle over i skolen og ferdig i barnehagen.

Ja, jeg tror ikke vår barnehage blir å ha rosa russ for barna. De er veldig på dette at det ikke skal koste foreldrene noe å gå i barnehagen. Noe som så klart er fint for de med dårlig råd. Men veldig kjipt for oss som vil gjøre litt stas på kommende skolestartere. De blir også bare 2 barn som skal gå ut av barnehagen det året. Så ville jo ikke blitt veldig store russe greiene for barna uansett. Så derfor jeg har litt lyst å gjøre stas på han selv. Og siden vi uansett ikke feirer der barnehagen hans er, så blir det likevel ikke så merkbart for barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor?

Skjønner ikke hva du spør om...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Starter planleggingen tidlig. Min sønn skal være rosa russ mai -25. Men søsteren min blir litt flau over at jeg ønsker at han skal være rosa russ. Fordi hun mener det ikke er vanlig med rosa russ i Tromsø og at ingen blir å skjønne at han er rosa russ. Eller vet hva rosa russ er. Er det sånn at ingen i Tromsø vet hva det er? Er det noen som bor i Tromsø som skal ha barn som er rosa russ eller har vært rosa russ de siste årene? Er jeg på jordet som ønsker å la barnet mitt skille seg ut? Vi tilhører ikke barnehage i Tromsø så vi har brukt å gå bakerst i barnehagetoget i Tromsø da vi tilhører en annen kommune. Men feirer i Tromsø da det er litt mer stas enn hjemme i minitoget hvor vi er de eneste som lager lyd.

Det er i såfall en greie han må gjøre sammen med barnehagen og vennene der? Jeg er enig med søstera di her… 

Anonymkode: 383e9...53c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er i såfall en greie han må gjøre sammen med barnehagen og vennene der? Jeg er enig med søstera di her… 

Anonymkode: 383e9...53c

Men om vi får gjennom at de 2 i barnehagen får være rosaruss sammen i barnehagen. Så blir jo likevel ikke vi å feire det sammen med dem i barnehagen. Vi drar jo til Tromsø å feirer 17.mai. Barnetoget som vi har hjemme, består av kanskje 10 barn og 15 voksne som går sammen med en kassetspiller. Jeg har vært i begravelsesfølger som var mer futt i enn det dette toget hadde. Det var så skuff at selv om jeg fikk gjennom rosa russ drømmen min her, så skal det veldig mye til for at vi blir å feire her.

AnonymBruker
Skrevet

Trur ikkje rosaruss er godt kjent blant folk flest. Barna hadde det moro med å teikne på små papirlappar som skulle vere russekort, så dei har snakka om det i barnehagen, men det var ikkje noko rosa opplegg på 17. mai. Barnehage på Vestlandet. 

Anonymkode: 00b72...a05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Starter planleggingen tidlig. Min sønn skal være rosa russ mai -25. Men søsteren min blir litt flau over at jeg ønsker at han skal være rosa russ. Fordi hun mener det ikke er vanlig med rosa russ i Tromsø og at ingen blir å skjønne at han er rosa russ. Eller vet hva rosa russ er. Er det sånn at ingen i Tromsø vet hva det er? Er det noen som bor i Tromsø som skal ha barn som er rosa russ eller har vært rosa russ de siste årene? 

I 2025? Så da må planleggingen begynne over et år i forveien? Ja, jo. Valg av russepresident og dekknavn på de ulike vognene tar jo tid å få på plass . For ikke å snakke om sponsorer. 

Anonymkode: 1ce3f...519

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke la han ha lyseblå rosaruss-klær? Han er jo gutt.

Anonymkode: 27704...c3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Då blir vel litt av poenget vekke. Det heiter rosaruss i barnehagen. veit ikkje koffor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Då blir vel litt av poenget vekke. Det heiter rosaruss i barnehagen. veit ikkje koffor. 

Det står på nettet at det heter "rosaruss"  hvor jenter har rosa russeklær mens gutter har lyseblå selv om det heter hva det heter.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tenker jeg er noe du har behov for og ikke gutten din. Ville latt dette ligge, det er ikke vanlig.

Anonymkode: 3a97c...f85

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står på nettet at det heter "rosaruss"  hvor jenter har rosa russeklær mens gutter har lyseblå selv om det heter hva det heter.

Aha. Det visste eg ikkje. Dei kledde seg ikkje ut her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I 2025? Så da må planleggingen begynne over et år i forveien? Ja, jo. Valg av russepresident og dekknavn på de ulike vognene tar jo tid å få på plass . For ikke å snakke om sponsorer. 

Anonymkode: 1ce3f...519

Veldig moden og gøyal kommentar. Men ja jeg tar den. Får jo jeg starter tidlig. Jeg skal faktisk prøve å snakke med barnets barnehage om å være rosa russ. Å da er det greit å ha litt kjøtt på beina når jeg kommer med ønske om hvorfor jeg ønsker at de skal starte en slik tradisjon. for mitt ønske er faktisk ikke at tradisjonen skal trenge å handle om sponsorer og tull, men det å faktisk feire at man er ferdig med et kapitel og på tur til noe nytt. I tillegg kan det få litt ekstra liv til bygdas 17 mai tog om dette blir en greie. Fremfor at i dag så har vi et fryktelig kjipt tog. I tillegg ønsker jeg å kjøpe inn klær og slikt i god tid, så jeg slipper å sitte i april neste år å alt er utsolgt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De har egne russeklær, og han er ikke redd for å bruke rosa. Og tror ikke det er det min søster synes er flaut med at han skal være rosa russ. For hun er også veldig for at han skal få bruke glitter å rosa som det jeg er. For hennes del er det at han skal skille seg ut. Og at ingen blir å spørre om russekort fra han eller vite at rosaruss er en ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette tenker jeg er noe du har behov for og ikke gutten din. Ville latt dette ligge, det er ikke vanlig.

Anonymkode: 3a97c...f85

Han synes jo russ er morsomt, å samlet allerede russekort i fjor. Og når jeg snakker med han om det, så synes han det høres veldig gøy ut. Men ja han vet jo ikke så mye om rosaruss, kun disse røde og blå som han har samlet kort fra. Men i år blir jeg å se etter rosaruss selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...