Gå til innhold

Fysisk syk av psykiske belastninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever med at jeg blir fysisk syk, hodepine, trøtt og uten energi, ved psykiske belastninger i hverdagen. F.eks dersom jeg har vært sint på noen, fått kritikk, noe ikke går etter planen osv. Akkurat som at min måte å håndtere det på gjør at det setter seg i kroppen. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg sksl gjøre det annerledes. Jeg er 40 år, jobb, barn og fungerer ellers godt i hverdagen. 

Anonymkode: a26a5...523

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å prøve yoga for å redusere stress. Det vil nok hjelpe. Og jeg tenker ikke på treningsyoga som vinyasa, men mer type hatha yoga som også innebærer meditasjon og evt såkalt kriya. I dag for eksempel har jeg følt meg dårlig pga stress og da gjorde jeg et kriya i bilen (sa ta na ma) og jeg følte meg med en gang helt normal og stress-fri av det. Så jeg må anbefale det på det varmeste.

Anonymkode: ada1d...495

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel sånn typisk ting man kan fikse med et år i terapi. Det kan ta litt tid å nøste opp i, ofte krever det hjelp av en profesjonell og mye øvelse for å bryte med gamle mønstre og tankemåter du antagelig har hatt med deg siden barndomsåra.

Anonymkode: a29a4...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler å prøve yoga for å redusere stress. Det vil nok hjelpe. Og jeg tenker ikke på treningsyoga som vinyasa, men mer type hatha yoga som også innebærer meditasjon og evt såkalt kriya. I dag for eksempel har jeg følt meg dårlig pga stress og da gjorde jeg et kriya i bilen (sa ta na ma) og jeg følte meg med en gang helt normal og stress-fri av det. Så jeg må anbefale det på det varmeste.

Anonymkode: ada1d...495

Vinyasa betyr at man beveger kroppen i en ofte forutbestemt serie bevegelser, som regel brukes det om serier hvor pusten følger asana. De forskjellige Ashtanga-seriene er eksempler på vinyasa. Hatha betyr "force", og brukes ofte i vestlig yoga om mer fysisk krevende øvelser/serier. Hatha kan innbære vinyasa, og gjør også som regel det for mer erfarne yogis.

Helt enig i at kryia/pranayama er et av de nyttigste hjelpemidlene man har, det er vitenskapelig bevist at dyp /yoga-) pust er godt for hele organismen. Dette og meditasjon/mindfulness.

(Håper du ikke føler deg tråkket på, jeg har 500 timer som yogalærer, men mener ikke å være besserwisser.)

Men tilbake til TS sitt problem; Psykiske belastninger setter spor i hele kroppen. Spesielt om man er i en utfordrende situasjon man ikke helt finner hvile fra. Kroppen tåler mye stress, men ikke vedvarende stress. Jeg tror man ikke bruker begrepet psykosomatisk lenger uten at jeg skal si det sikkert, men synes personlig det beskriver forbindelsen mellom hjernen og resten av kroppen godt. Vet du hva som er stressorer i livet ditt, og kan du endre det?

Anonymkode: 143c2...2d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg strever med at jeg blir fysisk syk, hodepine, trøtt og uten energi, ved psykiske belastninger i hverdagen. F.eks dersom jeg har vært sint på noen, fått kritikk, noe ikke går etter planen osv. Akkurat som at min måte å håndtere det på gjør at det setter seg i kroppen. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg sksl gjøre det annerledes. Jeg er 40 år, jobb, barn og fungerer ellers godt i hverdagen. 

Selvfølgelig vil du kjenne det fysisk ved psykisk belastninger. Så først må du finne teknikker for å minske den psykiske belastningen, så vil det fysiske avta. I noen tilfeller kan det sitte såpass i kroppen at du kanskje må gjøre noe der å ( eks fysio, yoga osv. ) Det finnes forskjellige tekniker man kan prøve å lære seg for å takle bedre psykiske utfordringer. 

Kan anbefale deg å søke opp Echart Tolle på YouTube å se noen av hans videoer. Han har virkelig hjulpet meg, og jeg lærer ennå. Han tar opp veldig mye om mennesket og hvorfor vi ofte lider, og hva som må endres i oss. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hodet er ikke separert fra resten av kroppen så det er helt vanlige at man kan få fysiske symptomer av psykiske påkjenninger. På lik linje som kan oppleve psykiske utfordringer etter å har vært igjennom noe fysisk utfordrende for eksempel alvorlig sykdom.

Anonymkode: 5d605...b21

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår godt at stress kan gjøre utslag. Gikk ned to kilo en uke da jeg var veldig stresset på jobb!

Bruker du kroppen din da? Du nevner det å bli sint..Bruker du feks trening for å få ut litt stress? Boksing feks er fint for de som er irriterte eller sinte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...