Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå på NAV uten tiltak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer der at det er stor forskjell? 

Typen har vært sykemeldt 6mnd nå (nakkeproblemer). Enda ikke hatt samarbeidsmøte med lege og NAV. Det er heller ikke blitt fulgt opp av NAV. Han jobber som rørlegger, så fremtidsutsiktene er ikke så gode mtp å fortsette i jobben. Kan han omskolere seg før han må over på AAP? 

En annen jeg kjenner fikk mye purringer og mas etter 4 uker med sykemelding. 

En tredje og fjerde har jobbet sporadisk siste årene. Feks korte kontrakter med 1-3mnd varighet. Så over på dagpenger igjen. En har hatt noe oppføring, blandt annet jobbsøkerkurs. Den andre har vært sykemeldt siste måneden i jobb, arbeidsledig 6mnd nå. Søkt 1 jobb, fikk den ikke. 

Og er det så enkelt som jeg hører? At de som må sende ukentlige søknader bare kan skrive dårlige søknader eller sende overalt hvor de ikke er kvalifisert? Slik de på den måten slipper å jobbe? Blir ingen "tvunget" ut i tiltak og forsøke seg i bransjer som skriker etter arbeidskraft (og hvor man ikke må være faglært)?

Anonymkode: 2d2d2...bb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å spørre hvor langt et tau er.

Individuelt, er svaret.

Ukentlige søknader har med dagpenger å gjøre, ikke sykepenger og AAP. 

Anonymkode: e1341...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at arbeidsplassen, arbeidstaker og nav har et møte og snakker om tilrettelegging og hva jobben kan gjøre for at han kommer tilbake i arbeid. Det kommer sikker an på arbeidsplassen og hva de gidder styre med. Går han til behandling? Vanlige nakkevondt kan man fort bli kvitt med rett behandling. Han kan selvfølgelig omskolere seg selv. 

Anonymkode: 89a16...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Man går ikke på NAV når man er sykemeldt. Da har man jo fremdeles et arbeidsforhold, og vedtaket er sykepenger. Alle andre stønader fra NAV krever et vedtak også. Man må søke om sykepenger hver gang sykemeldingen går ut, og da blir det fattet et vedtak om rettigheter til sykepenger.

Anonymkode: 88e15...a3f

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på de ulike stønadene mtp oppfølging. Når man er sykemeldt så er det visse tider man skal ha oppfølging med Nav. De begynner gjerne etter uke 8. Men her blir det forskjell grunnet ressursene som finnes på det aktuelle lokalkontoret Om de har et stort sykefravær, så må det prioriteres hvem som får oppfølging. Og sykemeldte under 6 mnd vil da ikke bli prioritert.

Arbeidsledige må sende meldekort hver 14 dag. Utenom det så er det igjen avhengig av ressursene ved lokalkontoret. Mange lokalkontorer har nedprioritert denne gruppen og da har man ikke mulighet til å hverken følge opp de som ønsker og trenger, eller å mase/passe på dem som burde ha hatt tettere oppfølging men ikke sier noen ting.

De som har AAP har en tettere oppfølging fordi denne gruppen er prioritert, fordi man ønsker å få ned uføretallene. Men igjen, ressurser. Så store forskjeller på hva som blir gjort. 

Man har også flere grupper, men det gjelder det samme der også, ressurser.

Men alle har et eget ansvar om å følge opp sin egen sak. Det er ikke verre enn å skrive til veileder i aktivitetsplanen sin, om hva som er veien videre eller hva man ønsker hjelp til. 

Anonymkode: ee925...19e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man går ikke på NAV når man er sykemeldt. Da har man jo fremdeles et arbeidsforhold, og vedtaket er sykepenger. Alle andre stønader fra NAV krever et vedtak også. Man må søke om sykepenger hver gang sykemeldingen går ut, og da blir det fattet et vedtak om rettigheter til sykepenger.

Anonymkode: 88e15...a3f

Dette. Det er arbeidsplassen som bør følge opp dette (og så mener jeg både arbeidsplass og den sykemeldte får brev fra nav om hva de bør gjøre). Synes også «typen» har det største ansvaret her - har han bedt om samtale osv? Har han fulgt opp/purret/undersøkt sine muligheter og alternativer?

Anonymkode: 4a766...a56

AnonymBruker
Skrevet

"Gå på NAV" er en smule upresist. Du må definere hvilken stønad du mener.

Jeg har nå vært sykemeldt i 12 mnd, og har hatt AAP i 12 mnd etterpå. Jeg har snakket (hatt møte) med NAV 2 ganger, og går jevnlig til lege, men aldri hatt møte med både lege og NAV. Men jeg jobber litt selv om jeg er syk, og NAV har aldri foreslått noe annet tiltak. Noen over her skriver at man får tett oppfølging på AAP, det kjenner jeg meg ikke igjen i.

For mange år siden var jeg arbeidsledig. Måtte sende søknader, ja, fikk ingen jobb. Fikk noen vikaroppdrag hos Adecco, en og to dager i slengen.  Nei, NAV tvang meg ikke ut i en eller annen random jobb hvor man ikke må være faglært, det er ikke flust av dem. Etter halvannet år måtte jeg på jobbsøkerkurs i 4 uker eller hva det var. Det er det største sprøytet jeg noen gang har vert borti. Etter to år tok dagpengene slutt. Da begynte jeg å studere igjen.

Ja, han kan omskolere seg akkurat når han vil. Det er jo bare å søke studier og si opp jobben. Men vil han ha noe fra NAV mens han studerer, må han jo ta kontakt med NAV først.

Anonymkode: 321f7...163

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer veldig an på hva man er sykemeldt for, hvor mye, hva utsiktene er, om man er i behandling osv.

Jeg har vært sykemeldt i varierende grad siden midten av september, men har ikke hatt møte med NAV, arbeidsgiver og lege enda. Jeg var arbeidsledig en kort periode i jan - mars, og da tok NAV over oppfølgingen fra sykefravær i denne perioden og jeg hadde en telefonsamtale med veilederen i januar som hadde da ansvar for å følge meg opp under sykefraværet, der vi diskuterte litt sykefraværet, utsiktene fremover og hun skrev en et referat og en vurdering av arbeidsevnen mitt på det tidspunktet. Vi diskuterte at jeg kunne få tilbud om noen tiltak om det var aktuelt, men at siden jeg var under behandling og kanskje skulle ha ny operasjon så avventet vi det, og at det var noe som kunne bli aktuelt senere. Hun sendte over noen forslag jeg kunne lese på og jeg skulle gi tilbakemelding om jeg ønsket dette, men jeg fokuserte i perioden på behandling for å bli frisk og søke nye jobber, og det ble aldri snakk mer om det før jeg startet opp i ny jobb igjen gradert. Nå er jeg behandlingen et tiltak for å bli frisk, så jeg oppfylte aktivitetsplikten.

Nå som jeg startet i ny jobb igjen og fortsatt er gradert sykemeldt, så har jeg fått spørsmål fra NAV om jeg ønsker dialogmøte 2 med NAV og arbeidsgiver, siden jeg har vært sykemeldt i 6 mnd sammenhengende. Snakket med arbeidsgiver om han synest det var behov, og vi var begge enige om at vi ikke har behov for det, da arbeidsgiver tilrettelegger så godt han kan, jeg er under behandling og oppfølging og det som jeg kan gjøre meg friskere er å fortsette behandling. 

Nå vet jeg ikke enda om NAV vil ha dialogmøtet eller ikke, men slik jeg forstod det på arbeidsgiver er det lite sannsynlig når jeg allerede er i gradert arbeid, er under oppfølging og får god tilrettelegging fra arbeidsgiver. Verken NAV eller arbeidsgiver kan gjøre så mye med de lange ventetidene og behandling i spesialisthelsetjenesten (jeg har en fysisk skade som følges opp av ortopedisk avdeling og det er lange ventetider på operasjon). 

Men om man er 100% sykemeldt fre arbeidsplassen i flere måneder, så tror jeg fort oppfølgingen blir litt annerledes.

Anonymkode: 3e90a...29f

AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2024 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

Stemmer der at det er stor forskjell? 

Typen har vært sykemeldt 6mnd nå (nakkeproblemer). Enda ikke hatt samarbeidsmøte med lege og NAV. Det er heller ikke blitt fulgt opp av NAV. Han jobber som rørlegger, så fremtidsutsiktene er ikke så gode mtp å fortsette i jobben. Kan han omskolere seg før han må over på AAP? 

En annen jeg kjenner fikk mye purringer og mas etter 4 uker med sykemelding. 

En tredje og fjerde har jobbet sporadisk siste årene. Feks korte kontrakter med 1-3mnd varighet. Så over på dagpenger igjen. En har hatt noe oppføring, blandt annet jobbsøkerkurs. Den andre har vært sykemeldt siste måneden i jobb, arbeidsledig 6mnd nå. Søkt 1 jobb, fikk den ikke. 

Og er det så enkelt som jeg hører? At de som må sende ukentlige søknader bare kan skrive dårlige søknader eller sende overalt hvor de ikke er kvalifisert? Slik de på den måten slipper å jobbe? Blir ingen "tvunget" ut i tiltak og forsøke seg i bransjer som skriker etter arbeidskraft (og hvor man ikke må være faglært)?

Anonymkode: 2d2d2...bb2

For det første er ikke sykmeldte den høyest prioriterte gruppen hos NAV. Det betyr at man får noe oppfølging, men ikke nødvendigvis veldig tett oppfølging. Mye av ansvaret ligger på arbeidsgiver som skal lage oppfølgingsplan. Etter et halvt år skal man i utgangspunktet ha dialogmøte 2 med NAV og arbeidsgiver, men det kan gjøres unntak for dette.

Arbeidssøkere som man vurderer skal klare seg selv, får heller ikke tett oppfølging. De skal i utgangspunktet klare seg selv, men kan få tilbud om digitalt jobbsøkerkurs. Om man blir arbeidsledig lenge, vil man i mange tilfeller få vedtak om at man har behov for mer hjelp, og dermed få tilbud om flere typer tiltak. Som arbeidssøker skal man søke på jobbene man selv mener seg kvalifisert for, over hele landet (om man ikke er definert som lokal arbeidssøker).

Anonymkode: 21d01...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...