Gå til innhold

Hva tror dere skjer med boligmarkedet fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med boligmarkedet og renta? 

Anonymkode: 35b52...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at renta vil gå opp og siden det ikke bygges så mye som det burde vil en få en prisstigning også en mulig kollaps alt avhengig av lønn og stimuli til boligbygging.

Kanskje vil det komme mye billigere byggemetoder også som 3d printing.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye opp tror du?

AnonymBruker
Skrevet

↗️↗️↗️ med boligprisene. Boligprisene er avhengig av så mange andre faktorer også. ➡️⬇️➡️ er dommen på renta.

Anonymkode: bd7d1...0d9

Skrevet

renta tror jeg vil synke litt, men vi komme nok ikke helt ned på det nivået vi har vært,

Boligprisene vil nok stige, lønnsforhandlingene er på et godt nivå + det har vært litt stopp i utbygging bl.a

Skrevet

Tror ikke boligprisene vil stige noe særlig mer. Føler man virkelig er på en topp mtp hva norske husholdninger tåler, spesielt i de største byene.

Det er ikke uvanlig her omkring å ha boliglån på 5-6 mill med normale lønninger, da snakker man om 30-35.000kr kun i renter per måned. I tillegg bør man jo nedbetale på lånet også. Skremmende mange har store lån der de har avdragsfrihet. Tenk når de skal betale avdrag også.

Jeg tror ikke renta kommer til å falle med det første, jeg har inntrykk av at media søker etter gode nyheter hva gjelder renter og norsk økonomi. De som ofte uttaler seg i media er jo ofte folk som selv har en egeninteresse for at økonomien skal gå bedre. Søker man etter andre kilder uten denne egeninteressen, får man ofte også mer objektive svar.

Jeg ser ingen grunn til at norsk økonomi nå plutselig skal gå så mye bedre. Norsk økonomi har gått godt de siste 40år utelukkende pga oljen. Og selv om vi tjener bra på oljen nå for tiden, tviler jeg på at utenlandske investorer ser så positivt på norsk økonomi i fremtiden all den tid fossil energi er på vei til å fases ut. Det grønne skiftet.

Vi får færre barn, det blir mindre arbeidsinnvandring. Jeg er ikke så sikker på at vi faktisk trenger så mange flere boliger lengre, jeg. Er redd for at det kan bli et bolig-overskudd i norge om noen tiår. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi snakker om Oslo så er boliger fremdeles billig sammenlignet med andre europeiske hovedsteder. Det bygges ekstremt lite, og det lille som bygger er dyrt og lite. Bruktmarkedet for sentrumsnære 40-70kvm leiligheter tror jeg er nærmest umettelig for øyeblikket. Om vi i tillegg har nådd rentetoppen, eller har maks en renteheving til i vente, ville jeg blitt bekymret om jeg ikke allerede eide i Oslo. Rentehevingene har omtrent ikke bitt på folk i Oslo-markedet.

Anonymkode: 2f96f...2a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det vil fortsette å stige 10-20-30 år frem i tiden. Da kommer problemene fordi det fødes ikke nok barn idag og boomers vil dø og etterlate masse hus/hytte/millionarv. Da vil det snu oppned på boligmarked.

Om det er bra eller ikke, avhenger av hvor heldig man er. Verst for dem som nettopp har tatt et nytt stort lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det nye EU-direktivet og forsøket på sentralisering vil nok også spille inn. Enten blir eneboliger med lav energiklasse billigere, eller så føler folk for å bo der lenger. Det som trolig vil gå opp i pris er boliger i Oslo, og boliger med energiklasse A og B de fleste steder. Alle andre må jo etterhvert ut med 500K-1,5mill for å oppnå energiklasse A og B.

Anonymkode: 93f1b...cde

Skrevet

Jeg tror prisene skal ned, kanskje med unntak av Oslo. Her vi bor har ikke prisene økt noe særlig (justert for inflasjon) i de 7 årene jeg har bodd her.

Er ikke fristende å ta opp lån akkurat nå, så vi sparer heller til vi kan kjøpe med under 50% lån. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (12 minutter siden):

Jeg tror prisene skal ned, kanskje med unntak av Oslo. Her vi bor har ikke prisene økt noe særlig (justert for inflasjon) i de 7 årene jeg har bodd her.

Er ikke fristende å ta opp lån akkurat nå, så vi sparer heller til vi kan kjøpe med under 50% lån. 

Jeg bor ikke i Oslo, men jeg tror ikke prisene skal ned utenfor Oslo. Prisene på nyboliger er mye høyere enn på brukte, fordi byggekostnadene er så høye. Dette selv om de brukte boligene typisk er både større, har større tomt og bedre beliggenhet. Prisene på brukte boliger er kunstig lave sammenlignet med prisene for nybygg. Jeg tror dette gapet til en viss grad vil tettes (selvsagt ikke 100%), og byggekostnadene vil bare øke. Til syvende og sist blir byggekostnadene den viktigste faktoren. 

Anonymkode: 6d5a6...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AllahBallah said:

Tror ikke boligprisene vil stige noe særlig mer. Føler man virkelig er på en topp mtp hva norske husholdninger tåler, spesielt i de største byene.

Det er ikke uvanlig her omkring å ha boliglån på 5-6 mill med normale lønninger, da snakker man om 30-35.000kr kun i renter per måned. I tillegg bør man jo nedbetale på lånet også. Skremmende mange har store lån der de har avdragsfrihet. Tenk når de skal betale avdrag også.

Jeg tror ikke renta kommer til å falle med det første, jeg har inntrykk av at media søker etter gode nyheter hva gjelder renter og norsk økonomi. De som ofte uttaler seg i media er jo ofte folk som selv har en egeninteresse for at økonomien skal gå bedre. Søker man etter andre kilder uten denne egeninteressen, får man ofte også mer objektive svar.

Jeg ser ingen grunn til at norsk økonomi nå plutselig skal gå så mye bedre. Norsk økonomi har gått godt de siste 40år utelukkende pga oljen. Og selv om vi tjener bra på oljen nå for tiden, tviler jeg på at utenlandske investorer ser så positivt på norsk økonomi i fremtiden all den tid fossil energi er på vei til å fases ut. Det grønne skiftet.

Vi får færre barn, det blir mindre arbeidsinnvandring. Jeg er ikke så sikker på at vi faktisk trenger så mange flere boliger lengre, jeg. Er redd for at det kan bli et bolig-overskudd i norge om noen tiår. 

Jeg tror prisene kommer til å stige. Det er kjedelig for førstegangskjøpere. Men de fleste som eier bolig i dag har hatt prisstigning og vil ta med seg denne i neste bolig. Så selv om prisen er høy er det ikke automatisk at lånet blir så høyt. 

Anonymkode: 46483...da8

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror prisene kommer til å stige. Det er kjedelig for førstegangskjøpere. Men de fleste som eier bolig i dag har hatt prisstigning og vil ta med seg denne i neste bolig. Så selv om prisen er høy er det ikke automatisk at lånet blir så høyt. 

Anonymkode: 46483...da8

Og det er ekstra bra for de som arver… Forrige generasjon har fått med seg enormt store verdier.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (5 minutter siden):

Og det er ekstra bra for de som arver… Forrige generasjon har fått med seg enormt store verdier.

Og du er bitter for det?

Anonymkode: 99386...943

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis vi snakker om Oslo så er boliger fremdeles billig sammenlignet med andre europeiske hovedsteder. Det bygges ekstremt lite, og det lille som bygger er dyrt og lite. Bruktmarkedet for sentrumsnære 40-70kvm leiligheter tror jeg er nærmest umettelig for øyeblikket. Om vi i tillegg har nådd rentetoppen, eller har maks en renteheving til i vente, ville jeg blitt bekymret om jeg ikke allerede eide i Oslo. Rentehevingene har omtrent ikke bitt på folk i Oslo-markedet.

Anonymkode: 2f96f...2a0

Tja vil ikke si det. Viss du sammenligner kvadratmeterpris på frongner vs Östermalm, Stockholm så er ikke frogner billig i forhold. At du sammenligner london med oslo er bare latterlig. Der har de høyere lønninger + at det er plassmangel er et mye større problem grunnet antall folk som bor der. Men ja du har rett i at boligprisene i oslo bare blir til å øke. Men det blir tåpelig å sammenligne med andre hovedstader, da må du bruke hovedstader som har ca lik befolkning.

Anonymkode: 41a9b...440

• Liker 3
Skrevet

Se på SSB sine demografiske analyser. Urbanisering frem til 2050. Dvs netto økning av folk i byer. Dersom nåværende boligbygging fortsetter på samme lave nivå, vil etterspørselen drive prisene opp i byene. Jeg tror det fremdeles er kjøpekraft som vil støtte dette, til tross for at "sykepleieindeksen" tilsier at man ikke har råd til å kjøpe noe i Oslo alene i dag. 

Forsiktig estimat er 5% pr år - sannsynligvis mer. Om man har egenkapital, ville jeg vurdert å putte i indeksfond istedenfor + leie. 

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å vite, vanskelig å gjette. Har personlig aldri trodd på noe krakk, og heller vel fortsatt mot den retningen at det ikke vil bli noe krakk eller noe særlig prisnedgang...men den voldsomme optimismen har faktisk gjort meg litt mer nervøs enn før.

For de som husker krakket som startet på slutten av 80-tallet, var det jo ikke sånn at ting gikk rett vest umiddelbart. Det tok noen år, og i løpet av disse årene var mantraet noe av det samme som man kan lese i dag: "ingen taper på å kjøpe eiendom. Prisene vil bare fortsette å stige. Dere må skynde dere for om få år vil døra lukkes og prisene blir så høye at boliger blir uoppnåelige for folk flest. Tomter vil bli dyrere. Politikere tilrettelegger ikke for nok nybygg så da tvinges prisene opp. Nye boliger blir for dyre, derfor vil brukboliger alltid være attraktive. Og, folk må jo alltid ha et sted å bo." Ja, det er jo ganske likt det som sies og skrives i dag, men det var akkurat det samme som ble sagt og skrevet ved forrige boligkrakk også. Og optimismen var overveldende stor, og det er jo som kjent ikke når folk er forsiktige at ting smeller..

Men, for all del: kanskje ting blir annerledes denne gang. Kanskje rentenedgangen vil komme, før eller siden, og kanskje boligmarkedet vil fortsette å holde seg sterkt i mange mange år fremover. Men, som noen tidligere har nevnt i denne tråden: da er vi uansett tilbake til et annet problem, nemlig at færre og færre får etablert seg og barnefødslene vil synke enda mer, pluss de andre uunngåelige problemene som vil medfølge i et samfunn hvor mange ikke har råd til et egnet sted å bo. Så enten boligprisene stiger eller synker, noe her vil gå tits up før eller siden uansett..

Anonymkode: 2fb48...d1f

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og du er bitter for det?

Anonymkode: 99386...943

?

Jeg er arving selv, så nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil stagnere litt, og ikke lenger se verdistigning på en mill i året eller 80-90% for en obos leilighet men kanskje 4-5%

Anonymkode: 8f3d9...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Med boligmarkedet og renta? 

Tror renta vil peake kort på 12% og legge seg historisk på 8%

Er verken økonom eller ekspert men valgte å gå mot strømmen og alle anbefalinger og binde renta på 0%, tenkte den ikke ville gå lenger ned enn det. 

Anonymkode: 8f3d9...e48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...