AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #1 Skrevet 26. april 2024 Samboeren min er vanvittig dårlig til å gi beskjeder om at han skal noe spesielt en dag etter jobb eller en helg. Jeg får vite etterpå eller type 30 minutter før han må dra hjemmefra. I dag for eksempel er han på boklanseringsfest til en kollega. Fortalt han meg det tidligere i uken? Nei. Fortalte han meg før han dro på jobb i morges? Nei. Sendte han meg melding om det når han fant ut at han skulle dra på det eventet? Nei. Jeg får vite om det da jeg sender han melding og spør om det ble overtid på jobb i dag, da han vanligvis pleier å ha kommet hjem innen da. Da og først da får jeg vite at han er på lanseringsfest. Slike tilfeller er ikke uvanlig her, og jeg har forsøkt å forklare det til han - en liten oppdatering eller beskjed hadde ikke gjort noe. Selv er jeg veldig påpasselig med å si ifra om det skjer noe spesielt en dag som gjør at jeg ikke kommer hjem til vanlig tid. Var en gang tidlig i samboerskapet jeg glemte å gi beskjed om at jeg besøkte ei venninne. Da hadde han fått full panikk, og ringt familiemedlemmer av meg og hele pakka. Fikk tak i meg etterhvert, men etter det har jeg passet på å gi han beskjed. Siden han forventer det av meg og reagerer sånn som han gjorde da... Så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke han forstå at jeg ønsker det samme tilbake..🥴 Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, sikkert bare få ut litt frustrasjon. Noen med lik erfaring? Tips til hvordan få han til å forstå? Evt løsninger for å huske å gi beskjed? Anonymkode: 6c766...0e6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #2 Skrevet 26. april 2024 Teori: Han ønsker å gå alene og har dette som strategi for å slippe å finne på unnskyldninger for ikke å invitere deg med. Det verste med dette er at han holder deg vekke fra å finne på noe på egenhånd med andre og det er kanskje noe av strategien, full frihet for ham og kontroll på deg. Anonymkode: a1372...e53 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #3 Skrevet 26. april 2024 Forslag Gjør det samme tilbake, noen forstår bare speilbilde. Anonymkode: 5efac...127 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #4 Skrevet 26. april 2024 Forøvrig hadde jeg kjørt forbi den boklanseringen ... Anonymkode: 5efac...127
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #5 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke han forstå at jeg ønsker det samme tilbake..🥴 Anonymkode: 6c766...0e6 Fordi dere ikke har snakket skikkelig om gjensidige forventninger! Han er ikke tankeleser, du er ikke tankeleser. Blir jo bare sliten av å lese hele innlegget ditt. Dere kaver jo rundt, med separate forventninger, ute å ha diskutert hvordan dere felles helst vil ha det. Anonymkode: 2ce69...538
Queen19 Skrevet 26. april 2024 #6 Skrevet 26. april 2024 Samboeren min er veldig lik, men han sliter med hukommelsen, så han kan fort tro at han har delt planene sine med meg. Dette er uavhengig av om det er egne planer, eller noe vi har fått invitasjon til, som et par. "Forresten!" er ikke utypisk her hjemme 😅
lillevill Skrevet 26. april 2024 #7 Skrevet 26. april 2024 Enten glemmer han eller så synes han ikke dte er viktig at du får vite noe. 🤷 For min del med eksen så var det en blanding av begge.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #8 Skrevet 26. april 2024 Queen19 skrev (4 minutter siden): Samboeren min er veldig lik, men han sliter med hukommelsen, så han kan fort tro at han har delt planene sine med meg. Dette er uavhengig av om det er egne planer, eller noe vi har fått invitasjon til, som et par. "Forresten!" er ikke utypisk her hjemme 😅 Mistenker at det er noe sånt her også, han er generelt vimsete. Synes bare det er litt irr hvertfall når jeg vet han forventer det av meg. Anonymkode: 6c766...0e6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #9 Skrevet 26. april 2024 For meg er det en selvfølge at alle som bor sammen i en familie gir beskjed om man kommer hjem til annen tid enn vanlig. Klarer man ikke såpass, så får man heller bo alene. Her har vi f.eks alltid felles middag til avtalt tid (etter alles ønske), og jeg gidder ikke lage mat til folk som gir f. Anonymkode: 8042d...955 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #10 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mistenker at det er noe sånt her også, han er generelt vimsete. Synes bare det er litt irr hvertfall når jeg vet han forventer det av meg. Anonymkode: 6c766...0e6 Jeg hadde gitt faen i å si fra om mine planer heretter, i hvert fall. Anonymkode: 1e66f...061 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #11 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Teori: Han ønsker å gå alene og har dette som strategi for å slippe å finne på unnskyldninger for ikke å invitere deg med. Det verste med dette er at han holder deg vekke fra å finne på noe på egenhånd med andre og det er kanskje noe av strategien, full frihet for ham og kontroll på deg. Anonymkode: a1372...e53 Tror ikke det handler om at han heller vil gå alene. Uavhengig om jeg hadde visst om det eller ikke, så ville jeg aldri presset meg inn for å bli med bare for å bli med. Det har jeg sagt til han før også. Handler ikke om at jeg skal være, ønsker bare en beskjed. Og ja nettopp slik at jeg kan finne på egne ting og ikke sitte hjemme i tro på at han kommer hjem til vanlig tid. Har selvfølgelig ikke noe mot at han er ute på ting. Det ønsker jeg jo for oss begge😁 det er bare denne lille beskjeden som tydeligvis er så vanskelig.... Anonymkode: 6c766...0e6
Queen19 Skrevet 26. april 2024 #12 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mistenker at det er noe sånt her også, han er generelt vimsete. Synes bare det er litt irr hvertfall når jeg vet han forventer det av meg. Anonymkode: 6c766...0e6 Det forstår jeg! Min samboer forventer ikke det samme fra meg, så da er det litt lettere å gi slipp på irritasjonen. Om jeg ønsker å legge felles planer, så har jeg blitt flinkere til å gi beskjed til han i god tid, og også sjekke om han har noen planer den dagen. Så gir jeg en påminnelse noen dager i forveien, og dagen i forveien, han kan bli litt irritert over alle påminnelsene, men han er også veldig klar over at hukommelsen hans kan svikte rundt ting som avtaler, så heldigvis viser han som regel forståelse.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #13 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi dere ikke har snakket skikkelig om gjensidige forventninger! Han er ikke tankeleser, du er ikke tankeleser. Blir jo bare sliten av å lese hele innlegget ditt. Dere kaver jo rundt, med separate forventninger, ute å ha diskutert hvordan dere felles helst vil ha det. Anonymkode: 2ce69...538 Joda vi har snakket om. Han har sagt han vil ha beskjed og jeg har sagt jeg vil ha beskjed. Det går bare ikke videre i praksis🥴 Anonymkode: 6c766...0e6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #14 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For meg er det en selvfølge at alle som bor sammen i en familie gir beskjed om man kommer hjem til annen tid enn vanlig. Klarer man ikke såpass, så får man heller bo alene. Her har vi f.eks alltid felles middag til avtalt tid (etter alles ønske), og jeg gidder ikke lage mat til folk som gir f. Anonymkode: 8042d...955 Det var det jeg håpte på når vi ble samboere. Men situasjonen har blitt en helt annen. Felles middager er ingen selvfølge her... Anonymkode: 6c766...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #15 Skrevet 26. april 2024 Kommer han fra en familie som ikke har hatt ting på stell? Anonymkode: 80952...369
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #16 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda vi har snakket om. Han har sagt han vil ha beskjed og jeg har sagt jeg vil ha beskjed. Det går bare ikke videre i praksis🥴 Anonymkode: 6c766...0e6 Da speiler du han. Slutt å gi beskjeder. Anonymkode: 810aa...c33 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #17 Skrevet 26. april 2024 Queen19 skrev (4 minutter siden): Det forstår jeg! Min samboer forventer ikke det samme fra meg, så da er det litt lettere å gi slipp på irritasjonen. Om jeg ønsker å legge felles planer, så har jeg blitt flinkere til å gi beskjed til han i god tid, og også sjekke om han har noen planer den dagen. Så gir jeg en påminnelse noen dager i forveien, og dagen i forveien, han kan bli litt irritert over alle påminnelsene, men han er også veldig klar over at hukommelsen hans kan svikte rundt ting som avtaler, så heldigvis viser han som regel forståelse. Skjønner! Godt han viser forståelse. Prøver også å være veldig tydelig og gi flere påminnelser om felles planer, og det fungerer forsåvidt fint her. Anonymkode: 6c766...0e6
Juniper Skrevet 26. april 2024 #18 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda vi har snakket om. Han har sagt han vil ha beskjed og jeg har sagt jeg vil ha beskjed. Det går bare ikke videre i praksis🥴 Anonymkode: 6c766...0e6 Da slutter du å gi han beskjed. Om han går i panikkmodus eller blir sur, så trekker du på skuldrene og sier at når han ikke gir beskjed, så gjøe ikke du det heller. Ikke tilby ekstraservice når han selv kjører dobbelt sett med regler. Nå slenger du på deg pentøyet og stikker til en venninne eller går ut på byen. Gjør noe for deg, uten å melde fra. Han kommer ikke til å vise endringsvilje før han får kjenne på konsekvenser. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #19 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Samboeren min er vanvittig dårlig til å gi beskjeder om at han skal noe spesielt en dag etter jobb eller en helg. Jeg får vite etterpå eller type 30 minutter før han må dra hjemmefra. I dag for eksempel er han på boklanseringsfest til en kollega. Fortalt han meg det tidligere i uken? Nei. Fortalte han meg før han dro på jobb i morges? Nei. Sendte han meg melding om det når han fant ut at han skulle dra på det eventet? Nei. Jeg får vite om det da jeg sender han melding og spør om det ble overtid på jobb i dag, da han vanligvis pleier å ha kommet hjem innen da. Da og først da får jeg vite at han er på lanseringsfest. Slike tilfeller er ikke uvanlig her, og jeg har forsøkt å forklare det til han - en liten oppdatering eller beskjed hadde ikke gjort noe. Selv er jeg veldig påpasselig med å si ifra om det skjer noe spesielt en dag som gjør at jeg ikke kommer hjem til vanlig tid. Var en gang tidlig i samboerskapet jeg glemte å gi beskjed om at jeg besøkte ei venninne. Da hadde han fått full panikk, og ringt familiemedlemmer av meg og hele pakka. Fikk tak i meg etterhvert, men etter det har jeg passet på å gi han beskjed. Siden han forventer det av meg og reagerer sånn som han gjorde da... Så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke han forstå at jeg ønsker det samme tilbake..🥴 Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, sikkert bare få ut litt frustrasjon. Noen med lik erfaring? Tips til hvordan få han til å forstå? Evt løsninger for å huske å gi beskjed? Anonymkode: 6c766...0e6 Hadde også en sånn. Eneste løsninga var å bli sånn selv.. Anonymkode: 6c141...0d2 1 1
Queen19 Skrevet 26. april 2024 #20 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner! Godt han viser forståelse. Prøver også å være veldig tydelig og gi flere påminnelser om felles planer, og det fungerer forsåvidt fint her. Anonymkode: 6c766...0e6 Bra det fungerer med felles planer. Når det kommer til dine planer og hans forventning fra deg, så ville jeg gjort som andre her påpeker. Speil han! Kanskje han da blir flinkere til å huske og informere deg om sine planer. Men det holder nok ikke at du gjør det en gang, du må nok gjøre det til en "vane" så han får mulighet til å kjenne på hvordan du har det når han stadig gjør det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå