Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

søkte på en høyere stilling, kom til andre gangsintervju, men den ble kanskellert pga fravær på jobb. ble syk i noen uker for noen måneder siden og var syk igår siden jeg besvimte. Intervjuerne ringte meg idag og sa ca "vi må kansellere intervjuet pga fravær på jobb, synd at du ikke fortalte oss dette på første intervju", har jeg rett til å klage og hvis ja, hva skal jeg si? Jeg spør siden de egentlig ikke har krav til å vite om funksjonsnedsettelser. å bli syk av og til er ikke såå ille vil jeg si.  

Anonymkode: 845ff...0af

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo klage, men de har jo rett på å ansette hvem de ønsker.

Anonymkode: be4f1...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har utsatt intervjuet tre ganger pga sykdom...jeg skjønner de godt, de er jo ute etter en som faktisk kan jobbe.

Anonymkode: af67a...342

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er du som har kansellert tre ganger, så forstår jeg at de ikke vil ansette deg.

Anonymkode: 31d7d...5d3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har utsatt intervjuet tre ganger pga sykdom...jeg skjønner de godt, de er jo ute etter en som faktisk kan jobbe.

Anonymkode: af67a...342

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis det er du som har kansellert tre ganger, så forstår jeg at de ikke vil ansette deg.

Nei jeg kansellerte ingenting. de kansellerte andre gangsintervjuet. årsak var at jeg har tidligere vært syk (urelatert til dette) og

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei jeg kansellerte ingenting. de kansellerte andre gangsintervjuet. årsak var at jeg har tidligere vært syk (urelatert til dette) og

De vil vel ikke ha en som er mye borte fra jobb, helt ok det

Anonymkode: 48d94...072

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg bare er litt treg her, men ... De avlyste andregangs intervju fordi du har vært syk tidligere? Og hva var det du skulle fortalt de tidligere?

Anonymkode: 99df8...27e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan spørre referanser om nærvær og om vedkommende trenger tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidet 

Anonymkode: faeed...fa0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig jeg bare er litt treg her, men ... De avlyste andregangs intervju fordi du har vært syk tidligere? Og hva var det du skulle fortalt de tidligere?

ja de avlyst fordi jeg i min nåværende stilling var litt syk for noen måneder siden og ble syk enda en gang igår. de ville at jeg skulle fortelle dem dette tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan spørre referanser om nærvær og om vedkommende trenger tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidet 

Jeg trenger ikke tilrettelegging, var bare 'vanlig' syk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trenger ikke tilrettelegging, var bare 'vanlig' syk

Jeg informerer bare hva man kan spørre om. Og nærvær og tilrettelegging er spørsmål man kan stille 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er vanskelig å forstå sammenhengen i innlegget ditt, men har du hatt et lengre fravær som du ikke nevnte noe om da du var på intervjuet?

Ble du spurt om fravær, sånn at de nå har funnet ut at ikke var helt ærlig med dem?

Er det en høyere stilling i samme bedrift siden de vet at du også var syk i går?

Det er veldig vanlig at arbeidsgiver ikke ønsker å ansette noen de mener har høyt fravær, da blir man gjerne valgt bort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å forstå sammenhengen i innlegget ditt, men har du hatt et lengre fravær som du ikke nevnte noe om da du var på intervjuet?

Ble du spurt om fravær, sånn at de nå har funnet ut at ikke var helt ærlig med dem?

Er det en høyere stilling i samme bedrift siden de vet at du også var syk i går?

Det er veldig vanlig at arbeidsgiver ikke ønsker å ansette noen de mener har høyt fravær, da blir man gjerne valgt bort.

jeg søkte en høyere stilling i samme bedrift. De tilkalte meg på intervju og stilte ingen spr om sykefravær. jeg kom videre til andre gangsintervju, men den ble kansellert siden de mener jeg har høyt fravær. 

fraværet: syk for noen måneder siden ("vanlig" syk) + besvimte igår (syk en dag). 

til ditt innlegg:

jeg ble ikke spurt om det så jeg tenkte ikke noe over det heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo rimelig strengt å ikke ville ansette pga noen fraværsdager. 

Når det er sagt så er det jo ikke vanlig å være syk i flere uker, som du skriver at du var. Da mener jeg selvfølgelig ikke at det ikke er kurant/nødvendig i mange sammenhenger, men å være syk i flere uker av gangen er ikke "vanlig".

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo rimelig strengt å ikke ville ansette pga noen fraværsdager. 

Når det er sagt så er det jo ikke vanlig å være syk i flere uker, som du skriver at du var. Da mener jeg selvfølgelig ikke at det ikke er kurant/nødvendig i mange sammenhenger, men å være syk i flere uker av gangen er ikke "vanlig".

Enig. De er nok redd for at du har dårlig helse og at langvarig sykefravær kommer til å bli et gjentagende mønster. Mulig de tar feil, og hvem som helst med god helse kan jo plutselig bli syk, men det er vanlig å ta sykdomshistorikk med i betraktningen.

Anonymkode: 1cfef...c87

Skrevet

Du får ikke gjort så mye med at de har fått tak i helseinformasjonen og ikke likte den. Antageligvis har de fått det via kjente i bedriften. Det er mange på mellomledernivå eller ferske ledere som ikke vet at helseopplysninger ikke skal oppgis om jobbsøkere. Eller enda oftere vet ikke referanser det.

Den eneste muligheten jeg ser du har er å be om om info om andre søkere og den som blir innstilt, og evt klage på prosessen og at du mener du er urettferdig behandlet og bedre kvalifisert. Men spørsmålet er, ønsker du virkelig jobben hvis du må gå til disse stegene? Da hadde jeg følt meg både uglesett og utilpass på jobb… dessverre en konsekvens av å bli urettmessig utelukket, at det er neppe så trivelig å jobbe et sted du må gå i «krig» med de som ansetter deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sykdom hadde du? Ikke vanlig å være syk i noen uker av gangen.. 

Besvimelse er ikke så lurt å si. Hva kommer det av liksom. Høres potensielt ut som noe kronisk 

Anonymkode: c79fc...e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...