AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #1 Del Skrevet 26. april 2024 Hei Jeg og min samboer har bodd i Oslo i ca 15 år. Vi flyttet tilbake til Sørlandet med våre to små barn da vi ønsker å være nærmere min familie. Dessverre innser vi at vi ikke føler oss hjemme her. Småbylivet blir for smått. Alle kjenner alle, og det er lite rom for å være utenfor "boksen", og jeg husker nå hvor innestengt jeg opplevde det å vokse opp her. Ønsker at mine barn skal vokse opp et sted hvor det er trygt, men samtidig hvor det er større takhøyde for å være seg selv. Dessuten kjenner både jeg og min samboer at vi selv trenger å bo på et sted som har mer åpent sinn og mindre indre justis. Vi ønsker derfor å flytte tilbake til Oslo, der vi også har nettverk og gode jobbmuligheter. Jeg vurderer Nesodden, da jeg ønsker å komme meg litt ut av bykjernen, men samtidig ha mulighet til å reise inn til byen for jobb eller andre ærend. Jeg har ikke vært så mye på Nesodden, men vet at det er et sted med mye toleranse, lite snobbete, og forhåpentligvis ikke veldig homogen befolkning. Samtidig ser jeg at det bor kun 13.000 folk spredt rundt på Nesodden. Der jeg bor nå er det 10.000 i kommunen. Er det slik på Nesodden at "folk flest kjenner til folk flest" og at man er på hils med alle rundtom der man bor? Finnes bygdedyret der, slik at folk snakker om og sladrer om det ene og det andre? Eller er det slik at folk kjenner naboene, men at man strengt tatt ikke henger seg opp i hva folk gjør ellers? Takker så masse for svar! Anonymkode: f7dd8...4d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mtom Skrevet 26. april 2024 #2 Del Skrevet 26. april 2024 (endret) TS her. Må korrigere meg selv, ser nå at det bor ca 20.000 folk totalt på Nesodden. Men spørsmålene mine gjelder ennå. Særlig fordi jeg ser at folket bor spredt i ulike tettsteder. Endret 26. april 2024 av mtom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 26. april 2024 #3 Del Skrevet 26. april 2024 (endret) God venninne også fra Sørlandet bor der med barn, bodd mange år i Oslo først. Nesodden er litt annerledes kulturelt sett, som i mer takhøyde for alternative greier. Men med antallet nyinnflyttere som må ha nokså høy EK/inntekt for å kjøpe der nå begrenser jo det seg. Kulturen er ikke som på Sørlandet. Men Nesodden er likevel ikke Oslo. Så om du vil ha Oslo tilbake må du hit igjen. Jeg (også fra Sørlandet, men by da) bor i Oslo, kunne lett bodd på Nesodden med barn utfra inntrykket jeg får. Men nå trives vi godt i bydelen vi bor i. Du bør nok bo nokså sentralt på Nesodden for å trives. Høres ut som du bor på bygda på Sørlandet, den ser jeg man sliter med. Hadde jeg ikke orket selv. Endret 26. april 2024 av AprilLudgate 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 26. april 2024 #4 Del Skrevet 26. april 2024 Nesodden er ikke som bygdenorge eller småbynorge. Nesodden har en stor andel innflyttere, en stor andel som arbeider i Oslo og en stor andel som er litt alternative. Det er blant annet et Steinermiljø der. Når det er sagt jeg bor der ikke selv, og det er helt sikkert lokale variasjoner å halvøya også. Du må like å ta den båten, jeg kunne aldri bodd der er alt for glad i å kjøre bil. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #5 Del Skrevet 26. april 2024 Jeg har en venninne som bor der. Hun trodde det skulle være et veldig åpent og inkluderende miljø og ble litt skuffet. Anonymkode: 3fb95...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mtom Skrevet 26. april 2024 #6 Del Skrevet 26. april 2024 50 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en venninne som bor der. Hun trodde det skulle være et veldig åpent og inkluderende miljø og ble litt skuffet. Anonymkode: 3fb95...2e3 Takk for svar. Vet du noe om hva hun var skuffet over? Noe mere konkret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #7 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har en venninne som bor der. Hun trodde det skulle være et veldig åpent og inkluderende miljø og ble litt skuffet. Anonymkode: 3fb95...2e3 Er vel lite tolerant andre veien igjen da.. man bør helst være alternativ og «spesiell» for å ha noe å komme med.. en form for snobberi , som man nok kan bli lei av, og hvis du søker det å kunne være deg selv uten press kan du nok bli skuffet ja Anonymkode: 1af75...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #8 Del Skrevet 27. april 2024 Prøve å trives det du er nå? Styr å flytte, spesielt med barn. Og man vet ikke hvordan det blir det andre stedet.. kanskje bedre på noen måter men så verre på andre.. vinningen går opp i spinningen .. oslo har også sine ting.. spesielt i et «oppdra barn-fase»-perspektiv. Har man et godt budsjett (som de fleste faktisk ikke har..) så kan man få seg noe fint til 2 sifret mill. Men selv her kommer da problemer med at det blir klasseskille, inn og utgruppe.. Anonymkode: 1af75...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #9 Del Skrevet 27. april 2024 Jeg bor på Nesodden og trives veldig godt. Tangen er «sentrum», og nærmest båten hvis man pendler. Der ligger den største barneskolen og en ungdomsskole, og i nærheten de største barnehagene. Steinerskolen ligger også i nærheten. Berger/Hellvik og Bjørnemyr/ alværn ligger på hver sin side (øst/vest) og derfra bruker man ca. 20/25 med buss ned til båten. Disse grendene har også sine egne skoler (1-7), begge sogner til ungdomsskolen på Alværn. Et «nytt» område hvor det de siste årene er bygget mye, er Fjellstrand. Der er det mange nyinnflyttere og har sin egen barneskole. Elevene sogner til Bakkeløkka på ungdomsskolen. Bussturen ned til båten tar rundt 25/30 minutter. På motsatt side, øst, ligger område Jaer. Der er det også bygget mye nytt i de siste årene, og jeg tror at der er det «billigst» å kjøpe. Skolen der er liten, og elevene sogner til Alværn. Der er det ikke så tettbygd, med unntak av de nye boligene ved Bomansvik. Jaer ligger også på grensen til Frogn kommune. Det siste «store» sentrum på Nesodden, er Fagerstrand. Der har det også vært mye utbygging de siste årene. Det ligger nærmest e6/e18, så hvis du pendler med bil er det ikke lange veien ut til f. Eks Drøbak, Ski, Ås. Område har egen barneskole og ungdomsskole. Anonymkode: 4d4df...d73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #10 Del Skrevet 27. april 2024 Bygdedyret finnes overalt!! Helt sikkert på Nesodden også. Anonymkode: 463c1...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #11 Del Skrevet 27. april 2024 Du må være glad i å kjøre bil på vinterføre eller ha veldig god tid til buss når sjøen fryser til innimellom (eller mangler mannskap og ferja ikke går.) Det er 45 km fra Nesoddtangen og inn til Oslo. Anonymkode: a48b3...ed4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #12 Del Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må være glad i å kjøre bil på vinterføre eller ha veldig god tid til buss når sjøen fryser til innimellom (eller mangler mannskap og ferja ikke går.) Det er 45 km fra Nesoddtangen og inn til Oslo. Anonymkode: a48b3...ed4 Det er heldigvis svært sjeldent. Oftest på strekningen Nesoddtangen-Lysaker. Anonymkode: 4d4df...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mtom Skrevet 27. april 2024 #13 Del Skrevet 27. april 2024 Takk for alle svar! Lurer fremdeles på om det er slik at "alle kjenner alle". Er det slik at man som oftest møter kjentfolk på Tangen Senter når man går dit, foreks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #14 Del Skrevet 27. april 2024 Jeg møter kjentfolk på lørdager😜 Jeg kjenner jo igjen folk jeg møter, men det er ikke sånn at jeg slår av en prat med alle kjente. Mer et nikk kanskje? Nå jobber jeg også på Nesodden, så det kan jo være derfor jeg møter kjente. Og ser foreldre til tidligere klassekamerater, men faktisk ganske få som jeg selv er oppvokst med. Anonymkode: 4d4df...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mtom Skrevet 29. april 2024 #15 Del Skrevet 29. april 2024 On 4/27/2024 at 9:21 AM, AnonymBruker said: Jeg bor på Nesodden og trives veldig godt. Tangen er «sentrum», og nærmest båten hvis man pendler. Der ligger den største barneskolen og en ungdomsskole, og i nærheten de største barnehagene. Steinerskolen ligger også i nærheten. Berger/Hellvik og Bjørnemyr/ alværn ligger på hver sin side (øst/vest) og derfra bruker man ca. 20/25 med buss ned til båten. Disse grendene har også sine egne skoler (1-7), begge sogner til ungdomsskolen på Alværn. Et «nytt» område hvor det de siste årene er bygget mye, er Fjellstrand. Der er det mange nyinnflyttere og har sin egen barneskole. Elevene sogner til Bakkeløkka på ungdomsskolen. Bussturen ned til båten tar rundt 25/30 minutter. På motsatt side, øst, ligger område Jaer. Der er det også bygget mye nytt i de siste årene, og jeg tror at der er det «billigst» å kjøpe. Skolen der er liten, og elevene sogner til Alværn. Der er det ikke så tettbygd, med unntak av de nye boligene ved Bomansvik. Jaer ligger også på grensen til Frogn kommune. Det siste «store» sentrum på Nesodden, er Fagerstrand. Der har det også vært mye utbygging de siste årene. Det ligger nærmest e6/e18, så hvis du pendler med bil er det ikke lange veien ut til f. Eks Drøbak, Ski, Ås. Område har egen barneskole og ungdomsskole. Anonymkode: 4d4df...d73 Takk for utfyllende svar! Har du noen formening om hvilken barne- og ungdomsskole som er best? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #16 Del Skrevet 29. april 2024 mtom skrev (11 timer siden): Takk for utfyllende svar! Har du noen formening om hvilken barne- og ungdomsskole som er best? Jeg tror det er pluss og minuser med alle skolene. Nesoddtangen skal gjennom en totalrehabilitering om noen år, Myklerud det samme ( satser vi på 😅). Jeg tror at Nesoddtangen er 4-parallell, Myklerud, Fjellstrand, Bjørnemyr er 2- parallell, Berger 3-parallell og Jaer har to og to trinn sammen. Steinerskolen er vel også 2-parallell. Ungdomsskolene er 4- paralleller. Anonymkode: 4d4df...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #17 Del Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 17.05): Hei Jeg og min samboer har bodd i Oslo i ca 15 år. Vi flyttet tilbake til Sørlandet med våre to små barn da vi ønsker å være nærmere min familie. Dessverre innser vi at vi ikke føler oss hjemme her. Småbylivet blir for smått. Alle kjenner alle, og det er lite rom for å være utenfor "boksen", og jeg husker nå hvor innestengt jeg opplevde det å vokse opp her. Ønsker at mine barn skal vokse opp et sted hvor det er trygt, men samtidig hvor det er større takhøyde for å være seg selv. Dessuten kjenner både jeg og min samboer at vi selv trenger å bo på et sted som har mer åpent sinn og mindre indre justis. Vi ønsker derfor å flytte tilbake til Oslo, der vi også har nettverk og gode jobbmuligheter. Jeg vurderer Nesodden, da jeg ønsker å komme meg litt ut av bykjernen, men samtidig ha mulighet til å reise inn til byen for jobb eller andre ærend. Jeg har ikke vært så mye på Nesodden, men vet at det er et sted med mye toleranse, lite snobbete, og forhåpentligvis ikke veldig homogen befolkning. Samtidig ser jeg at det bor kun 13.000 folk spredt rundt på Nesodden. Der jeg bor nå er det 10.000 i kommunen. Er det slik på Nesodden at "folk flest kjenner til folk flest" og at man er på hils med alle rundtom der man bor? Finnes bygdedyret der, slik at folk snakker om og sladrer om det ene og det andre? Eller er det slik at folk kjenner naboene, men at man strengt tatt ikke henger seg opp i hva folk gjør ellers? Takker så masse for svar! Anonymkode: f7dd8...4d7 Ja, den ene personen jeg kjenner der ute har klart å jage en hel del folk vekk med sine holdninger. Men igjen, så kjenner jeg skeive som trives og blomstrer der. Dog er kun Oslo Oslo, og det er ganske stor forskjell hvor i byen dere slår dere ned. Anonymkode: e85ea...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #18 Del Skrevet 29. april 2024 Har bodd der og trivdes ikke. Det er riktignok lenge siden. Var mobbing på skolene. Anonymkode: 41800...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #19 Del Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 10.38): Du må være glad i å kjøre bil på vinterføre eller ha veldig god tid til buss når sjøen fryser til innimellom (eller mangler mannskap og ferja ikke går.) Det er 45 km fra Nesoddtangen og inn til Oslo. Anonymkode: a48b3...ed4 Dette er jo ren sprøyt, bodd på Nesodden i 14 år, pendlet til Oslo og opplevd innstilt båt én gang. Anonymkode: 25ac9...210 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #20 Del Skrevet 29. april 2024 mtom skrev (På 27.4.2024 den 13.39): Takk for alle svar! Lurer fremdeles på om det er slik at "alle kjenner alle". Er det slik at man som oftest møter kjentfolk på Tangen Senter når man går dit, foreks? Det er veldig langt fra slik at alle kjenner alle, befolkningen er altfor stor til det, og det er en jevn strøm av tilflyttere. Når man har flere barn i skole / bhg som også driver m ulike fritidsaktiviteter vil man fort kunne møte kjente / andre foreldre i klassen / på fotballaget på senteret på lørdager, men du kan også gå dit uten å møte noen. Slik tror jeg nok det er om du bor på Manglerud eller Bekkestua også. Anonymkode: 25ac9...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå