Gå til innhold

Email og surfing i arbeidstiden

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg sitter foran pcn min mer eller mindre kontinuerlig hele dagen, avbrutt av toalettbesøk og matpauser. Jobber med konstruksjon og styrkeberegining i industrien. Vil påstå vi er en fin gjeng som er flinke og står virkelig på for firmaet, og det betaler seg også med lønnstillegg og store bonuser og ikke minst mye sosialt samevær.

I løpet av en normal arbeidsdag sender jeg kanskje 3 mailer i privat regi. Leser VG og lokalavisen i løpet av dagen. Resten er effektiv arbeidstid. Nå kom det et skriv på mail til alle ansatte, hvor mye dette koster bedriften.

Dette var ikke noe klaging eller pålegg fra sjefen om mindre bruk, det var bare til informasjon, og han er så pass oppegående at han rekner med at alle kjenner sin normal begrensning for hvor mye som er akseptable for privat bruk.

Og tro meg det er mange mange timer tilsammen som går med i tapt arbeidsfortjeneste for bedriften.

Lurer bare på hvor mye dere bruker nettet til privat nytte i arb.tiden?

Har dere noen gang dårlig samvittighet pga for mye bruk når dere drar hjem om kvelden?

Har dere restriksjoner og regler for bruken?

Jeg går iallfall med hevet hode fra jobben hver dag. Gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker sjelden/aldri nettet på jobbe til privat bruk. Jeg får gjort det jeg skal hjemme. Har ingen restriksjoner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender flere mail pr dag til venner og kjente. Leser også aviser, gjerne 2-3 ganger innom disse i løpet av dagen.

Men så jobber jeg effektivt, og har mit eget ansvarsområde hvor jeg er mer eller mindre min egen herre, styrer liksom hele dagen selv.

Går hjem med god samvittighet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surfet aldri i arbeidstiden. Hendte jeg leste nyheter under lunchen.

Private email ble det heller fint lite av. Tok jeg en privat telefon så var det fordi jeg måtte ringe på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en del på KG i arbeidstiden, og leser aviser og litt forskjellig. Men så er jeg bare vakt, også, og eneste jobben jeg har, er å være her.... (pluss litt småtteri, men det går fort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg bruker nett mye i arbeidstida mi, men så jobber jeg som IT-support på universitetet, og når ingen trenger noe hjelp og alt går greit med nettverk/printere så har jeg ikke.no å gjøre. Så enten så sitter jeg på nett og diller, eller jeg jobber med egne universitetsoppgaver...

(sløv space-tast...*sukk*)

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker knapt nettet til noe privat i det hele tatt mens jeg er på jobb. Det hender en sjelden gang jeg sender en mail, mest fordi det er viktig å få sendt det og om jeg venter til jeg er hjemme blir det gjerne glemt...

Nettaviser, nettradioer og en del andre sider har blitt stengt hos oss, fordi enkelte medarbeidere misbrukte muligheten vi hadde til å lese nettaviser og annet. Dette synes jeg er en fullt ut forståelig reaksjon fra ledelsen når enkelte bruker store deler av dagen til å sitte og surfe på nettet. Dette sinker også andre arbeidstakere da det opptar båndbredde.

Jeg jobber når jeg er på jobb og surfer hjemme. Om jeg trenger litt avveksling eller en pause på jobb finnes det andre muligheter enn å sitte og surfe på nettet, og når man som jeg sitter med pc hele dagen på jobb er det veldig sunt å bevege seg litt bort fra tastaturet når man skal ha litt avveksling.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker så og si aldri internett i arbeidstida eller sender private mail. Mailer endel med kollegaer og det kan bli litt utenom det faglige der innimellom, men fint lite. Ringer heller ikke privat.

Som Violetta sier; når man har en jobb hvor man sitter mye foran skjermen kan det være godt å ta pauser utenom skjermen. Dette er jeg nøye på, da jeg fort kan stivne fast foran pc'en dersom jeg ikke passer på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper jeg bruker 5-10 minutter hver morgen på nettet. Men da drikker de andre kaffe og jeg røyker ikke, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Private mail blir det innimellom, men i mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et system der det er umulig å gjøre så mye som å hoste litt når man er "innlogget" (snakker kontinuerlig med kunder), og det skal vi være 75% av tiden. De resterende 25% er til fri benyttelse - noen røyker, noen surfer på nett, og noen (veldig flittige) bruker tiden på å oppdatere seg faglig..

Jeg tilhører gruppe 2, og har ikke det minste dårlig samvittighet for det ;)

Lunsjpauser og dopauser faller også innunder de 25% forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg bruker ikke internett privat i arbeidstiden. Det er en uting, på samme måte som disse menneskene som hele tiden blir oppringt (private samtaler) på mobiltelefonen. Det stjeler mye av tiden man faktisk får lønn for. Hadde jeg vært eier av en privat bedrift, ville jeg nok ha hatt regler på dette området, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nettet lite privat i arbeidstiden, har så mye å gjøre på jobb at det rekker jeg ikke uansett. Jeg leser VG etc i pausen, ellers prater jeg litt på MSN innimellom når det er stille. Bedriften betaler meg ikke for å skrive mail og surfe på nettet, det kan jeg gjøre når jeg har fri (hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver noen private mailer, men da som regel mens PC'n jobber med å hente opp data eller noe, slik at den er ubrukelig til fornuftige gjøremål. Jeg har også tilgang til internett og bruker det dersom jeg er på jobb utenfor normal arbeidstid og venter på at det jeg skal delta i skal starte, eller dersom jeg har pauser i det jeg driver med. ( For ordens skyld - jeg har ikke betalt overtid så jeg regner det som litt frynsegode...)

De eneste private telefoner jeg tar i arbeidstiden er hvis jeg må bestille time hos tannlegen eller ha kontakt med en eller annen etat som stenger samtidig som jeg slutter på jobben. Det er ikke alle som er så enkle å få tak i på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke internett privat i arbeidstiden. Det er en uting, på samme måte som disse menneskene som hele tiden blir oppringt (private samtaler) på mobiltelefonen. Det stjeler mye av tiden man faktisk får lønn for. Hadde jeg vært eier av en privat bedrift, ville jeg nok ha hatt regler på dette området, ja.

Litt på siden men, de som surfer på nettet forstyrrer i hvertfall mindre enn de som snakker i telefonen hele tiden. Jeg deler nemlig telefonen med ei sånn som snakker private samtaler hele dagen.

Forøvrig leser jeg nettavisene hver dag. Om jeg surfer på nettet avhenger av hvor mye/lite jobb jeg har å gjøre der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan da ikke jobbe 100% effektivt i 7,5 timer uten noen pauser? :klø:

Jeg kan i hvert fall ikke det, og jeg trodde det var anbefalt å ta en liten pause hver time, for å fungere bedre?

Siden jeg ikke sitter klistret til pc' en hele dagen tar jeg gjerne en tur på KG for å slappe av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

I den nye jobben er heldigvis surfing på nettet en del av arbeidsoppgavene. Så det gjør jeg med god samvittighet. :-D Har blitt ganske flink til å kjapt lete opp informasjon på nettet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Jeg har ikke dårlig samvittighet.

Noen tar røykepause, jeg tar surfe-pause.

Meg også.

Hovedsaklig surfer jeg på nett i lunchen, eller hvis meget lite å gjøre og alle "surrer" rundt -drikker kaffe, røyker, små-prater. (død-tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går iallfall med hevet hode fra jobben hver dag. Gjør du?

Ja, det gjør jeg også selv om jeg surfer og sender en privat mail i ny og ne. Jeg får gjort det jeg skal gjøre + mer til og har derfor ingen dårlig samvittighet. For jeg surfer ikke istedet for å jobbe. Jobben kommer først og har jeg tid til overs så surfer jeg innom nettavisene eller sender en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...