Gå til innhold

Bytting av barnehage. Helt frustrert mor her

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor måtte hun begynne i barnehagen så tidlig? Hadde aldri sendt et lite barn i en sånn barnehage. Dere må prioritere annerledes.

Anonymkode: 20bda...f84

Jeg visste ikke at det var så avgjørende,  tenkte vi bytter bare. Jeg tok 3 måneder ulønnet permisjon for å kunne ha lengre tilvenning (nemlig flere måneder). Hadde jeg visst (slikt jeg vet nå), så hadde vi prøve å tilrettelegge til lengre ulønnet permisjon men det visste vi rett og slett ikke på den tiden. At det blir et så enormt problem som er umulig å løse. Nå etter vi har flyttet til litt større plass og venter på barn nummer to, blir det ekstremt slitsomt økonomisk uten to lønn (tilnærmet umulig) 

Anonymkode: 71fe0...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke søke om overflytting til en barnehage som har ledig? Det er en frist for det hvert år, barnehagen her pleier å henge opp skriv om det før fristen. Virker som det er stor sannsynlighet for at det uansett blir bedre enn den dere har nå… 

Anonymkode: a9634...17f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor måtte hun begynne i barnehagen så tidlig? Hadde aldri sendt et lite barn i en sånn barnehage. Dere må prioritere annerledes.

Anonymkode: 20bda...f84

Prioritere annerledes? Du tror noen står i den situasjonen at man bare må prioritere annerledes?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dere vil jo ikkje få noe ny barnehage om dere står på venteliste. Er det ingen andre barnehager du kunne tenke deg å søke ? Eller skal du stå på venteliste i kanskje flere år?

Anonymkode: 86386...265

Muligens jeg skjønner ikke hva du mener. Vi har barnehageplass nå som vi må nesten benytte da vi begge jobber. Men vi har fortsatt søknad hos to andre barnehager i området. Men vi har ikke fått plass enten hos den ene eller den andre ☹️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Muligens jeg skjønner ikke hva du mener. Vi har barnehageplass nå som vi må nesten benytte da vi begge jobber. Men vi har fortsatt søknad hos to andre barnehager i området. Men vi har ikke fått plass enten hos den ene eller den andre ☹️

Søknad ( som søknad før 1 mars) eller venteliste,?

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Søknad ( som søknad før 1 mars) eller venteliste,?

Jeg måtte bekrefte om jeg ønsker å være på venteliste fortsatt før 1. mars. Det var fristen for det og. Ellers mister vi plassen på venteliste. Det er jo en pågående søknad teknisk sett. Etter vi ikke har fått plass for aller første gang, sendte vi en søknad om å bytte barnehage. Og siden da bare bekreftet at ve fortsatt ønsker det

Skrevet

Jeg måtte bekrefte om jeg ønsker å være på venteliste fortsatt før 1. mars. Det var fristen for det og. Ellers mister vi plassen på venteliste. Det er jo en pågående søknad teknisk sett. Etter vi ikke har fått plass for aller første gang, sendte vi en søknad om å bytte barnehage. Og siden da bare bekreftet at ve fortsatt ønsker det

Jeg ville søk ny plass...som sakt vi ventet 4 år å komme inn på denne barnehagen min datter går i nå...der var bare ren flaske at hun kom inn. Hadde vi ikkje søkt på de 2 andre barnehager hadde hun forsatt blitt på den første barnehagen forsatt ( som lå langt unna) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Jeg ville søk ny plass...som sakt vi ventet 4 år å komme inn på denne barnehagen min datter går i nå...der var bare ren flaske at hun kom inn. Hadde vi ikkje søkt på de 2 andre barnehager hadde hun forsatt blitt på den første barnehagen forsatt ( som lå langt unna) 

Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener dessverre ☹️😓😭

Jeg sendte jo ny søknad. Når det ikke var noen søknad i systemet (etter vi takket ja til aller første tilbudet). Siden da ligger det en søknad. Jeg har vært i kontakt direkte med både Oslo kommune (bare ønsket å få avklaring at vi virkelig ikke har fått noe plass og om vi er registrerte som søkere) i tillegg til at jeg har flere ganger vært i kontakt med barnehager direkte. Men alle bare sier "beklager men ikke denne gangen dessverre. Kanskje neste gang..."

Jeg nemlig fikk følgende svar fra kommune tidligere:

Jeg tar kontakt med deg for å gi en forklaring vedørende søknad om barnehageplass.

Det er en aktiv søknad om barnehageplass for XXX, det vil si at hun er med både i det vi kaller «løpende opptak» og «hovedopptak».

Løpende opptak er tilbud som sende ut når en plass blir ledig i barnehagen fordi ett barn slutter. Hovedopptak er for de som søker innen 1. mars og har plassgaranti høsten 2023.

XXX har plass i XXX barnehage, så til hovedopptaket er hun med i første tilbudsrunde. Resten av tilbudsrundene er for de barna som ikke har barnehagetilbud fra før.

Det går fint at det står XXX dato som ønsket startdato, selv om datoen er passert.

Når vi har registrert søknaden kommer det opp at søknaden er «behandlet», det betyr kun at vi har registrert den.

Også den her som en av de svarene:

Det er riktig at de som har søkt om bytte av barnehage og ikke fikk tilbud på 1. runde som ble sendt den 24. mars, er ikke med i hovedopptaket videre.

Det er fremover barn som ikke har plass fra før som tildeles plassene som er ledig til hovedopptaket.

Alle barnehagene du har søkt om bytte til er private barnehager, og de har sine vedtekter som avgjør hvem de prioriterer til opptaket.

Det vil evt være ved løpende opptak XXX kan få mulighet til å få tilbud om bytte til en av barnehagene dere har søkt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange ting som skurrer med den barnehagen, ville tatt det videre. Ikke være konfliksky. Hjelper det ikke å klage til styrer, ta det enda høyere. Tenk på alle barna dette dårlige tilbudet går utover!

Anonymkode: 46de9...1ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange ting. Vanskelig å nevne og til og med huske alt. De går sjeldent ut. En gang i uke er normalt. Synes det er helt utrolig. Og argumentasjon er at de har mange barn og kle på (?) Har aldri vært hele gruppa på 8 stk samlet. Ser på mye tull på skjerm. Synes det er helt unødvendig på småbarnsavdeling for ettåringer... nå er hun to og det er likevel akt for tidlig synes jeg. Vi ser ikke på tv hjemme så jeg spør henne om de ser på laptop i barnehage - ja. Og har selv sett flere ganger at på morgen sitter de på fellesrommet og bare ser på skjerm. De har aldri tid til å legge noen bilder i det hele tatt. Ikke så viktig men litt trist det også. Hver dag går "helt fint" bare. Månedsplan ser bare latterlig ut da det eneste som står der er "frilek", "koser oss"... de aldri har noen planlagte aktiviteter i det hele tatt. 

Når det eneste mitt ønske var at barnet mitt skal ikke spise søte ting , fikk hun spist melkesjokolade 2 (!) dager etter... dom ettåring 😕 Det spesielle opplevelsen jeg kanskje kunne ønsket meg å dele med barnet mitt selv. Og litt senere gjerne... Mange mange små ting. Det er overhodet ikke alt. Hvordan de kler barnet, hvordan de skifter bleier 🙈 veldig mange ting altså 

Oi, det høres ikke bra ut! Hvor mange ansatte er de? Det er 8 2-åringer i gruppa?

Er selv barnehagelærer i en gruppe med 2-åringer. De er 12 stk i gruppa. Vi går ut hver dag, ofte flere ganger daglig. Barna kler på seg mer og mer selv, og klart det er litt arbeid for oss å følge opp og hjelpe de, men ærlig talt, det er jobben vår🤯

Skjerm ser vi på noen få ganger i året. Til nå i år har det ikke blitt skjerm, i løpet av høsten såg vi en bjørnis-video. Syns ikke daglig skjermbruk har noe i barnehage å gjøre.

Hva gjør de ansatte i løpet av frileken, da? Hvor mye fysisk aktivitet får de? Oppfyller de kravene som står i rammeplanen?

Anonymkode: 0520e...3bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk snille deg! Det er desverre veldig veldig langt unna ☹️ bor på Søndre Nordstrand ☹️

Har du søkt på Ljabru gård Steinerbarnehage? Det er virkelig en fantastisk bhg med sunn mat, gode verdier og fantastisk miljø!

Anonymkode: 43312...742

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er utrolig mange ting som skurrer med den barnehagen, ville tatt det videre. Ikke være konfliksky. Hjelper det ikke å klage til styrer, ta det enda høyere. Tenk på alle barna dette dårlige tilbudet går utover!

Er enig med deg, ta det høyere opp. Dette høres ikke bra ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å bytte hvis du kan ❤️ 

Anonymkode: 4b517...b80

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg, ta det høyere opp. Dette høres ikke bra ut.

Kommer ikke til å hjelpe. Bytt.

AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å bytte hvis du kan ❤️ 

Takk men det er nettopp det som gjør meg meget deprimert. Jeg gar gjort alt jeg kunne tenke meg (og alt jeg fikk direkte råd til å gjøre) for å bytte men jeg rett og slett får det ikke til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer ikke til å hjelpe. Bytt.

Om alle hadde gjort det hadde det hjulpet. At det skal gå an å drive en så dårlig barnehage uten at noen gjør noe er ikke bra.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du søkt på Ljabru gård Steinerbarnehage? Det er virkelig en fantastisk bhg med sunn mat, gode verdier og fantastisk miljø!

Anonymkode: 43312...742

Det er den som var på 1. plass helt siden fødsel. Det er den vi drømte om i flere år før vi faktisk fikk barnet. Flyttet for å være i nærheten og får ikke til å komme inn. Har prøvd alt mulig. Det bare knuser hjertet mitt å lese det 💔 jeg kjenner  som sagt flere barn som fikk plass der (selv søkte etter oss) og har vært på alle åpen dag og har vært i direkte kontakt med styre. Søkte plass i steiner skole (etter dems eget rår)... men de bare sier "beklager, svært uheldigvis at dette er sånt". Jeg gråt så mye pga alt dette... og her var håpet mitt om å kanskje få plassen nå til overgangen til storebansavdeling knust igjen 😭😭😭

AnonymBruker
Skrevet

Det norske barnehagesystemet virker helt korka.

Anonymkode: 4582c...82e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Send barnehagen en tilbakemelding på ting som ikke fungerer (skriftlig på mail). Altfor få som sier ifra. Du får ikke gjort noe med alt, men at barn f.eks. ikke får frisk luft daglig er helt uhørt. Jobber selv i barnehage, hos oss er det forskjellig kvalitet på ulike avdelinger. Vi har en avdeling hvor ped.leder liker å fly rundt med PC’n hele dagen, liker ikke å gå ut, liker generelt ingenting. Tydelig at vedkommende har valgt feil yrke. Turer hater hun. Er der bare for pengene virker det som. Endring skjer ikke før noen sier ifra utenfra. Styrer er så feig at det ikke er morsomt. Glipp hele tiden, bortforklarer tilbakemeldinger og «glemmer» at man har fått klage. Eneste gangene hun løfter en finger er når en forelder sender en skriftlig mail, for da kan hun ikke si at klagen forsvant med «brevduen»… Også Oslo kommune (kommunalt).

Anonymkode: 576c4...44e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen styrere har tendens til å skjule ting for de over seg.. Det er ikke bestandig sånn at de ikke er klar over problemene i sin egen gruppe. Vi har en sånn som bare er der for pengene og i tillegg er super feig. 

Anonymkode: 576c4...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...