Gå til innhold

Føler meg invadert bare folk ringer eller skriver mld, blir helt utslitt og dårlig samvittighet ovenfor venner. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjorde dere for p ikke miste nettverk helt? Jeg har isolert meg i noen år, så kommet litt og litt tilbake, men nå fikk jeg et veldig akutt tilbakefall og jeg får så angst av mennesker jeg har nært at jeg blir helt handlingslammet.

Jeg har vært dårlig noen år, men dette er noe nytt som er kommet etter det jeg har opplevd som et forferdelig svik fra familien min. 

Jeg har disorganisert tilknytting forstyrrelse fra før, men kun overfor famile og parter, venner har jeg stort sett hatt trygg tilknytning og har stabile vennskap over mange år. 

Nå er jeg veldig redd for å  miste dem, når jeg plutselig ikke kan forholde meg til dem. 

Skal jeg sende en mld og forklare? 

Tenker at jeg trenger tid helt alene en stund for å lande og så komme litt og litt tilbake.

Hvordan hadde du reagert som venn på å få en slik mld?

Anonymkode: fabf9...918

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør forklare. Og jobbe med å balansere nervesystemet ditt. Søk f eks opp vaguspust på Spotify, velg den du liker best og pust etter den minst én gang om dagen. Bare ETT min rolig pust (5 sek inn og 5 sek ut) pr time gjør masse for nervesystemet ditt.

Det hjalp meg masse. Lykke til!

Anonymkode: 392db...65c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har annen sykdom som kan gi veldige dårlige perioder hvor jeg ikke klarer å opprettholde normal kontakt. Blir som deg stresset og dårligere av å få meldinger/telefoner jeg ikke makter svare på.

Det gikk helt greit å si fra til folk :) 

Jeg forklarte at jeg er for dårlig til å svare nå, men tar kontakt når jeg blir litt bedre.

Folk takler det, når de vet hva som foregår. De ble bare så veldig bekymret når jeg ble stille og de ikke skjønte hvorfor. Da prøvde de ekstra hardt å være en god venn og få kontakt.

For min del går det greit og jeg setter pris på å få meldinger, bilder så lenge ingen forventer jeg svarer er det fint å bli husket på :)  Men det kan jo være annerledes for deg

Anonymkode: d3325...cd8

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det hjelper. Men er et forslag hvertfall. Slå av varsler på telefonen. Slik du ikke får opp meldingene. Skru av funksjoner som gjør det mulig for den andre parten å se om du har lest melding. Ikke sikkert det funker for alt. 
Du kan også bruke «ikke forstyrr» funksjon på iPhone. Sikkert lignende på andre mobiler. 
Svar når du orker. 
Til de nærmeste kan du eventuelt be om at de skriver «haster» eller noe i starten av meldingen hvis det er noe som faktisk må prioriteres å sjekke, ringes opp e.l. Så fremt dere er enig om definisjonen av hva hast betyr og hva som går innunder det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva gjorde dere for p ikke miste nettverk helt? Jeg har isolert meg i noen år, så kommet litt og litt tilbake, men nå fikk jeg et veldig akutt tilbakefall og jeg får så angst av mennesker jeg har nært at jeg blir helt handlingslammet.

Jeg har vært dårlig noen år, men dette er noe nytt som er kommet etter det jeg har opplevd som et forferdelig svik fra familien min. 

Jeg har disorganisert tilknytting forstyrrelse fra før, men kun overfor famile og parter, venner har jeg stort sett hatt trygg tilknytning og har stabile vennskap over mange år. 

Nå er jeg veldig redd for å  miste dem, når jeg plutselig ikke kan forholde meg til dem. 

Skal jeg sende en mld og forklare? 

Tenker at jeg trenger tid helt alene en stund for å lande og så komme litt og litt tilbake.

Hvordan hadde du reagert som venn på å få en slik mld?

Ja send en melding, alle har forståelse for at folk går gjennom tunge tider.

Bedre å sende melding, enn å ghoste de.

Anonymkode: f2548...03c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, dette var utrolig godt å lese, har gitt meg sånn angst at jeg bare blir mer destruktiv og klarer ikke ta tak i en ting av gangen jeg det skjer, da tar det jo og lenger tid. 

Skal mote meg opp, v en eller annen grunn skammer jeg meg noe helt forferdelig, aner ikke hvorfor, men det er vanskelig 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Signerer de som skriver her at send de en mld. Folk forstår mer en man tror, bare de får en forklaring. Jo mer du klarer være åpen jo lettere vil du få det selv. Har som en over her en kronisk sykdom som isolerer veldig fordi jeg ikke kan være med på andres premisser alltid, men de er så forståelsesfulle og tolmodige med meg. Da er det lettere å starte å møtes igjen på mine premisser og innen mine grenser,  når de er klar over hvordan det står til så tilpasser de seg hvordan kontakten vår er. Lykke til. 

Anonymkode: fd88a...54f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det er ikke enkelt; jeg sliter med lignende problemstilling😬Her er det mer eller mindre et krav om at jeg skal ta tlf, så selv om jeg har presset på for å få folk til å skrive meldinger, så fungerer det ikke. Setter tlf i ikke forstyrr. Men opplever at jeg gjerne går glipp av beskjeder, eller blir kuttet ut av ulike ting(sist var det en felles gave vi var to som skulle spleise på). Jeg har angst, migrene og masse andre tilstander som ødelegger dagene. Jeg har også angst for tlf etter mange år med å bli oppringt fra familie eller venner når de er sånn 5 min unna. Og jeg har ca null argument for hvorfor det ikke skal passe når jeg likevel er hjemme. Ingen bryr seg om hva slags form jeg er i. Det er utrolig nedverdigende å bli tatt på “fersken” i min syke hverdag. Og jo jeg vil gjerne rydde og shine litt før besøk-for MIN del.

Jeg opplever også at jeg blir oppringt 3 sek etter jeg svarer på mld, så jeg klarer ikke å få til en grei kommunikasjon. Kjære ts, beklager babbelet mitt. Ville bare si at du er ikke alene. Jeg er livredd for å støte alle bort, på samme tid som jeg er for syk til å være tilgjengelig🥹😬🫣

Anonymkode: 0bacf...7e1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Javisst.  Jeg har firma. Var 56 samtaler på tlf.38 mailer. Og 23 kunder innom. Var også 8 på sms. 

Alt dette mens jeg faktisk arbeidet fysisk på verkstedet. 

Tar regnskapet også på kveld/natten.

Opplever jeg 50'årsdagen min om 2 mnd tro?

Anonymkode: a7c35...971

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...