Gå til innhold

Er det meningen at pårørende skal betale utgifter selv i forbindelse med dødsfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ordner opp med papirer til skatt og Statsforvalter etter dødsfall i familien.

Jeg kjøpte 20 konvolutter og frimerker, og måtte kjøpe blekk i min gamle printer for å kopiere skifteattester og div andre papirer som skal sendes rundt omkring.

Blekkpatroner kostet 899,- på Clas Ohlson og frimerker har kommet opp mot snart 300,-+ konvolutter til ca 75,-.

Er det meningen at jeg bare skal betale dette selv? Jeg har ikke dokumentasjon på alt.

Statsforvalter skal ha regnskap og dokumentasjon på alt, og er veldig streng når det gjelder ting du får trekket fra avdødes konto.

Jeg orker ikke kommentarer på at jeg er gniten.

Anonymkode: 7ca44...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert sende inn kvitteringer på dette, men da må du jo ha kvitteringene?

Anonymkode: 40f5a...1de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arv krever en innsats. Mange tror at arv er gratis men det er ikke alltid hele sannheten.

Jeg personlig hadde ikke gitt de beløpene du nevner til dødsboet men det bør være mulig, så lenge du kan dokumentere for utgiftene ovenfor de andre arvingene.

:skya:

Anonymkode: 59642...cd5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du måtte jo ha gjemt på kvitteringene om du vil ha igjen pengene. Det er en selvfølge at statsforvalteren må ha bilagene for å kunne trekke fra avdødes konto. Det er ikke akkurat snakk om store utgifter, så hadde bare latt dette være.

Anonymkode: a3eba...840

• Liker 7
Skrevet

Så lenge du har kvitteringer, kan du sende inn dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du måtte jo ha gjemt på kvitteringene om du vil ha igjen pengene. Det er en selvfølge at statsforvalteren må ha bilagene for å kunne trekke fra avdødes konto. Det er ikke akkurat snakk om store utgifter, så hadde bare latt dette være.

Statsforvaltet trekker ikke fra noe som helst. Det er jeg som må sende inn oppstilling med dokumentasjon for alt som har blitt trukket i fra.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ordner opp med papirer til skatt og Statsforvalter etter dødsfall i familien.

Jeg kjøpte 20 konvolutter og frimerker, og måtte kjøpe blekk i min gamle printer for å kopiere skifteattester og div andre papirer som skal sendes rundt omkring.

Blekkpatroner kostet 899,- på Clas Ohlson og frimerker har kommet opp mot snart 300,-+ konvolutter til ca 75,-.

Er det meningen at jeg bare skal betale dette selv? Jeg har ikke dokumentasjon på alt.

Statsforvalter skal ha regnskap og dokumentasjon på alt, og er veldig streng når det gjelder ting du får trekket fra avdødes konto.

Selvsagt skal de ha dokumentasjon på eventuelle utlegg du har... 
Du kan ikke få utbetalt noe fra dødsboet uten at du kan dokumentere hva og hvorfor. 

Anonymkode: b7c56...807

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Statsforvaltet trekker ikke fra noe som helst. Det er jeg som må sende inn oppstilling med dokumentasjon for alt som har blitt trukket i fra.

Ts

Ja, men statsforvalteren må godkjenne det og må ha bilag. Er det du som har opprettet flere tråder om det samme arveoppgjøret, så har du en utrolig evne til å lage problemer ut av alt mulig.  Man kommer ofte bedre ut av det med litt raushet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må bare

måtte kjøpe blekk i min gamle printer

Må bare le ...

Anonymkode: 6738b...b16

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men statsforvalteren må godkjenne det og må ha bilag. Er det du som har opprettet flere tråder om det samme arveoppgjøret, så har du en utrolig evne til å lage problemer ut av alt mulig.  Man kommer ofte bedre ut av det med litt raushet.

Nei har ikke opprettet flere tråder om dette. Det er mange som dør og familie må ordne opp etterpå, og det er sikkert ikke bare jeg som lurer på dette.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må kunne dokumentere de utlegg du har hatt ja, slik er det jo med "utlegg" man ønsker refundert uavhengig om det er reiseregning, utlegg eller ifb død.

Anonymkode: a37e5...8d4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 13.15):

Blekket er jo noe urimelig å kreve, da en tilsvarende print på biblioteket maks hadde kostet 10kr. Da kan du like godt fakturere 1100kr for bensin til bilen fordi du måtte kjøre de til postkontoret etc.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er Statsforvalteren streng og jeg synes det er smålig å skulle begynne å få tilbakebetalt for blekk og konvolutter.

Anonymkode: 26ce0...545

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er overflødig. Har du ikke dokumentasjon, kan du ikke trekke det fra uansett.

Anonymkode: 54f49...8ff

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Hvem andre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blekkpatroner til nesten 1000kr?? Det finnes garantert billigere måter å kopiere/skrive ut på… 

Og ja, du er gnien. Sorry. Uten kvittering er det uansett helt sjanseløst. Og patronene kan du bare glemme. Men frimerkene kan du kanskje få dekket av boet, hvis du har kvittering?

Anonymkode: b26a2...f44

AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2024 at 1:15 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke dokumentasjon på alt.

Uten dokumentasjon får man ingenting tilbake, det sier seg selv.

Anonymkode: 0d229...458

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du dokumentere. Ellers kunne jo hvem som helst slengt inn mer eller mindre reelle krav 

Anonymkode: 59549...bd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt om jeg misforstår -men er du arving? Om arvingene er enige om at dette er noe som skal tas fra dødsboet så kan du få det av dødsboet, men det trengs kvitteringer på utlegg.  Eller så kan arvingene dere i mellom bare ha en avtale om at du skal få fordelt x kroner mer pga utgifter med dødsboet, uten at det foreligger kvitteringer -dvs det går på at dere stoler på hverandre. Evt så kan dere gå sammen å spleise utenom dødsboet på dine utgifter mtp at du har tatt på deg jobben med å sende papirer rundt? Det var jo ikke akkurat snakk om en formue så en spleis dere i mellom burde vel man kunne få til? 

Anonymkode: ed75f...60b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke bare skannet det i stedet og sendt inn via sikker sending til Statsforvalteren slik som e-dialog?

Å sende inn per post i 2024 er utrolig bakstreverst, forlenger saksbehandlingstiden og øker risikoen for at dokumentasjon forsvinner i posten.

De fleste mobiltelefoner har til og med gode skannefunksjoner som gjør til at kvaliteten blir bra, så du trenger ikke en gang en skanner for å gjøre det.

Anonymkode: f671b...2bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...