Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp, jeg er så redd for å føde! Er førstegangsgravid, 33 uker på vei, og fikk et «sammenbrudd» i går. 

Jordmor på helsestasjon er så vimsete/utilgjengelig, så har ikke fått snakket ordentlig med henne om det.

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller noen positive fødselshistorier? :–( Klarer ikke å glede meg over graviditeten, blir bare på gråten når Jeg tenker på at babyen må komme UT på et eller annet vis.

Anonymkode: 68a6a...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor skal du føde? Jeg ble henvist til samtaler på sykehuset begge gangene jeg fødte

Fikk helt noia av tanken på å føde, var på kurs også, men var like redd. Samtalene på sykehuset med jordmor på sykehuset under graviditet, var så fine. Og begge barna kom til verden vaginalt og de var så flinke og støttende under fødsel. Jordmor altså, ikke barna ☺️

Jeg fødte på Ullevål og der het tilbudet Gaia, men vet ikke hva det heter andre steder 

Sjekk om det er noe tilsvarende på ditt sykehus. Det kommer til å gå SÅ fint, men det er ikke godt for deg å ha det sånn i 2 mnd til ❤️

Endret av Addie
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen. Finn en helsesøster eller annen jordmor du kan snakke med.

Be om å få snakke med en lege på føden

Ikke gi deg før du føler at noen forstår hvor ille du har det. Spør tilslutt om å bli vurdert for keisersnitt pga fødeangst. 

(Da har du det ILLE)

Anonymkode: b045d...1a2

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Addie said:

Hvor skal du føde? Jeg ble henvist til samtaler på sykehuset begge gangene jeg fødte

Fikk helt noia av tanken på å føde, var på kurs også, men var like redd. Samtalene på sykehuset med jordmor på sykehuset under graviditet, var så fine. Og begge barna kom til verden vaginalt og de var så flinke og støttende under fødsel. Jordmor altså, ikke barna ☺️

Jeg fødte på Ullevål og der het tilbudet Gaia, men vet ikke hva det heter andre steder 

Sjekk om det er noe tilsvarende på ditt sykehus. Det kommer til å gå SÅ fint, men det er ikke godt for deg å ha det sånn i 2 mnd til ❤️

Takk for fint svar! Skal føde på Rikshospitalet. Har fått time med fødselslege der, hvor vi skal legge en «fødselsplan». Men fikk litt inntrykk fra fastlegen min om at jeg må bestemme meg på forhånd om jeg virkelig vil «kjempe» for å få keisersnitt, og at hvis jeg kommer inn der «søkende», så vil det bli til vaginal fødsel. Hvis du skjønner.

Kan jeg spørre hva som gjorde at du ble roligere etter samtalen på Gaia/Ullevål?

Anonymkode: 68a6a...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsmor her! Fødte i desember 2023. Jeg gruet meg ikke til fødselen, men jeg hadde jo selvfølgelig fått med meg hvor vondt det er. Jeg ble overrasket over hele greia. Det var selvfølgelig vondt, men ikke på langt nær så ille som jeg trodde. Aktiv fødsel var 7 timer, men pressingen var 1 og en halv så jeg fikk prøvd meg litt 

Synes egentlig det bare var en sykt spennende opplevelse :nikke:

Anonymkode: 21f29...a31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å titte litt på prinsippene bak hypnofødsel/hypnobirthing for å jobbe med det mentale før time med lege/jordmor. 

Det ligger gode meditasjonsvideoer for fødselsangst på youtube - jeg liker Hypnobirthing with Anja.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 9a953...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde verdens fineste fødsel. Var absolutt ingenting å grue seg til. Jeg var egentlig innstilt på å skulle ha epidural, men legen kom ikke fort nok. Jeg måtte føde alene da jordmor sendte barnefar på jobb, det er kanskje det eneste jeg enda er sur for. Men selve fødselen gikk kjempefint. Brukte kanskje 20 min eller så, så var baby ute. Siden det gikk så fort, var riene intense og uten pause, så det var vondt. Men var bare noe i meg som gjorde at jeg taklet det fint. Kroppen gjorde det den skulle og jeg slapp unna med ett sting. 

Anonymkode: 44640...a97

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer forresten💖Og masse lykke til!

Anonymkode: 44640...a97

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen, jeg ble henvist til sykehuset jeg skulle føde på. Og fikk gå der i samtaler, og flere besøk på føden, hvor jeg møtte jordmødre og leger. Jeg fikk og skrive et brev som de måtte ta hensyn til, hvordan jeg ønsket at fødselen skulle bli. Jeg fikk virkelig god oppfølging, og under fødselen, så tok de ekstra godt vare på meg. Og jeg hadde en veldig fin opplevelse. 

Anonymkode: f2427...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...