Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye anstrenger dere foreldre dere for at barna skal ha noe å finne på i helgene? Vi har barn på 9 og 11 og de «forventer» at vi skal finne på noe. Eldste vil helst gjøre mer spennende ting som koster penger , yngste er fornøyd med skogstur 😊  vi elsker å finne på ting med ungene , men som jeg sier til mine: vi kan ikke farte rundt å bruke penger vi ikke har hver helg! Da må dere finne på noe annet dersom vi skal være hjemme😅 vi voksne har også ting å gjøre med huset osv. !  eldste surmuler og kjeder seg. Ikke vanlig at de er så mye med venner i helgene i miljøet her heller.  Vi er vant med fra egen barndom å aktivisere oss Selv og bruke fantasien  og vi var glad bare vi hadde skolefri 😊nå virker det som om foreldrene skal underholde barna hele tiden. Vi har ikke skjemt de bort , allikevel er forventningene der, at det skal skje noe spennende hver helg. Det er nesten så man får dårlig samvittighet fordi helgen er «meningsløs « for barna! Men vi står på vårt og forklarer at nå skal vi ordne taket på huset så vi skal være hjemme. Jeg skjønner at dere synes det er kjedelig men sånn er det! Dere kan invitere noen om dere vil eller spørre om å komme på besøk eller noe. Og vi kan se film og kose oss i kveld og bla bla bla.   Hvordan har dere Andre det? Hvordan reagerer dere om ungene «surmuler» hver helg uten spenning. ??Nysgjerrig jeg😊😊

Anonymkode: 13cc3...84d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når de er såpass store, forventer jeg at de klarer å ta intitiativ til å finne på noe selv, enten med eller uten venner.

Min 4-åring trenger å finne på noe i.la helgen også, men det kan være en koselig tur på butikken/byggemarkedet eller et annet ærend, hvis ikke vi skal noe spesielt. 
Men jeg håper da når han er 9 år gammel, at han kan være kreativ og finne på noe litt selv 😅

Hva med å inkludere de i familieprosjektene som et alternativ? 

Anonymkode: aa688...87b

AnonymBruker
Skrevet

Sett de i arbeid hver gang de klager unødig på kjedsomhet og hold dere til de koselige delene av helgeplanene dere har sagt at dere skal gjøre. 

Anonymkode: e86f3...be0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine er like gamle som dine. Aktiviserer svært sjeldent. Men det er mye barn her vi bor, og de leker og holder på hele dagen. Ellers gamer de 🤷🏼‍♀️😄

Anonymkode: f9e51...177

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid gjort ting sammen i helger, vi har årskort på badeland så har vært mye det, ellers hotellturer, skogsturer, trampolinepark osv 

Anonymkode: 3ca2f...769

Skrevet (endret)

Vi gjør et eller annet sammen i løpet av helgen, f.eks. sykkeltur, svømmehallen, brettspill, filmkveld e.l., men utover det må barna aktivisere seg selv. For vår del er det viktig at ikke hele helgen er stappfull av aktiviteter, det skal være rom for avslapping også. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De beste helgene er de uten planer.

Barn på 12 og 15år her. De vil som regel henge med vennene sine, men vi får som regel spist middag sammen.

De har kamper i helgene da, så det ser vi jo selvsagt på sammen. 

Når de var yngre var vi som regel på hytta, gikk skogstur, strandtur etc. Aldri brukt å være på lekeland og badeland og slikt.

Anonymkode: ae8a0...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis ingenting. De er 8, 10 og 12. De har (altfor) ofte egne forpliktelser, som håndball- og fotballkamper, og ellers er med venner. De blir gjerne med på ting jeg foreslår, som oftest er noe jeg har lyst til, som museum/utstillinger, ski-, sykker- eller skogstur, eller bare å delta i baking, matlaging osv.

Anonymkode: 80c06...f09

AnonymBruker
Skrevet

De er oftest ute i nabolaget selv sammen med  venner frem til sein middag i helgene. Sykler til klubben og treffer venner.  Av og til går vi tur i skogen eller svømmehallen sammen med andre familier.

Anonymkode: fc70d...cff

AnonymBruker
Skrevet

Finner på ting i ny og ne. De trenger ofte litt pause fra rutiner og opplegg i helgene selv. Vi har som regel kamp 1-2 ganger i mnd, så noen helger går jo bort der.

Men mine trives i bare pysjen på sofaen i ny og ne

Anonymkode: d751d...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset får ungene bare kjede seg. Det har de bare godt av, og det utvikler fantasien deres. Ungene her er 16, 14, 12, 5 og 16 mnd. Vi bor i en grend, langt unna nærmeste sivilisasjon. Eldste har moped og fyker mye rundt. De andre er mye ute; bygget, snekrer, er i garasjen, gamer, lager egne leker, har besøk, er på besøk, løper i fjellet her osv. Vi underholder ikke, de får leke selv og finne på ting selv. Av og til i helgene finner vi på gøye ting som familie, og vi har en fast ryddedag i måneden, der vi rydder søppel i naturen. Utenom det må de leke selv. 

Anonymkode: 6c294...8a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 10.33):

Hvor mye anstrenger dere foreldre dere for at barna skal ha noe å finne på i helgene? Vi har barn på 9 og 11 og de «forventer» at vi skal finne på noe. Eldste vil helst gjøre mer spennende ting som koster penger , yngste er fornøyd med skogstur 😊  vi elsker å finne på ting med ungene , men som jeg sier til mine: vi kan ikke farte rundt å bruke penger vi ikke har hver helg! Da må dere finne på noe annet dersom vi skal være hjemme😅 vi voksne har også ting å gjøre med huset osv. !  eldste surmuler og kjeder seg. Ikke vanlig at de er så mye med venner i helgene i miljøet her heller.  Vi er vant med fra egen barndom å aktivisere oss Selv og bruke fantasien  og vi var glad bare vi hadde skolefri 😊nå virker det som om foreldrene skal underholde barna hele tiden. Vi har ikke skjemt de bort , allikevel er forventningene der, at det skal skje noe spennende hver helg. Det er nesten så man får dårlig samvittighet fordi helgen er «meningsløs « for barna! Men vi står på vårt og forklarer at nå skal vi ordne taket på huset så vi skal være hjemme. Jeg skjønner at dere synes det er kjedelig men sånn er det! Dere kan invitere noen om dere vil eller spørre om å komme på besøk eller noe. Og vi kan se film og kose oss i kveld og bla bla bla.   Hvordan har dere Andre det? Hvordan reagerer dere om ungene «surmuler» hver helg uten spenning. ??Nysgjerrig jeg😊😊

Anonymkode: 13cc3...84d

Min er 11, og klarer og aktivitere seg selv, ofte ute med venner, på overnatting, noen helger er det cup :) så her gjør ikke jeg så mye

Anonymkode: 7f4fd...14b

AnonymBruker
Skrevet

De finner på ting selv, ofte vanskelig å få de med på ting fordi de har både behov for egentid på rommene sine, og henge med venner. 

Anonymkode: 44a3c...e08

AnonymBruker
Skrevet

11 åringen aktiviserer seg selv. Det hender at vi foreldre tar initiativ til å gjøre andre ting som feks bowling/kino/museum osv. Men hun har behov for å slappe av å henge med venner den tiden hun har fri så drt går stort sett fint.

Anonymkode: 3ae7c...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...