Gå til innhold

Pasientskadeerstatning, tanker og innspill?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble i 2017 diagnostisert med adhd og startet på medisiner. Oppfølging på medisiner ble relativt raskt avsluttet av psykiater. Jeg opplevde etterhvert plager og bivirkninger, men fikk via fastlege beskjed fra psykiater om at jeg var avsluttet og at jeg isåfall måtte settes på ny kø. Fastlege mente han ikke kunne hjelpe siden han manglet kompetanse på dette.

Jeg kjente at kroppen strammet seg mer og mer, fikk veldig varierende reaksjoner på medisinene fra dag til dag, masse svimmelhet etc. Det hele endte med kjempekollaps rundt 2020. Kom til Dps i 2022, der jeg ble diagnostisert med alvorlig depresjon og traumesymptomer, hvor jeg fortsatt er i behandling. Det sære, forstår jeg nå, er at jeg aldri ble spurt om traumatiserende/belastende livshendelser i adhd-utredningen, noe det er plenty av i oppløpet til adhd-diagnosen. I utredningsmal for adhd står det spesifisert at dette skal med.

Tenker nå at konsentrasjonssvikt og indre uro har rot i disse, og kjenner at dette legger seg i takt med fremskritt i psykoterapi. Kroppen og nervesystemet er derimot føkka. Kjenner et dypt, tungt trykk. Er utmattet og har kjempelav stressterskel, og blir svimmel ved stress og belastninger. 

Er ganske sur, frykter jeg aldri kommer meg i jobb igjen og gruer for å måtte stå i kamp med nav og leger fremover, for typisk "diffuse" men helt forkrøplende plager. 

Tenker å prøve å søke erstatning, men kjenner man lett havner i kategorien psykisk syk som prøver å legge skylda på andre-kategorien. 

Noen innspill eller tanker fra KG?

Anonymkode: f26ab...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få erstatning. Til og med når helsepersonell innrømmer å ha gjort feil som førte til døden får man småpenger. Du må ha bevis for at skaden skjedde som direkte resultat av feilbehandling. At jeg tror sjansene er dårlige betyr ikke at du ikke skal søke, så klart. Jeg er ikke noen ekspert.

Det kan hende at en slik prosess (å si fra om at feil har blitt gjort og hvilke konsekvenser det fikk for deg) vil være viktig for deg å gjøre, uansett hva utfallet blir. Selv om du ikke skulle få erstatning kan helsevesenet kanskje bruke denne informasjonen til å forhindre at noe liknende skjer i fremtiden. 

https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/

Anonymkode: f587e...e52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve men du får ganske garantert avslag. Hvordan utredningen blir foretatt angående adhd er ganske forskjellig rundt om og det er nok noe de ikke vil finne feil i.

Anonymkode: f0552...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ble i 2017 diagnostisert med adhd og startet på medisiner. Oppfølging på medisiner ble relativt raskt avsluttet av psykiater. Jeg opplevde etterhvert plager og bivirkninger, men fikk via fastlege beskjed fra psykiater om at jeg var avsluttet og at jeg isåfall måtte settes på ny kø. Fastlege mente han ikke kunne hjelpe siden han manglet kompetanse på dette.

Jeg kjente at kroppen strammet seg mer og mer, fikk veldig varierende reaksjoner på medisinene fra dag til dag, masse svimmelhet etc. Det hele endte med kjempekollaps rundt 2020. Kom til Dps i 2022, der jeg ble diagnostisert med alvorlig depresjon og traumesymptomer, hvor jeg fortsatt er i behandling. Det sære, forstår jeg nå, er at jeg aldri ble spurt om traumatiserende/belastende livshendelser i adhd-utredningen, noe det er plenty av i oppløpet til adhd-diagnosen. I utredningsmal for adhd står det spesifisert at dette skal med.

Tenker nå at konsentrasjonssvikt og indre uro har rot i disse, og kjenner at dette legger seg i takt med fremskritt i psykoterapi. Kroppen og nervesystemet er derimot føkka. Kjenner et dypt, tungt trykk. Er utmattet og har kjempelav stressterskel, og blir svimmel ved stress og belastninger. 

Er ganske sur, frykter jeg aldri kommer meg i jobb igjen og gruer for å måtte stå i kamp med nav og leger fremover, for typisk "diffuse" men helt forkrøplende plager. 

Tenker å prøve å søke erstatning, men kjenner man lett havner i kategorien psykisk syk som prøver å legge skylda på andre-kategorien. 

Noen innspill eller tanker fra KG?

Anonymkode: f26ab...d98

Du får ikke pasienterstatning på så tynt grunnlag

Anonymkode: 5424b...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...