Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen la godt på seg de første månedene mens jeg fullammet, og så lenge jeg var i permisjon til hun var 10-11 måneder. Nå er hun snart 1 år og har vært med pappaen i permisjon en måneds tid. Jeg ammer fortsatt morgen, etter jobb, før hun legger seg, og 1-2 ganger om natten. Hun smaker gladelig på det meste vi tilbyr av mat, men problemet er at hun spiser ganske lite. Og nå har hun flatet ut vektmessig, og veier under normalområdet (litt under 8 kg - 66 cm). Vi gir henne alt fra hjemmelaget mat som fisk og grønnsaker, til middagsglass, til brødskiver med pålegg, havre- og bananlapper, yoghurt, smoothies og grøt. Det eneste hun spiser ordentlig godt av er banan- og havrelapper, så det lager vi nesten hver dag. Vi sitter ved bordet alle tre og spiser sammen i rolige omgivelser, og hun trives med å sitte til bords. Hun er også veldig aktiv og krabber høyt og lavt og har så smått begynt å gå, så hun bruker nok veldig mye energi. Er det noen som har erfaring med småspiste babyer og noen tips til hvordan vi kan få henne til å spise mer? 

Anonymkode: a5d22...918

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det nok fett i kosten? :)

Anonymkode: adbe7...eb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Babyen la godt på seg de første månedene mens jeg fullammet, og så lenge jeg var i permisjon til hun var 10-11 måneder. Nå er hun snart 1 år og har vært med pappaen i permisjon en måneds tid. Jeg ammer fortsatt morgen, etter jobb, før hun legger seg, og 1-2 ganger om natten. Hun smaker gladelig på det meste vi tilbyr av mat, men problemet er at hun spiser ganske lite. Og nå har hun flatet ut vektmessig, og veier under normalområdet (litt under 8 kg - 66 cm). Vi gir henne alt fra hjemmelaget mat som fisk og grønnsaker, til middagsglass, til brødskiver med pålegg, havre- og bananlapper, yoghurt, smoothies og grøt. Det eneste hun spiser ordentlig godt av er banan- og havrelapper, så det lager vi nesten hver dag. Vi sitter ved bordet alle tre og spiser sammen i rolige omgivelser, og hun trives med å sitte til bords. Hun er også veldig aktiv og krabber høyt og lavt og har så smått begynt å gå, så hun bruker nok veldig mye energi. Er det noen som har erfaring med småspiste babyer og noen tips til hvordan vi kan få henne til å spise mer? 

Jeg har ingen løsning for deg men vil bare si at jeg har et barn som er 20 måneder nå. Hun har vært småspist hele tiden etter innføring av fast føde. Og jeg ammer enda. Rundt 1 år spiste hun nesten ingenting og gikk også ned fra 50 percentilen til 25 percentilen på vekt (var oppe i nesten 75 en stund da hun ble fullammet). Helsestasjonen var aldri bekymret. Det eneste man kan gjøre er å sørge for at måltidene er hyggelige og ikke være stresset med at barnet må spise. Fortsett å tilby alt. På den tiden der gikk det mest i grøt og middagsglass og brødskiver uten noe på😅

I perioder har hun spist mer og i perioder mindre. Nå er hun oppe på 50 percentilen igjen. Du må huske amming kan dekke cirka 1/3 av næring etter det 1 leveåret frem til 2 år også. Ved tannfrembrudd pleier appetitten forsvinne helt nesten.. 

Ikke gi opp bare fortsett å tilby og tilby. 

Anonymkode: 46d69...43c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det nok fett i kosten? :)

Anonymkode: adbe7...eb2

Vi bruker helmelk og meierismør i det vi lager til henne, i tillegg til olivenolje og avokado der det passer, så vi prøver å være bevisste på det:) 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har hatt to småspiste barn (med utflatende kurver og ekstra oppfølging på helsestasjon osv). Mine beste tips:

- Jobben din som forelder er å tilby variert og næringsrik mat, jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye de vil spise. Det er vanskelig, men pust med magen og fokuser på å gjøre måltider til en hyggelig stund, ikke gi oppmerksomhet til matinntaket hennes. 

- Se på matinntaket over en hel dag eller uke, heller enn til enkelte måltid. Kanskje spiser hun ingenting til middag men spiste mye til lunsj. Helt vanlig at appetitten varierer. 

- Når de spiser lite generelt, er det viktig at det de faktisk spiser er så nærings- og kaloritett som mulig. Pøs på med fett, ingen lettyoghurt eller lignende, masse smør og dobbelt pålegg på brødskiva. Smoothie var en vinner her, da tilsatte vi ting som nøttesmør og avokado (smoothie er også fint å fryse i ispinneformer, forresten). 

- Om det er noe som stort sett funker, er det helt greit å tilby dette ofte. Ungen blir ikke bortskjemt av å få bananpannekaker til frokost hver dag, om det er det hun liker. Om middagsglass går ned, er dette helt fint næringsmessig. Vi bruker å veksle annenhver dag med mat som vi voksne liker og mat barna stort sett spiser (fordi man blir sprø av å bare spise fiskepinner). Men da passer vi på at det alltid fins noe på bordet som ungene stort sett spiser. 

- Amming er gull, generelt. Det kan være at appetitten blir bedre på dagtid om dere kutter amming på natta, men det er ikke sikkert det gjør noen stor forskjell.

- Ha en god dialog med barnehagen, om hun har begynt der. Ofte spiser de mer i den situasjonen. Vi er heldige nok å ha varmmat i barnehagen, og ungene spiser mye bedre der enn hjemme. 

- Om du er bekymret, så ta gjerne kontakt med helsestasjon så de kan følge med litt ekstra. De har bedre oversikt over hva slags utvikling som faller innenfor normalen og hva som kan være grunn til bekymring. Husker for eksempel at så lenge de følger lengdekurven er det ganske normalt og uproblematisk at de flytter seg til en lavere vektkurve når de blir mer aktive (gitt at de da fortsetter følge ny kurve, og ikke flater ut ytterligere).

- Det kan være underliggende årsaker til at barn flater på kurvene, og da er det også bra å ha kommunikasjon med helsestasjonen. I vårt tilfelle gjorde eldstemann et stort hopp på vekstkurvene etter at hun fjernet mandlene og polyppene som treåring. En kombinasjon av at hun før dette både spiste veldig sakte (og hadde problemer med visse konsistenser) siden det var så trangt i svelget, og at hun sov dårlig om natta på grunn av snorking/pusteproblemer. Matintoleranser oppdages også ofte på dette grunnlaget. Om dere f.eks. har cøliaki i familien kan det være verdt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: efc04...174

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg også si, snakk med helsestasjonen om du er bekymret. Barn er så ulike, og selv om lignende erfaring ikke var problematisk hos oss eller andre på KG, vet vi jo ikke sikkert at det ikke er et underliggende problem hos dere. 

Men i hvert fall, jeg har også to barn som spiste godt med morsmelk, men har vært småspiste ellers også etter at jeg sluttet å amme dem. Den ene er kresen, den andre liker det aller meste og smaker gjerne på ny mat. Men felles for dem, er at de spiser små mengder. De har faktisk også vært fryktelig glad i lapper av havre og banan, og det har vært den ene tingen begge mine også har kunne spise store mengder av som småbarn. Jeg har aldri vært bekymret, fordi jeg selv var et småspist barn og er en småspist voksen, og har tenkt de hadde arvet meg der. Jeg husker at foreldrene mine stresset med det, og at det var plagsomt. 

Nå husker jeg ikke lenger hva som er gjennomsnittlig vekt og lengde rundt et år eller nøyaktig målene til mine barn. Men med under normalområdet, mener du under 2 persentilen, altså under alle vekstkurvene? Eller under barnets egen kurve, eller under gjennomsnittet? Hvis det er førstnevnte, tenker jeg at det er viktig å snakke med helsepersonell. Men ellers vet jeg i hvert fall at mine, og særlig den yngste, flyttet seg nedover på kurvene i løpet av det første året. Den yngste var en del over gjennomsnittet som nyfødt, og på 25 persentilen da hun var ett år, og der har hun holdt seg siden. For henne var det normalen. På helsestasjonen sa de at en skulle følge litt med fordi hun flyttet seg ned flere vekstkurver, men at de trodde det var naturlig. Det baserte de på at hun var aktiv og tilfreds, samt at vi foreldrenes størrelse ikke tilsa at barna våre lå an til å høre hjemme høyt oppe på vekstkurvene. 

Anonymkode: 9554d...3d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først og fremst vil jeg også si, snakk med helsestasjonen om du er bekymret. Barn er så ulike, og selv om lignende erfaring ikke var problematisk hos oss eller andre på KG, vet vi jo ikke sikkert at det ikke er et underliggende problem hos dere. 

Men i hvert fall, jeg har også to barn som spiste godt med morsmelk, men har vært småspiste ellers også etter at jeg sluttet å amme dem. Den ene er kresen, den andre liker det aller meste og smaker gjerne på ny mat. Men felles for dem, er at de spiser små mengder. De har faktisk også vært fryktelig glad i lapper av havre og banan, og det har vært den ene tingen begge mine også har kunne spise store mengder av som småbarn. Jeg har aldri vært bekymret, fordi jeg selv var et småspist barn og er en småspist voksen, og har tenkt de hadde arvet meg der. Jeg husker at foreldrene mine stresset med det, og at det var plagsomt. 

Nå husker jeg ikke lenger hva som er gjennomsnittlig vekt og lengde rundt et år eller nøyaktig målene til mine barn. Men med under normalområdet, mener du under 2 persentilen, altså under alle vekstkurvene? Eller under barnets egen kurve, eller under gjennomsnittet? Hvis det er førstnevnte, tenker jeg at det er viktig å snakke med helsepersonell. Men ellers vet jeg i hvert fall at mine, og særlig den yngste, flyttet seg nedover på kurvene i løpet av det første året. Den yngste var en del over gjennomsnittet som nyfødt, og på 25 persentilen da hun var ett år, og der har hun holdt seg siden. For henne var det normalen. På helsestasjonen sa de at en skulle følge litt med fordi hun flyttet seg ned flere vekstkurver, men at de trodde det var naturlig. Det baserte de på at hun var aktiv og tilfreds, samt at vi foreldrenes størrelse ikke tilsa at barna våre lå an til å høre hjemme høyt oppe på vekstkurvene. 

Og så går det kanskje an å putte mye bra i bananlappene da :) Linser eller (litt) bønner spiser begge mine i, og ellers blir andre ingredienser alltid avslørt og forkastet av mitt kresne barn. Men hun som liker det meste, liker lapper av banan, havregryn og egg omtrent uavhengig av hva annet jeg har hatt i dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt som var veldig liten og lav som baby. Under 2,5 persentilen (?) på vekstkurven, selv om han spiste ok. Han har sovet relativt lite som baby. Nå er han snart 2,5 år. Fra 1,5 år nå har han vokst over 10 cm og han legger fint på seg. Så det har gått seg til. Håper det ordner seg for din også.

Anonymkode: 3bf8a...d5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...