Gå til innhold

Hvorfor sprekker et egg når jeg putter det i kokende vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker eggkoker. Da stikker man et hull i de med en liten nål, i min eggkoker følger det med. Det kan du jo sikkert gjøre om du koker eggene vanlig også, men usikker om det renner noe ut da? Hullet er jo veldig veldig lite så tror ikke noe skal kunne komme ut .

Anonymkode: 0728a...e32

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skitne til kasserolle? Med kokende vann? 

Anonymkode: e8b1b...c12

Kasserollen min blir skitnet til når det sprekker et egg 🙂 Det lekker ut eggehvite som kleber seg til kantene så den må vaskes etter å ha kokt eggene.

Ellers takker jeg for alle tips og råd! Skal finne en tegnestift e.l. til å stikke hull med, for kjenner jeg meg selv rett, glemmer jeg nok å sette ut eggene kvelden før på benken så de blir romtemperert til neste morgen 😛 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du stikker hull på egget først? Jeg koker MYE egg og det er sjeldent at dette skjer meg. Jeg tar ut egget fra kjøleskapet og stikker hull på det, setter vann på koking, skrur ned varmen når vannet koker og senker egget forsiktig ned. Det funker her iallefall.

Anonymkode: 673de...69e

AllahBallah skrev (14 timer siden):

Mine egg sprekker aldri,

stikk hull i den butte enden, og la eggene ligge i vannet fra det er kaldt.

Og ikke la vannet fosskoke.

Tipaa skrev (14 timer siden):

Stikk hull i den butte enden, når du da legger egget i vannet så ser du lufta piple ut. Bruk en nål eller en tegnestift.

Slutter meg til dem som stikker hull - da går det fint å legge i kokende vann.

Jeg har en egen tegnestift beregnet til korktavle i kjøkkenskuffen til dette: 

Tegnestifter-Oppslagstavle-kork.jpg

Anonymkode: 96d29...b38

Fysikk. Trykket inne i egget gjør at det sprekker. Lag et lite hull i det så skal du se det blir bedre.

Anonymkode: b6f93...235

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Luftboblen i egget gjør at det sprekker. Luften utvider seg når den blir varm. Som flere nevner er det flere løsninger.

Du kan stikke et hull i egget, i den butte enden. Da slipper luften ut når egget legges i varmt vann. 

Du kan også legge romtemperert egg (jeg oppbevarer mine alltid i romtemperatur) i kaldt vann. Da slipper luften ut gjennom skallet. Men om du har induksjon så ikke bruk full pupp, det går for fort og luften rekker ikke å sive ut gjennom skallet. Husk at egg som legges i kaldt vann har kortere koketid. Jeg regner 4,75 min fra vannet koker, da blir det smilende.

Anonymkode: 30314...a6e

Million skrev (1 minutt siden):

Kasserollen min blir skitnet til når det sprekker et egg 🙂 Det lekker ut eggehvite som kleber seg til kantene så den må vaskes etter å ha kokt eggene.

Ellers takker jeg for alle tips og råd! Skal finne en tegnestift e.l. til å stikke hull med, for kjenner jeg meg selv rett, glemmer jeg nok å sette ut eggene kvelden før på benken så de blir romtemperert til neste morgen 😛 

Fra 2.35. Eggsperten har talt, stikke hull er tull.

Anonymkode: 169fc...2f1

• Nyttig 2
Skrevet

Ok, å stille hull er tull, altså. Videoen overbeviste meg. Eksperten har uttalt seg.

Hm. Da blir det romtempererte egg da? Eller legge eggene i før vannet koker. Men blir ikke tiden i varmt vann for lang da? Jeg koker eggene i 8 minutter. Må jeg korte inn selve koketiden, fordi eggene ligger en stund i 60-70-80-90 grader først? 

Snakk om å gjøre eggkoking komplisert 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stikker alltid hull, og eggene sprekker aldri, selv om de kommer rett fra kjøleskapet. Så jeg bryr meg ikke om at det teoretisk sett er tull - det funker.

Anonymkode: 96d29...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg egget i når vannet er kaldt istedet for å vente til vannet koker. Når jeg gjør det sånn har jeg aldri sprukket et eneste egg hverken med eller uten hull (jeg stikker iblant hull men har og hørt at det er en myte og at det egentlig ikke hjelper).

Det blir annen koketid da, for du må starte timer når vannet begynner å koke. Men google så finner du koketid :) Jeg bruker 8 minutter fra vannet koker for hardkokte egg.

Fordel er at det går kjappere også. Og lettere enn å måtte ha eggene på benken først siden det ikke krever planlegging.

Anonymkode: bfe0d...3d1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker foreldrene mine hadde en sånn sak til å stikke hull med.

Jeg har aldri i mitt liv stukket hull i et egg, og aldri i mitt liv opplevd at det har sprukket.

Og jeg spiser veldig mye egg.

Jeg bare legger egg i kaldt vann med en skje og koker opp.

Rett fra kjøleskapet også.

Anonymkode: b83b1...f57

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg putter eggene oppi med én gang, mens vannet er kaldt, da går det stort sett alltid bra. Da kan du gjerne trekke fra et minutt på koketida også.

Skrevet

Legger egget i kaldt vann, koker 9min. Bløtkokt og perfekt.

(Bruker små egg).

Skrevet

Eggene har en luftlomme i den butte enden, og derfor kan du oppleve at egget sprekker under koking. Dette kan du unngå ved å stikke et lite hull i den butte enden før koking :fornøyd:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjøre det så komplisert? Det er da bare å legge i eggene i vannet når du fyller kjelen med vann.

Anonymkode: 0f874...a50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger kalde egg i kaldt vann, setter det til kok, skrur ned plata når det koker, koker i 8-9 minutter. Hardkokt. Færre minutter for bløtere kokt. Aldri opplevde sprukne egg. 

Anonymkode: 97c4f...128

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Høres kanskje rart ut dette tipset og jeg er overrasket over at du enda ikke har fått dette tipset her inne. 
Tipset mitt er at du legger en t-skje i kjelen opp ned, før du putter egg i kjelen. 
Da sprekker ikke eggene dine😊

Anonymkode: 6649c...526

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husker foreldrene mine hadde en sånn sak til å stikke hull med.

Jeg har aldri i mitt liv stukket hull i et egg, og aldri i mitt liv opplevd at det har sprukket.

Og jeg spiser veldig mye egg.

Jeg bare legger egg i kaldt vann med en skje og koker opp.

Rett fra kjøleskapet også.

Anonymkode: b83b1...f57

Same her. Rett frå kjøleskap til kjele med kaldt vatn som kokast opp. Ikkje noko problem

Skrevet

Legg eggene i mens du koker opp vannet. Skal ikke få det problemet om det ikke koker hardt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger eggene i kaldt vann i kjelen. Når vannet koker, skrur jeg ned varmen litt slik at det ikke fosskoker. Eggene sprekker aldri. 

Anonymkode: 33d71...33f

AnonymBruker
Skrevet
Ditzy Doo skrev (18 timer siden):

Eggene har en luftlomme i den butte enden, og derfor kan du oppleve at egget sprekker under koking. Dette kan du unngå ved å stikke et lite hull i den butte enden før koking :fornøyd:

Og det er fremdeles bare tull. 

Anonymkode: 169fc...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...