Gjest lurer litt Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Det var et innslag på Norge i dag (fra Sørlandsnyhetene) hvor de snakket om å forby bruk av mobiltelefoner på et strandområde av hensyn til "allergikere", og det var intervju med ei dame som skulle være overfølsom for stråling fra mobiltelefoner og etter hva jeg forstå alle mulige elektriske apparater. Det jeg reagerte litt på var at damen hadde "stengt av" mot naboleiligheten, og pakket inn de elektriske (elektroniske?) apparatene sine i tre. Nå har jeg nokså haltende fysikkunnskaper, men jeg trodde ikke tre stoppet elektromagnetisk stråling i særlig grad, selv om det kanskje kommer an på bølgelengder osv. F eks har vi jo selv trådløst nettverk som funker som bare det gjennom tykke trevegger. Er det noen her som kan opplyse meg på dette området? (Jeg må innrømme at jeg syntes hele saken var litt sær, selv om jeg ikke tviler på at det er mye vi ikke vet om skadevirkninger av ulike typer stråling, og jeg er åpen for at enkelte kan reagere "merkbart" mens andre ikke gjør det. Jeg synes bare det var rart med treet og sånn...)
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #2 Skrevet 9. februar 2006 Kom igjen, da? Ingen ingeniører eller fysikere her?
hilli Skrevet 9. februar 2006 #3 Skrevet 9. februar 2006 Min fysiker sier at materialer som leder strøm stopper elektromagnetisk stråling. Altså ikke tre...
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #4 Skrevet 9. februar 2006 Takk for svar:-) Ja, det var det jeg stusset på. For all del - jeg har hørt om folk som reagerer på stråling de fleste av oss ikke merker engang, og det er vel ikke umulig at det skjer, cellene i kroppen er jo fulle av ioner og "alt mulig" som kan reagere. Men akkurat den saken i går føler jeg kanskje var gjort litt dårlig research på... Dårlig av NRK, for ikke å snakke om at jeg smiler litt av lokalpolitikerne i Farsund. Selv om mobilfri soner støttes av meg også.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #6 Skrevet 12. februar 2006 Trådstarter her, jeg ble så nysgjerig at jeg sendte mail til en fysiker ved et av universitetene våre. Om jeg får noe svar så kan jeg komme tilbake med det:-) Hvis andre har kunnskaper eller erfaringer innen relaterte områder synes jeg det er spennende å høre.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #7 Skrevet 12. februar 2006 Jeg jobber i en butikk som selger trådløse nettverksløsninger, og nesten samtlige av de kundene som kommer tilbake og klager på at nettet ikke funker gjennom veggen har murvegg...Har solgt en del til kunder som vil ha nettverk mellom vegger, og da spør jeg alltid om hva slags materiale det er i veggen..Sier de trevegg, tar jeg sjangsen på at det funker. Har heller ikke tatt i mot noen returer på disse=)
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #8 Skrevet 12. februar 2006 poenget mitt var altså at trevegg ikke stopper signalene;) Mulig det reduseres pittelitt, men ikke noe merkbart tror jeg. Da hadde jeg vel fått huden full av kjeftende kunder=)
Scheherazade Skrevet 12. februar 2006 #9 Skrevet 12. februar 2006 Såvidt jeg vet stoppes ikke elektromagnetiske bølger av tre nei! Det må vel metall til for å skjerme og selv det er ikke helt sikkert. Dersom du feks pakker inn en mobiltelefon i aluminiumsfolie vil du ikke klare å ringe til den, fordi radiobølgene, som er elektromagnetiske bølger, ikke trenger gjennom folien. Samme med et trådløst hjemmenett, kommuniserer ved hjelp av radiobølger. Radiobølger stoppes ikke av trevegger, men som du har oppdaget, tykke murvegger/betongvegger klarer ikke radiobølger å trenge gjennom. Synes også reportasjen virket litt ukritisk. Tviler på at reporteren har særlig mye teknologisk bakgrunn. Og forby mobiltelefoner? Hva med alle andre gjenstander som sender ut bølger? Radioer er jo feks pop på stranden.
skrue Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 poenget mitt var altså at trevegg ikke stopper signalene;) Mulig det reduseres pittelitt, men ikke noe merkbart tror jeg. Da hadde jeg vel fått huden full av kjeftende kunder=) ← Elektromagnetisk stråling kan sees på som bølger som transporterer energi. Jo høyere energi i strålingen (frekvens) dess lettere slipper den igjennom materialer. Materialer med høy tetthet vil dempe signaler bedre enn materialer med lav tetthet. En vegg av bomull vil fullstending absorbere (stanse) et signal, bare veggen er tykk nok. En vegg av bly vil gjøre det samme, men veggen kan være mye tynnere.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #11 Skrevet 12. februar 2006 Å bruke pengene på å ansette en psykolog i kommunen ville antakelig vært mer hjelpsomt...
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #12 Skrevet 12. februar 2006 Elektromagnetisk stråling kan sees på som bølger som transporterer energi. Jo høyere energi i strålingen (frekvens) dess lettere slipper den igjennom materialer. Materialer med høy tetthet vil dempe signaler bedre enn materialer med lav tetthet. En vegg av bomull vil fullstending absorbere (stanse) et signal, bare veggen er tykk nok. En vegg av bly vil gjøre det samme, men veggen kan være mye tynnere. ← (Trådstarter igjen) Sånn omtrent hvor mye tykkere vil du tro en vegg av tre eller bomull ville vært? En ting jeg tenkte litt på var jo at kaaanskje akkurat de signalene noen reagerer på har en frekvens som lettere lar seg stoppe av f eks tre enn visse andre signaler. Her hos oss har vi trådløst nettverk som går fint gjennom tre-fire trevegger og et titalls meter, men det er jo ikke sikkert det er disse bølgene kroppen evt reagerer på. Ettersom damen i reportasjen så ut til å reagere på tv-kameraet, som vel ikke sender radiosignaler, kan man vel anta at det ikke bare er "radiobølger" hun reagerer på, men elektrisk aktivitet i det hele tatt...? Om hun da ikke bare var litt rar... I reportasjen var det litt vanskelig å avgjøre hvor mye tre som sperret ting inne.
Bobeline Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 Elektromagnetisk stråling kan sees på som bølger som transporterer energi. Jo høyere energi i strålingen (frekvens) dess lettere slipper den igjennom materialer. Materialer med høy tetthet vil dempe signaler bedre enn materialer med lav tetthet. En vegg av bomull vil fullstending absorbere (stanse) et signal, bare veggen er tykk nok. En vegg av bly vil gjøre det samme, men veggen kan være mye tynnere. ← Jeg studerer for tiden røntgenstråler som også er blant denne typen stråling (elektromagentisk stråling). Mikrobølger som brukes i mobiltelefoner stenges ikke ute av treverk. I følge Statens strålevern er det så langt ikke lagt frem bevis på at stråling fra mobiltelefoner er skadelige. For vår foreleser, en fysiker fra strålevernet, virket det litt rart at mennesker reagerer på den type stråling som gis fra radioer, mobiltelefoner og mikrobølgeovner. Han mente at siden vi bruker mikrobølger i mikrobølgeovnen og spiser mat som er oppvarmet i denne, så er også mobiltelefoner helt trygge. Hvis ikke har de gjort en fatal feil innen fysikk som vil snu opp ned på mye annet fysikken også... Når det gjelder røntgenstråling stiller dette seg annerledes... Disse strålene kan være skadelige i store doser. For røntgenstråler, som er en sterkere type stråling, er det bly som brukes til vern mot stråling, og måles i aliminium.
Ambi Skrevet 12. februar 2006 #14 Skrevet 12. februar 2006 Ja, ha meg unskyldt - men dette høres mer ut som psykiatri enn reelle stråleskader. Hadde en gang en nabo i borettslaget som konsekvent kuttett opp tv-kabelen i små biter og la den på matta til en annen nabo. Begrunnelsen var at den sendte stråler og ble benyttett til avlytting. hun har vært innlagt lenge nå Ambi
skrue Skrevet 13. februar 2006 #15 Skrevet 13. februar 2006 Sånn omtrent hvor mye tykkere vil du tro en vegg av tre eller bomull ville vært? Aner ikke. Kan noen hundre km tykk? Poenget er at elektromagnetisk ståling vil dempes når det treffer et annet materiale. Dempningen er også avhenging av hvor godt det andre materialet er til å lede elektrisk strøm da elektromagnetisk ståling da vil sette opp en strøm i det andre materialet. Dette kan bare skje ved at energi overføres fra strålingen til materialet (dvs strålingen mister energi). Det finnes vel ingen perfekt isolator, så bomull leder strøm, men med ganske høy motstand. Noen stoffer demper visse frekvenser bedre enn andre. Det er det prisnippet som brukes i mikrobølgeovner. Frekvensen til denne strålingen dempes spesielt godt av vannmolekyler og det er det som medfører at energi overføres til vannet inne i maten som varmes opp.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #16 Skrevet 13. februar 2006 Da kan vi vel kanskje konkludere, litt forsiktig, med at reportasjen i NRK var baset på heller tynne fakta, og at den overfølsomme personen de besøkte kanskje heller sleit med noe annet (fobi mot elektriske/elektroniske apparater?) enn strålingsfølsomhet, ettersom det ikke er sannsynlig at en treplanke i fanget beskytter mot stråling... Skal bli interessant å se hvor mange tiltak Farsund kommune setter ut i livet basert på et sånt grunnlag:-) trådstarter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå