Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Brilleslange

Anbefalte innlegg

Gjest Trist mamma
Skrevet

Sønnen min på 8 år har fått briller. Han var så kry når han fikk dem. Fikk velge selv, og var stolt som en hane da jeg tok bilde av ham med mobilen og sendte rundt. Vår flotte Harry Potter :sjarmor:

MEN!!!!

I det siste "glemmer" han brillene både her og der. Tar dem ikke på seg slik han så alltid og flittig gjorde før uten problemer. Og i dag da vi spiste middag spurte han: - Mamma, ser jeg dum ut med briller?

Blir helt fortvilt. :tristbla:

Og så fortalte han at noen på skolen kaller han brilleslange. :sur:

Arg,, en kan bli så forbanna.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å trøste ham. Sa han måtte bare le av de: Brilleslange.. hahahaha.. ja, jeg er en kul brilleslange du gitt.. Eller noe i den g-duren. Men vet ikke hvor godt det funker da. Om han sier det i det hele tatt eller sier det "riktig".

Sukk.. og han som var så glad og stolt :grine:

Noen som har noen gode råd?

Skrevet

Uff... :tristbla:

Slikt skal ikke skje. Vi har to vennepar hvis barn begynte med briller i 1 klasse. Det gikk kjempefint og har ikke hørt noe om mobbing/erting i det hele tatt der... Han ene har forresten også tøffe Harry Potter-briller!! :)

Jeg synes du absolutt skal ta dette opp med læreren - jo før jo bedre. Det må bli slutt på ertinga!! :frustrert: Det må du som mor kreve!!

Lykke til! :)

Skrevet

Husker da en jente på min skole begynte med regulering (den første i klassen) da kom moren på skolen og fortalte litt om dette og hvorfor og slikt, for å skape forståelse blant elevene.

Skrevet

Da jeg fikk briller i 5.klasse tok frøken opp teamet i en time, som gjest over fortalte med regulering. Jeg har aldri blitt mobbet for det.

En i minstens barnehage fikk briller i fjor. Det ble også tatt opp på den måten, alle ungene digget henne og brillene, og nesten alle maste i ukesvis på sine foreldre om å få briller de og ;)

Skrevet

Da jeg fikk briller i 1. klasse lærte pappa meg å gi samme respons som ble nevnt ovenfor "javiss er jeg brilleslange!" el. da stopper man munnen på de fleste. Det tar som rgel brodden av mobbingen når man ikke lar seg mobbe.

Nå var jeg ekstra heldig da, fordi jeg hadde en ett år eldre venninne som også brukte briller, så hjemme i gata var vi to om det.

Skrevet (endret)

Åååå! Får så vondt i hjertet når jeg hører om hvor stygge barn kan være mot hverandre! Ta det opp med læreren først. Hjelper ikke det, hadde jeg gått direkte til foreldrene til de barna det gjelder, og bedt de snakke med barna sine!

Har mange ganger tenkt på hvor evig takknemelig jeg er fordi jeg aldri har opplevd at mine barn har blitt mobbet. Men jeg hadde jammen ikke vært mye fornøyd som mor hadde jeg fått vite at barna mine hadde vært de som mobbet andre heller! Da hadde jeg følt at jeg har feilet grovt et sted i oppdragelsen! Jeg vil som forelder ihvertfall ha beskjed hvis mine barn oppfører seg slik mot andre, så jeg kan ta meg en alvorsprat med dem.

Endret av ~MALIN~
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Fælt at barn må være sånn ja. Skal ta det opp med læreren, og så håper jeg han klarer å overse dem, si det jeg sa han skulle si og at det hjelper.

• 5 år senere...
Gjest Joachim
Skrevet

Jeg ble ertet/mobbet for det, og ble også kalt "brilleslange" da jeg gikk på barneskolen. Det som funket bra for min del var det faktum at faren fikk meg til å se på de positive sidene ved det. Altså, han fikk med i et bedre humør ved å si at en brilleslange faktisk er en veldig giftig og fryktet slange i India. Dette ga meg et bedre bilde av det ordet som ble brukt mot meg, og ble dermed ikke så negativt og sårende.

Med andre ord, du kan prøve å vende og snu litt på det, slik at ordet/kallenavnet ikke er så veldig nedsettende når det brukes (slik at det ikke assosieres med noe negativt).

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet

Jeg synes du absolutt skal ta dette opp med læreren - jo før jo bedre. Det må bli slutt på ertinga!! :frustrert: Det må du som mor kreve!!

Lykke til! :)

Helt enig!! Ta en ordentlig snakk med lærerne. Og hvis de er sånne teite lærere som ikke gidder å lytte...snakk med dem igjen! Viktig at de voksne følger med. Det fortjener sønnen din :)

AnonymBruker
Skrevet

Alltid litt småmorsomt når noen svarer på et over 5 år gammelt innlegg som om det var skrevet i går :fnise:

Uansett, får håpe det gikk bra da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er en gammel tråd, men gjetter på at temaet er like aktuelt for andre i dag.

Min første tanke er at vi foreldre nok er litt for hårsåre og redde for at barna skal bli mobbet. Jeg brukte selv briller på barneskolen og ble vel kalt brilleslange noen ganger. Og jeg kalte andre barn med briller for brilleslange. Det var virkelig ikke noe som noen av oss tok veldig på vei for. Ikke gøy, nei, men heller ikke "huff så fælt, herregud, jeg blir mobba!".

Vi må passe oss for å gjøre barna til skjøre vesener som stopper opp ved første tegn til motstand. Vi vil alle oppleve å få ting slengt etter oss i løpet av både barndom, ungdom og voksenlivet. Det er ikke snilt å gjøre det, men vi må lære oss å takle slikt. Blåse det bort og gå med hodet høyt hevet over slikt tull. Jeg tror at hvis man som forldre begynner å gruble over hvor fælt dette er så ender man opp med å gjøre barna til ofre som heller forbanner mørket enn å tenne lyset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...