Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far gikk bort for mange år siden. Jeg var bare 7 år. Mine forelde var gårbrukere og bodde på familiegården etter min farfar. Etter min fars bortgang solgte min mor gården billig til min bror (helbror). Han driftet den noen år, ble lei og solgte den ut av familien. Også før jeg var blitt myndig, så ikke en krone i arv til meg.

Min mor lever fortsatt og har innrømmet at det ble urettferdig og feil etter vår far. Hun har sånn halvveis sagt at jeg burde arve mer etter henne (hun er langfra velstående men har ei lita andelsleilighet til ca en mill i verdi). Men nå har hun begynt å tenke på å selge leiligheten for å "bruke opp pengene mens hun kan", altså ferier, bil, reiser ol. 

Hun er 84 år bør på en måte nyte livet mens kan, og har sin fulle rett til det.. Men.. Jeg kjenner på urettferdigheten og bitrer litt over at farsarven forsvant før jeg ble voksen. Er det noen som vet om loven sier noe om dette? Kan jeg hindre henne i å selge unna alle verdier? Eller kreve noe "gammel arv" selv om det er flere tiår siden?

Anonymkode: 67be9...3da

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ha fått en advokat til å se på det (du trenger nødvendigvis ikke si det til moren din). Du trenger ikke ta noe valg her - men bare få de til å se om de tenker det er noe å ta videre.. 

Forstår veldig godt at du synes dette er vondt, forstår ikke foreldre som velger å prioritere seg selv over barna..

Spesielt når boligmarkedet er som det er.. Du har min fulle støtte og sympati her! Har du fått kommet deg inn i boligmarkedet eller er du avhengig av arven..? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde broren din odelsrett til gården? For da er det jo spesielle regler.

Anonymkode: 6cd3a...ed0

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg kan juss, så kontaktet jeg advokat pga “tapt” arv; dvs det ene søskenet mitt har blitt millionær pga en familiebedrift jeg aldri fikk eierskap i. Men det er ingenting å gjøre med dette; folk kan selge eller gi vekk som de vil mens de er i live. Moral er en ting, men når det kommer til penger og arv, så står de fleste kun på sin egen side.

Anonymkode: 4ccb1...af6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er en tapt sak, med mindre du får moren din til å gi deg en andel nå, av gevinsten etter leiligheten.

Og da må du nok få broren din til å gå med på at det skal være en gave, og ikke forskudd på arv.

Anonymkode: 73c69...054

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Jentesom said:

Ville ha fått en advokat til å se på det (du trenger nødvendigvis ikke si det til moren din). Du trenger ikke ta noe valg her - men bare få de til å se om de tenker det er noe å ta videre.. 

Forstår veldig godt at du synes dette er vondt, forstår ikke foreldre som velger å prioritere seg selv over barna..

Spesielt når boligmarkedet er som det er.. Du har min fulle støtte og sympati her! Har du fått kommet deg inn i boligmarkedet eller er du avhengig av arven..? 

Er ganske avhengig av ja for egen bolig.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde broren din odelsrett til gården? For da er det jo spesielle regler.

Anonymkode: 6cd3a...ed0

Tror ikke det var registert som odelsgård. Men i følge reglene der kan bror overta gård iflg odelsrett, men han kan ikke selge den ut av familien uten å gjøre opp arv til andre livsarvinger. Men det er ingenting å hente hos bror, fordi han brukte opp pengene etter salget.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på folk som deg! Moren din er 84 og da vet man aldri hvor lenge man har helse og forstand, og du tenker at hun skal spinke og spare til DEG i stedet for å nyte pengene selv?!

Du er en godt voksen person. Ta deg sammen og tjen dine egne penger!

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår meg ikke på folk som deg! Moren din er 84 og da vet man aldri hvor lenge man har helse og forstand, og du tenker at hun skal spinke og spare til DEG i stedet for å nyte pengene selv?!

Du er en godt voksen person. Ta deg sammen og tjen dine egne penger!

Det er ikke det saken handler om. Det er at TS ikke har fått sin del av farsarven som hun har krav på. Broren har fått sitt, men ikke henne.

Det finnes lover og regler som skal følges, forstår meg ikke på folk som deg som ikke forstår dette! 

Anonymkode: 8330a...ff9

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det saken handler om. Det er at TS ikke har fått sin del av farsarven som hun har krav på. Broren har fått sitt, men ikke henne.

Det finnes lover og regler som skal følges, forstår meg ikke på folk som deg som ikke forstår dette! 

Det er minst 40 år siden. Det kan ha vært odelsrett inne, det kan ha vært andre slektninger på farssiden som ikke ville selge gården ut av slekta, det kan ha vært broren som ikke ville overta om han ikke fikk en grei pris osv osv. Moren tok uansett avgjørelsen om å selge "billig" i stedet for å selge den ut, eller drifte selv. 

Min onkel hadde odel på gården, og da bestemor døde fikk de andre fire søsknene den nette sum av 10 000 hver (på omtrent samme tiden som TS far døde) i morsarv.

Og uansett - minst 40 år siden, og TS lurer på om hen skal presse sin 84 år gamle mor til å ikke feriere etc., og gi pengene til hen i stedet. Det er skammelig!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

men nå er det vel ikke TS som arver far, det er mor(regne med de fortsatt var gift?) og hva mor gjør med pengene mens hun lever er opp til henne.

Om det var rett er nå en annen sak men klarer ikke å se noen regelbrudd her.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (8 minutter siden):

Det er minst 40 år siden. Det kan ha vært odelsrett inne, det kan ha vært andre slektninger på farssiden som ikke ville selge gården ut av slekta, det kan ha vært broren som ikke ville overta om han ikke fikk en grei pris osv osv. Moren tok uansett avgjørelsen om å selge "billig" i stedet for å selge den ut, eller drifte selv. 

Min onkel hadde odel på gården, og da bestemor døde fikk de andre fire søsknene den nette sum av 10 000 hver (på omtrent samme tiden som TS far døde) i morsarv.

Og uansett - minst 40 år siden, og TS lurer på om hen skal presse sin 84 år gamle mor til å ikke feriere etc., og gi pengene til hen i stedet. Det er skammelig!

Moren bruker faktisk opp farsarven til TS, for uansett hvor mange år som har gått, så har TS krav på farsarven sin. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (4 minutter siden):

men nå er det vel ikke TS som arver far, det er mor(regne med de fortsatt var gift?) og hva mor gjør med pengene mens hun lever er opp til henne.

Fortsatt har TS krav på farsarv og det er mor sin plikt å ikke bruke opp den i tillegg til egne penger. Rett skal være rett. 

• Liker 11
Skrevet

Samme i min familie, det er bare sånn det er. Jeg har aldri tenkt på arv som noe man har krav på, men jeg registrerer jo at mange tenker annerledes. Moten min har nok i tillegg opparbeidet seg gjeld, så «arven» blir i minus. Sånn er livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moren bruker faktisk opp farsarven til TS, for uansett hvor mange år som har gått, så har TS krav på farsarven sin. 

Det fordrer at det var noe å arve, og det vet vi ikke. Eller kanskje det kun var litt, som min mors 10 000 kroner etter at odel ble benyttet.

Men for all del: har TS krav så må hen bare kjøre på. Viktigere å få noen kroner enn at en gammel mor skal kunne dra på ferie mens hun ennå er i stand til det.
Æsj, så ekkelt!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsatt har TS krav på farsarv og det er mor sin plikt å ikke bruke opp den i tillegg til egne penger. Rett skal være rett. 

hæ, er det mor sin plikt til å ikke bruke opp egne penger og?

har du noe kilder til hvor i loven dette står?

• Liker 4
Skrevet

Oi, her har nok din mor sittet i uskiftet bo etter din far. Når man gjør det, har man IKKE rett til å forringe boet. Slik du skriver, ser det ut som om hun har gjort nettopp det!. Når hun har solgt gården billig til din bror, har hun faktisk forringet boet. Når hun sitter i uskiftet bo, kan hun ikke gjør slikt.

Her har din mor gått utenfor lovens grenser, og du bør snarest ta kontakt med en advokat!

• Liker 14
  • Nyttig 4
Gjest storetora
Skrevet
Hololo skrev (19 minutter siden):

Jo det er ts som arver far, ektefeller arver ikke hverandre, men kan sitte i uskift bo.

AnonymBruker
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (19 minutter siden):

Oi, her har nok din mor sittet i uskiftet bo etter din far. Når man gjør det, har man IKKE rett til å forringe boet. Slik du skriver, ser det ut som om hun har gjort nettopp det!. Når hun har solgt gården billig til din bror, har hun faktisk forringet boet. Når hun sitter i uskiftet bo, kan hun ikke gjør slikt.

Her har din mor gått utenfor lovens grenser, og du bør snarest ta kontakt med en advokat!

Men så er spørsmålet om det er lurt å trekke sin 84 år gamle mor til retten for noe som skjedde for mange tiår siden? Da er man i alle fall sikret at den siste delen av livet til mor blir konfliktfylt, og at forholdet mellom mor og TS blir ødelagt. 

Anonymkode: d3833...053

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo det er litt det saken handler om i og med at ts trenger kapital til å få kjøpt seg bolig😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...