AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Jeg har akkurat fått påvist en helseutfordring som gjør at jeg får problemer med å jobbe full stilling. Hva taper jeg økonomisk dersom jeg blir ufør? Vet ikke hvor mye det blir evt om det blir gradert. Er redd jeg skal tape masse penger på det. Jobber full stilling i kommunen. Anonymkode: 352ac...47e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 Les inne på nav. Du taper mye, men du er også kommunalt ansatt og vil dermed muligens også være kvalifisert til penger fra KLP. Anonymkode: 0016b...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 Helt umulig å si. Har du uføreforsikring? Har du jobbet i mange år? Du må bare ta utregningen på Navs nettsider. Anonymkode: 2dd09...b46
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 Helt enkelt forklart utgjør uføretrygd 66% av den inntekten du hadde før du ble syk. Blir du f.eks 70% ufør, får du 70% av 66% av inntekten du hadde før. Man kan ikke bli ufør i en laver grad enn 40%. Dersom man klarer å jobbe 70%, må man klare seg på den lønna man har. Men de/ dere som har KLP eller SPK kan få noe utbetalt derifra selv om man ikke er syk nok til å få uføretrygd. Tjener du mer enn 6G, ser NAV helt bort fra inntekten over 6 G. Man kan altså max få 66% av 6G. Har du uføreforsikring kommer dette i tillegg. Du må evt lese betingelsene der. Anonymkode: 7953a...b6a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men de/ dere som har KLP eller SPK kan få noe utbetalt derifra selv om man ikke er syk nok til å få uføretrygd. Dårlig forslag, spesielt hvis man risikerer å bli ufør senere. Anonymkode: 6d13e...b4a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #6 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har akkurat fått påvist en helseutfordring som gjør at jeg får problemer med å jobbe full stilling. Hva taper jeg økonomisk dersom jeg blir ufør? Vet ikke hvor mye det blir evt om det blir gradert. Er redd jeg skal tape masse penger på det. Jobber full stilling i kommunen. Anonymkode: 352ac...47e Nå er jeg gift så det gjør jo den økonomiske biten litt lettere. Men når jeg ble ufør utløste det rett på uføreforsikring som jeg hadde via min jobb i kommunen, det var ca 3000,- i mnd. Samtidig så slapp jeg pendlerutgifter/lunsj utgifter. Vi klarer oss med en bil. Vi hadde også mulighet til å dra ut huslånet slik at man betalte mindre pr mnd. Man taper jo økonomisk på uføretrygd/kontra jobbe -men det er en del faktorer som endrer seg i livet når du blir ufør, som gjør at man pr mnd kanskje klarer seg like greit. Lykke til. Anonymkode: 5fe28...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #7 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dårlig forslag, spesielt hvis man risikerer å bli ufør senere. Anonymkode: 6d13e...b4a Helt klart, ingen tvil om det. Men man kan jo ikke fake at man er 40% syk heller, når man egentlig bare er 30 % syk. Det er jo trygdesvindel. Anonymkode: 7953a...b6a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #8 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt klart, ingen tvil om det. Men man kan jo ikke fake at man er 40% syk heller, når man egentlig bare er 30 % syk. Det er jo trygdesvindel. Anonymkode: 7953a...b6a Nei, for det er lett og bevise at en person er 40% syk og ikke 30% syk…. jeg fatter faktisk ikke hvordan en selv kommer fram til fasiten her. På en god dag eller en dårlig dag? I januar måned eller juni måned? Anonymkode: 30616...55a 1
Meretejensen Skrevet 26. april 2024 #9 Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har akkurat fått påvist en helseutfordring som gjør at jeg får problemer med å jobbe full stilling. Hva taper jeg økonomisk dersom jeg blir ufør? Vet ikke hvor mye det blir evt om det blir gradert. Er redd jeg skal tape masse penger på det. Jobber full stilling i kommunen. Anonymkode: 352ac...47e Hvor mye du vil tape er det ingen her som kan svare på, men er man for syk til å være i jobb så er dessverre tap av økonomi noe man bare må akseptere.
Million Skrevet 26. april 2024 #10 Skrevet 26. april 2024 (endret) Du er redd for å tape mye på det, og det er nok en begrunnet frykt. Man vil tape på å gå over til uføretrygd. Man får 66% av bruttoinntekten, og det beregnes ut fra de tre beste årene av de fem siste man var i arbeid før uføretidspunktet (mener jeg å huske). Maks tak er oppgitt på NAV sine sider. Det er ikke ubegrenset man får i uføretrygd, så jo høyere lønn man hadde i arbeidslivet, jo mer taper man. Men siden du jobber i kommunen, er du muligens medlem av noen fagforening? KLP? Fagforeninger har ofte forsikringer til sine medlemmer, deriblant uføreforsikring. Dette gir noen ekstra kroner utbetalt, i tillegg til det fra NAV. Noen uføreforsikringer gir imidlertid EN større utbetaling, mens andre (som min) gir en fast, månedlig utbetaling resten av livet. Endret 26. april 2024 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #11 Skrevet 26. april 2024 Hvis du jobbet i kommunen og har jobbet der i minimum to år så kan du ha krav på en månedlig utbetaling fra KLP også. Men det sitter noen i kommunen din med peiling på dette og som kan gi deg svar. De sier at med NAV utbetaling og KLP så vil det tilsvare ca 80% av det du har tjent. Det var det jeg fikk beskjed om og som stemmer ganske bra for meg. I tillegg hadde jeg en gruppeforsikring i fagforbundet, så jeg fikk en månedlig utbetaling da jeg gikk over på aap. Hvis du blir ufør så vil de månedlige utbetalingene stoppe og du får igjen resten av beløpet som de har satt som maks hva du kan få. Anonymkode: 695c3...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå