AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Foreskrevet 2 mg hvor jeg kan ta 2 mg ekstra ved behov. Vært av og på medisinen en stund. Tar en fast hver morgen og en nå for ca en time siden. Føler meg stressa som bare det. Hatt det som bivirkning ofte når jeg har blitt foreskrevet den. Aller første gangen jeg tok den virket den avslappende noen minutter og så kom angsten for fullt igjen. Hadde ikke den bivirkningen ved Sobril bruk. Noen som har opplevd det samme og vet hva årsaken kan være? Anonymkode: a70cb...2d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 Kan det være placebo? Eller at du bare ikke opplever effekt og dermed blir mer urolig, som du ville blitt om du ikke tok den også? 2 mg er ikke så mye. Anonymkode: cc49d...e8e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 Er det en av de som burde gi angst, så er det sobil. For den er mye mildere. Så det er nok bare i hode ditt og noe du innbiller deg fordi du er vandt til sobil. Hvorfor tar du noe så avhengighetsskapende fast når det ikke en gang funker? Sobil er som sukkerpiller for min angst. Vival tar så vidt toppen og fjerner ikke angsten. Da må jeg ta så mye at jeg slukner i to døgn. Anonymkode: 6f24f...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 Vival er jo sterkere enn sobril. Jeg gikk par ganger på 10 mg. Sobril, men merker ingenting. Da jeg fikk 5 mg vival så kjente jeg at jeg slappet av mer bare. Men vi er jo forskjellige. Men rart du ikke merker noe av vival, Ville tatt det opp med legen Anonymkode: 1f685...69c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 Sobril* Autokorrekt slår til igjen. Anonymkode: 6f24f...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Medikament fungerer ikke nødvendigvis likt hos alle. Har sett mange eksempler på at Vival gjør ting verre hos enkelte. Anonymkode: a8824...9c5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det en av de som burde gi angst, så er det sobil. For den er mye mildere. Så det er nok bare i hode ditt og noe du innbiller deg fordi du er vandt til sobil. Hvorfor tar du noe så avhengighetsskapende fast når det ikke en gang funker? Sobil er som sukkerpiller for min angst. Vival tar så vidt toppen og fjerner ikke angsten. Da må jeg ta så mye at jeg slukner i to døgn. Anonymkode: 6f24f...3bd TS Tar det som er foreskrevet, men det blir jo litt prøving og feiling fordi jeg har svært liten erfaring med beroligende. Jeg skal trappes av, men lurte på om jeg hadde abstinenser, derfor prøvde jeg en Vival. Man lærer så lenge man lever. Anonymkode: a70cb...2d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): TS Tar det som er foreskrevet, men det blir jo litt prøving og feiling fordi jeg har svært liten erfaring med beroligende. Jeg skal trappes av, men lurte på om jeg hadde abstinenser, derfor prøvde jeg en Vival. Man lærer så lenge man lever. Anonymkode: a70cb...2d8 Du skal trappe ned... så da går du over på noe sterkere? Det blir som æ bruke heroin for å slutte med cannabis. Gir null mening Anonymkode: 6f24f...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal trappe ned... så da går du over på noe sterkere? Det blir som æ bruke heroin for å slutte med cannabis. Gir null mening Anonymkode: 6f24f...3bd Jeg tok Sobril en periode og legene satt meg på Vival nå. Det må du nesten spørre dem om. Så jeg har bare fulgt det jeg har blitt foreskrevet. Jeg er helt ukjent med beroligende. Anonymkode: a70cb...2d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tok Sobril en periode og legene satt meg på Vival nå. Det må du nesten spørre dem om. Så jeg har bare fulgt det jeg har blitt foreskrevet. Jeg er helt ukjent med beroligende. Anonymkode: a70cb...2d8 Du burde bytte lege. Høyst uansvarlig lege. Sterke vanedannende medisiner skal forskrives av folk som kan jobben sin, nemlig en psykiater i ditt tilfelle. Anonymkode: 6f24f...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde bytte lege. Høyst uansvarlig lege. Sterke vanedannende medisiner skal forskrives av folk som kan jobben sin, nemlig en psykiater i ditt tilfelle. Anonymkode: 6f24f...3bd Sobril og Vival er b-preparater og dermed vanedannende, ikke sterkt vanedannende (det er a-preparater). Anonymkode: cc49d...e8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #12 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde bytte lege. Høyst uansvarlig lege. Sterke vanedannende medisiner skal forskrives av folk som kan jobben sin, nemlig en psykiater i ditt tilfelle. Anonymkode: 6f24f...3bd Ja, min psykiater er involvert. Takk for at du opplyser meg om dette! Skal definitivt holde dosen veldig lavt til jeg skal inn til behandling. Da skal de beroligende seponeres helt. Forhåpentligvis bare noen dager til. Akkurat nå er jeg bare i overlevelsesmodus og vil at fagfolk ved innleggelse se på medikamenter og doser Anonymkode: a70cb...2d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #13 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sobril og Vival er b-preparater og dermed vanedannende, ikke sterkt vanedannende (det er a-preparater). Anonymkode: cc49d...e8e Si det til de som har knasket tablettene i flere tiår. Det er godt kjent at disse tablettene misbrukes av både psykiatri og rusmisbrukere, av en grunn Anonymkode: 6f24f...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du burde bytte lege. Høyst uansvarlig lege. Sterke vanedannende medisiner skal forskrives av folk som kan jobben sin, nemlig en psykiater i ditt tilfelle. Anonymkode: 6f24f...3bd Det er vanlig å bruke vival til nedtrapping, det har lengre halveringstid. AnonymBruker skrev (1 time siden): TS Tar det som er foreskrevet, men det blir jo litt prøving og feiling fordi jeg har svært liten erfaring med beroligende. Jeg skal trappes av, men lurte på om jeg hadde abstinenser, derfor prøvde jeg en Vival. Man lærer så lenge man lever. Anonymkode: a70cb...2d8 Det er individuelt hvordan en reagerer på medisiner. Jeg får bedre effekt av sobril enn Xanor, og den er myye sterkere. Men om du er på nedtrapping er det jo ikke rart du har angst, det er ikke til å komme unna. Anonymkode: aa5db...bed
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #15 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vanlig å bruke vival til nedtrapping, det har lengre halveringstid. Det er individuelt hvordan en reagerer på medisiner. Jeg får bedre effekt av sobril enn Xanor, og den er myye sterkere. Men om du er på nedtrapping er det jo ikke rart du har angst, det er ikke til å komme unna. Anonymkode: aa5db...bed Angsten har andre årsaker, derfor har jeg blitt satt på dem. Skal seponere etter innleggelse. Anonymkode: a70cb...2d8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #16 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Angsten har andre årsaker, derfor har jeg blitt satt på dem. Skal seponere etter innleggelse. Anonymkode: a70cb...2d8 Selv om angsten i utgangspunktet har andre årsaker er det velkjent at benzo kan føre til mer angst ved nedtrapping/seponering. Rebound-effekt. Anonymkode: cc49d...e8e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #17 Skrevet 25. april 2024 UTEN unntak når det kommer opp tråder om B-preparater så er det alltid noen som skal skrive om avhengighet osv osv. Hva med å svare på spørsmålene som blir stilt, uten å komme med moralprekener. Anonymkode: 5efca...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #18 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): UTEN unntak når det kommer opp tråder om B-preparater så er det alltid noen som skal skrive om avhengighet osv osv. Hva med å svare på spørsmålene som blir stilt, uten å komme med moralprekener. Anonymkode: 5efca...9f4 TS her. Takk! Info om hvor avhengighetsskapende er og at man må bytte lege osv, osv. Selv om jeg ikke er noen ekspert på beroligende, stoler jeg på det fagfolk har foreskrevet meg og vet så inderlig godt at slike preparater er avhengighetsskapende! Anonymkode: a70cb...2d8
SandnesGauk Skrevet 25. april 2024 #19 Skrevet 25. april 2024 Når man blir avhengig av benzodiasepiner vil angsten bare øke. Kanskje det er det som er problemet her. Du må aldri stoppe brått på dem, men trappe forsiktig ned. Dele pillene opp i mindre og mindre biter over flere uker. Abstinensene kan vare i flere uker og i mange tilfeller i flere måneder. De verste symptomene er forhøyet angst, panikkfølelse og søvnproblemer. Jeg har sluttet med alle typer benzo. Helt jævlig, men så verdt det. Sobril er den "letteste" å slutte med. Xanor var ett psykisk og fysisk helvete av en annen verden. Benzo burde ikke skrives ut annet enn i absolutte krisetilfeller og aldri mer enn i max 2 uker. Benzo og SSRI ødela de beste årene i mitt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #20 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her. Takk! Info om hvor avhengighetsskapende er og at man må bytte lege osv, osv. Selv om jeg ikke er noen ekspert på beroligende, stoler jeg på det fagfolk har foreskrevet meg og vet så inderlig godt at slike preparater er avhengighetsskapende! Anonymkode: a70cb...2d8 Ja nettopp, de fleste er ikke idioter, og trenger ikke moralprekener om avhengighet. Anonymkode: 5efca...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå