Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 mill i lån og greier akkurat såvidt å betjene det nå. Tåler ikke renteøkning. 
Samtidig hadde det jo vært gull med lavere rente. 
hva gjør man lurt i her?

Anonymkode: 42d19...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å binde renter lønner seg sjelden i det lange løpet. Hele formålet er å ha en forsikring mot høyere rente.

Om en økning av renten betyr økonomisk uføre og om du må ha stabiliteten, så binder du renten i minst 10 år.

Nå er jo det slik at vi er rundt rentetoppen. Betydelig høyere rente er usannsynlig i skrivende stund. Vurder godt hvor trangt du har det. Det kan være greit å sitte stille i båten.

Muligens kan det lønne seg å se på de andre postene i budsjettet. Hva har skjedd med marginen du ble stresstestet for da du fikk innvilget lånet? 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. 

Nå ser det dårlig ut i USA, så hørt det kan komme opp på ca 8% 

Takler du det så burde nok ikke binde renta.

Anonymkode: a56ab...035

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har 2 mill i lån og greier akkurat såvidt å betjene det nå. Tåler ikke renteøkning. 
Samtidig hadde det jo vært gull med lavere rente. 
hva gjør man lurt i her?

Anonymkode: 42d19...f9e

Da er det nok smart å binde renten. Du har ikke råd til å ta noen risiko.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg føler aldri at det har vært så uforutsigbart som nå, det spekuleres jo i om renten vil øke ennå mer nå.

jeg holder min flytende da jeg regne med på å tjene på det i lengden, men tåler  2-3% prosent til opp, men om en renteøkning til vil kvele økonomien så kan det jo være lurt.

Anonymkode: 247ac...392

Skrevet
Schmuhu skrev (8 timer siden):

Nå er jo det slik at vi er rundt rentetoppen. Betydelig høyere rente er usannsynlig i skrivende stund.

Hvordan vet du vi er rundt rentetoppen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke bindt den. 

Anonymkode: c744a...909

Skrevet
TomSawyer skrev (12 timer siden):

Hvordan vet du vi er rundt rentetoppen?

Jeg refererer utsagnet mitt til renteprognosen av Norges bank.

Selv om renten øker, så vil den sannsynligvis ikke øke mye mer. Gitt at det ikke skjer noko annet politisk som påvirker det.

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (35 minutter siden):

Jeg refererer utsagnet mitt til renteprognosen av Norges bank.

Selv om renten øker, så vil den sannsynligvis ikke øke mye mer. Gitt at det ikke skjer noko annet politisk som påvirker det.

Schmuhu

Norges bank vet null niks og nada om renten framover.

En kinesisk invasjon av Taiwan eller en oppblomstring av krigen i midtøsten kan kjøre rentene stygghøyt..og det er ikke de forholdene som påvirker renta mest engang.. Hvis Japan og/ eller Kina dumper Amerikanske statsobligasjoner kan vi få skikkelig fart på renteskruen..Norges bank vet ingen verdens ting om framtida eller rentebanen egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...