AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Del Skrevet 25. april 2024 Har vurdert å prøve på klikker trening med hunden min for å se om vi oppnår bedre kontakt (etter hvert), for nå er han/har vært i en lengre periode hvor han blir veldig lett distrahert av ting rundt og blir lei og jeg oppnår minimalt med kontakt når det blir forstyrrelser. Etter det jeg har lest er det flere som har brukt klikker trening for å bedre dette. MEN: Jeg trenger en forklaring på hvordan jeg skal gå frem. Har lest utallige artikler, prøvd å se videoer og lignende - men finner ingen enkel, konkret fremdriftsplan. Og har jeg sett fremdriftsplan er det korte stikkord, jeg trenger litt mer å gå på når jeg aldri har gjort det før. 😅 Noen som har erfaring med klikker trening på en lett distrahert hund som kan hjelpe? Hannhund på straks 2 år om det er relevant. Anonymkode: 86486...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Del Skrevet 25. april 2024 Første steg er å lære hunden at klikk betyr godbit og ros. Gi enkel kommando som er godt innøvd. Sitt er en slager. Så fort hunden sitter og ser på deg *klikk*, gi ros og gi godbit på rett etter hverandre. Gjør det noen ganger. Gå litt rundt også gi kommando, klikk, ros og godbit. Også gå igjen eller vent til hunden reiser seg og ser bort ifra deg også klikk, ros og godbit. Når det er innøvd og hunden forstår konseptet med klikker så kan du lære kontakt. Begynn på et rolig sted uten distraksjons, også øke vanskeligheten i form av miljø og sitasjon etter behov. Klikk, ros og godbit hver gang hunden stopper opp og gir blikkontakt. Gi ekstra ros og godbit hvis hunden stopper opp og gir blikkontakt når han er i en situasjon som ofte gjør han distrahert. Altså når hunden ser vekk fra det som forstyrrer og fokuserer på deg. Tips er å bruke godbiter du ikke gir til vanlig. Noe ekstra godt. Bittesmå skinkebiter eller ost er som gull her. Anonymkode: 917e3...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Del Skrevet 25. april 2024 En klikker i seg selv vil ikke gjøre hunden din mindre distrahert. En klikker er et verktøy som kan gjøre treningen litt enklere fordi lyden alltid er den samme og det er enklere å treffe på timingen, enn når man bruker stemmen. En klikker er en markør på samme måte som "bra" og "yes" er en markør. Den skal markere akkurat det øyeblikket hunden gjør riktig. F.eks, om du ber hunden sette seg, klikker du akkurat i det øyeblikket den setter seg. Den får altså et klikk akkurat når den gjør noe riktig. Et klikk skal signalisere at en belønning kommer i løpet av de neste sekundene (for eksempel skryt eller godbit). Når man 'lader opp' klikkeren riktig, vil hunden få en god assosiasjon til lyden av klikkeren. Det er enkelt å lade opp klikkeren. Klikk, gi godbit. Klikk, gi godbit. Klikk, gi godbit. Gjør dette mange ganger. Hunden plukker fort opp på mønsteret om at et klikk betyr at det kommer godbit. Så kan du begynne å be hunden om å gjøre noe enkelt, for eksempel 'sitt'. Akkurat når rumpa treffer gulvet klikker du, også gir du godbit. Hunden vet nå at den har gjort noe riktig når du klikker. Når det kommer til distraksjon, så er det noe separat du må jobbe med. En klikker kan hjelpe noe på dette fordi som nevnt ovenfor lager den samme lyd hver gang (i motsetning til stemmen vår) og det er lettere å klikke i akkurat rett øyeblikk. Noen hunder kan bli frustrerte og koble av (snu seg vekk) om tilbakemeldingene den får under treningen er for diffuse, og det er her en klikker kan hjelpe. Men, en lett distrahert hund må trenes til å ignorere distraheringer steg for steg. Man begynner å trene hunden (kontakttrening, lydighet etc) i miljøer som ikke har noen distraheringer (for eksempel inne), for så å begynne å trene mye ute på en plass med noe distraheringer (for eksempel rett utenfor hjemmet, på en eng, skog eller annet). Deretter et nabolag med barn, syklister osv, også sentrum. Det er også viktig at man gjør treningen så gøy og positiv som mulig, og at man avslutter FØR hunden blir lei eller frustrert. Man vil ikke måtte mase på hunden, for da blir det en negativ opplevelse for hunden og da vil den ha enda mindre lyst til å fokusere på deg neste gang. Du må gjøre deg selv mer spennende enn alle distraksjonene rundt dere. Hadde du klart å lese en kjedelig bok mens yndlingsserien din gikk på Tv'n i bakgrunnen? Sannsynligvis ikke. Du vil måtte finne deg en skikkelig god, spennende bok om du skulle klart å ignorere hva som skjer på Tv'n. Du konkurrerer for hundens fokus mot alle de deilige luktene, lydene og tingene som foregår rundt i miljøet. For å vinne, må du bygge opp et godt samarbeid med hunden over tid. Den må lære å elske og jobbe med deg. Det er også viktig å huske og ta pauser på tur. Om hunden virker veldig vimsete og lett distrahert av alt, så kan det hjelpe å sette seg ned på en benk og spre noen godbiter i gresset. Ta en pause og senk hundens adrenalin/stress før dere går videre. Klikkeren kan også brukes i sladretrening. Om hunden for eksempel synes sykler er utrolig spennende, kan du klikke akkurat idet den legger øynene på en sykkel, for så å følge opp med godbit når den ser på deg. Etterhvert lærer den seg at den får belønning når den ser en sykkel, og vil øyeblikkelig snu seg mot deg. Anonymkode: d38ef...c43 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. april 2024 #4 Del Skrevet 25. april 2024 Jeg orket ikke dra på den klikkeren og brukte i stedet ordet "bra" som "klikk". Stemmen har man alltid med seg, kan du si Min hund var et regelrett matvrak og godtok lenge bare tørrfôrkuler som belønning, for henne var all mat gull verdt. Men jeg kan tenke meg at en ung hannhund på to år, smekkfull av testosteron og pubertets-energi som din er nå, vil kunne trenge godbiter med høyere verdi. Dvs det er nødt til å være det aller, aller beste han vet for at han skal gidde og lystre - om han da i det hele tatt er opptatt av mat nå. Du kan for eksempel steke en kyllingfilet, dele den opp i små terninger og legge i kjøleskapet i små poser der du har et visst antall terninger i hver. Så kan du ta med en pose eller to pr tur ut for trening. De andre holder seg flere dager i kjøleskap. Kylling var bare et forslag fra meg som kan ha høy verdi for mange hunder, men det kan hende hunden din har annen smak. Sterkt luktende mat kan være toppers for noen hunder. Derfor er tørrfisk ofte populært blant hunder, blant annet. Er han mer opptatt av lek og tennisballer, kan du bytte ut matbitene med en ball. Noen hunder ser på det som den ultimate belønning, for eksempel bruker de det til trening av labradorer og schäfere i tolltjeneste og polititjeneste. De bruker ikke godbiter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Del Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): En klikker i seg selv vil ikke gjøre hunden din mindre distrahert. En klikker er et verktøy som kan gjøre treningen litt enklere fordi lyden alltid er den samme og det er enklere å treffe på timingen, enn når man bruker stemmen. En klikker er en markør på samme måte som "bra" og "yes" er en markør. Den skal markere akkurat det øyeblikket hunden gjør riktig. F.eks, om du ber hunden sette seg, klikker du akkurat i det øyeblikket den setter seg. Den får altså et klikk akkurat når den gjør noe riktig. Et klikk skal signalisere at en belønning kommer i løpet av de neste sekundene (for eksempel skryt eller godbit). Når man 'lader opp' klikkeren riktig, vil hunden få en god assosiasjon til lyden av klikkeren. Det er enkelt å lade opp klikkeren. Klikk, gi godbit. Klikk, gi godbit. Klikk, gi godbit. Gjør dette mange ganger. Hunden plukker fort opp på mønsteret om at et klikk betyr at det kommer godbit. Så kan du begynne å be hunden om å gjøre noe enkelt, for eksempel 'sitt'. Akkurat når rumpa treffer gulvet klikker du, også gir du godbit. Hunden vet nå at den har gjort noe riktig når du klikker. Når det kommer til distraksjon, så er det noe separat du må jobbe med. En klikker kan hjelpe noe på dette fordi som nevnt ovenfor lager den samme lyd hver gang (i motsetning til stemmen vår) og det er lettere å klikke i akkurat rett øyeblikk. Noen hunder kan bli frustrerte og koble av (snu seg vekk) om tilbakemeldingene den får under treningen er for diffuse, og det er her en klikker kan hjelpe. Anonymkode: d38ef...c43 Takk for konstruktivt svar! 😊 Er ikke det at jeg tror klikkeren i seg selv distraherer, men at det blir lettere for meg å ha et verktøy å bruke og en konkret lyd hunden kan fokusere på når vi trener (som du skriver). For jeg har dårlig hørsel og vet at tonefallet mitt varierer på grunn av det, som kan gi varierende resultat i f.eks. kommandoer 😅 Anonymkode: 86486...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2024 #6 Del Skrevet 26. april 2024 AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 16.02): Takk for konstruktivt svar! 😊 Er ikke det at jeg tror klikkeren i seg selv distraherer, men at det blir lettere for meg å ha et verktøy å bruke og en konkret lyd hunden kan fokusere på når vi trener (som du skriver). For jeg har dårlig hørsel og vet at tonefallet mitt varierer på grunn av det, som kan gi varierende resultat i f.eks. kommandoer 😅 Anonymkode: 86486...a34 Når du selv hører dårlig, og dermed ikke har full kontroll på egen stemme, høres klikker ut som et godt verktøy. Kjøp en med armbånd eller lag en tråd til den, så har du den alltid lett tilgjengelig rundt håndleddet. Les deg gjerne opp på sladretrening. Vet @Tabrishar linket til gode ressurser tidligere 😊 Anonymkode: 8b978...0e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. april 2024 #7 Del Skrevet 26. april 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Når du selv hører dårlig, og dermed ikke har full kontroll på egen stemme, høres klikker ut som et godt verktøy. Kjøp en med armbånd eller lag en tråd til den, så har du den alltid lett tilgjengelig rundt håndleddet. Les deg gjerne opp på sladretrening. Vet @Tabrishar linket til gode ressurser tidligere 😊 Anonymkode: 8b978...0e0 Står bra om det her. https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå