AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Del Skrevet 25. april 2024 Det skal stå i stor krukke på veranda, må også overvintre ute (eventuelt i garasje). Det skal se pent ut og skjerme mot innsyn Anonymkode: db114...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. april 2024 #2 Del Skrevet 25. april 2024 Jeg tror ikke du kan ha noen av de i krukke over tid. Det er et tre. De blir store (selv om de er små til trær å være) og har stort rotsystem. De vil sannsynligvis ikke trives i krukke særlig lenge, for så store krukker kan du ikke drive og flytte ut og inn av garasjen. Står det ute i krukke året rundt vil det sannsynligvis få frostskader og dø, fordi rotklumpen bunnfryser når den ikke er isolert i jord i bakken, men står i en krukke i friluft. Er det umulig å finne plass til det slik at det kan plantes i bakken? Rosemandel er jo veldig pene på våren, men de vil ha kalkholdig jord. Personlig liker jeg sølvpære fordi de er dekorative hele sesongen med sine vakre blader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Del Skrevet 25. april 2024 Million skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke du kan ha noen av de i krukke over tid. Det er et tre. De blir store (selv om de er små til trær å være) og har stort rotsystem. De vil sannsynligvis ikke trives i krukke særlig lenge, for så store krukker kan du ikke drive og flytte ut og inn av garasjen. Står det ute i krukke året rundt vil det sannsynligvis få frostskader og dø, fordi rotklumpen bunnfryser når den ikke er isolert i jord i bakken, men står i en krukke i friluft. Er det umulig å finne plass til det slik at det kan plantes i bakken? Rosemandel er jo veldig pene på våren, men de vil ha kalkholdig jord. Personlig liker jeg sølvpære fordi de er dekorative hele sesongen med sine vakre blader. Jeg leste om en dame som har trær i krukker på balkongen hele året, så tenkte å prøve Hun hadde noen tips jeg tenkte å forsøke meg på. Det kan nok være at jeg går for sølvpære,tror også den vil skjerme best for innsyn (?) Skal flytte i løpet av et pr år, og tenkte å ta med trærne mine da. Anonymkode: db114...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 25. april 2024 #4 Del Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leste om en dame som har trær i krukker på balkongen hele året, så tenkte å prøve Hun hadde noen tips jeg tenkte å forsøke meg på. Det kan nok være at jeg går for sølvpære,tror også den vil skjerme best for innsyn (?) Skal flytte i løpet av et pr år, og tenkte å ta med trærne mine da. Anonymkode: db114...047 Ok, hvis du vil ha med deg trærne skjønner jeg at du vil ha dem i krukker. Det er lurt å skjerme jorden i krukken for masse regn om høsten (sent på høsten) slik at jorden ikke er søkkvåt og bunnfryser til en diger isklump når frosten plutselig kommer. Bruk vissent løv og striesekker oppå jorden rundt stammen, og når du setter den inn i garasjen, pakk gjerne inn krukken i glava eller noe isolerende i tillegg. Det skjermer mot i alle fall brå overganger med frost. Lykke til 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #5 Del Skrevet 27. april 2024 Min mor hadde et lite sølvpære tre i potte i flere år. Ikke større potte enn at det kunne flyttes på. Anonymkode: 433ee...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå