Gå til innhold

Fikk dere beskjed om å kutte nattamming av hensyn til tennene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså... det er litt flaut å si det, men jeg tenkte absolutt ikke tanken på at nattamming over tid kan skade tennene til babyen. Når jeg tenker meg om sier det seg jo selv, jeg står jo ikke opp og drikker søt drikke selv etter jeg har pusset tennene. Ble ikke bevisst på det før to venninner med litt eldre barn måtte ta de med til tannlege fordi tennene deres begynte å få problemer. Beskjeden var å kutte nattammingen tvert, for begge hadde begynnende hull. Tilfeldighetene ville det sånn at barnet mitt sluttet med amming av seg selv akkurat i de tider jeg hørte om det, men da var han over ett år og hadde en del tenner. Følte meg så tankeløs etterpå. Er det flere som aldri har tenkt tanken på dette, og heller aldri fått beskjed fra helsestasjon eller lignende?

Anonymkode: 57a49...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror heller søt ferdiggrøt og klemmeposer med smoothie er synderen hos mange. Frukt er jo også veldig tøft mot tennene. 

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

Anonymkode: 3ac9a...2e2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en myte. Morsmelk inneholder ikke den type sukker,det er heller beskyttende enn ødeleggende. Nyere forskning støtter ikke den teorien om at det er skadelig. Det er bare å lese seg opp. 

Du kan amme med god samvittighet.

Anonymkode: da84e...142

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror heller søt ferdiggrøt og klemmeposer med smoothie er synderen hos mange. Frukt er jo også veldig tøft mot tennene. 

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

Anonymkode: 3ac9a...2e2

Tannlegen skyldte spesifikt på nattamming i disse tilfellene. Det er jo ikke vits å pusse tennene på kveld når man tilfører sukker i form av melk i løpet av natta, når spyttproduksjonen er på et lavt nivå og tennene ekstra utsatt. Skjer dette jevnt over tid er det åpenbart at det kan skape problemer.

Moren til ene barnet er ekstremt opptatt av kosthold og gir omtrent bare organiske greier, hjemmelaget grøt og generelt lite sukker, så det er vanskelig å legge skylden på søt kjøpegrøt og smoothieppser i de tilfellene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg hørte at amming skal være ok. Melken kommer så langt inn i munnen på baby + morsmelk er ikke like ille for tennene som NAN osv.

Nattammet selv til 14-15 mnd alder.

Man kan pusse tennene til barnet når man står opp og :)

Anonymkode: b2ea2...3ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nattammet mine i flere år og de begynte å få tenner da de var 3-4 mnd. Alle har likevel alltid hatt perfekte tenner. Men har gitt lite søtt og også lite surt og har vært nøye med tannpuss fra første tann.

Anonymkode: b52a9...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare en myte. Morsmelk inneholder ikke den type sukker,det er heller beskyttende enn ødeleggende. Nyere forskning støtter ikke den teorien om at det er skadelig. Det er bare å lese seg opp. 

"Mesteparten av sukkeret i melken er melkesukker eller laktose. Dette bedrer opptaket av kalsium i melken. Melkesukkeret fremmer vekst av en  bakterie som gir god fordøyelse og fører til en litt syrlig lukt fra fullammede barns avføring."

https://ammehjelpen.no/morsmelk/

Melkesukker er sukker det også, selv om det er naturlig. Det oppfører seg mye på samme måte som sukker. Jeg er på ingen måte redd for sukker og er ferdig å amme. Temaet er uansett ikke aktuelt før babyen får tenner. Er bare interessert i å vite om andre har fått samme beskjed som vennene mine, for jeg hadde aldri hørt det før og ble litt satt ut, men synes jo det gir mening.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tannlegen skyldte spesifikt på nattamming i disse tilfellene. Det er jo ikke vits å pusse tennene på kveld når man tilfører sukker i form av melk i løpet av natta, når spyttproduksjonen er på et lavt nivå og tennene ekstra utsatt. Skjer dette jevnt over tid er det åpenbart at det kan skape problemer.

Moren til ene barnet er ekstremt opptatt av kosthold og gir omtrent bare organiske greier, hjemmelaget grøt og generelt lite sukker, så det er vanskelig å legge skylden på søt kjøpegrøt og smoothieppser i de tilfellene.

Tannleger er vel ikke akkurat eksperter på morsmelk.

Organisk frukt har også fruktsukker som skader tenner. Man kan og ha genetisk dårlige tenner.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Streptococcus mutans bryr seg fint lite om hvilken kilde laktosen kommer fra, om det er morsmelk eller noe annet.

Kombinerer man nattamming med mangelfullt renhold, kan det fint forårsake karies.

Anonymkode: b3f6c...2d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tannleger er vel ikke akkurat eksperter på morsmelk.

Organisk frukt har også fruktsukker som skader tenner. Man kan og ha genetisk dårlige tenner.

Men dette har med tidspunkt å gjøre, at ammingen og dermed tilførsel av sukker og annet foregår på natt etter tannpuss, så tannpussen mister sin effekt. Jeg står ikke opp og drikker melk eller spiser frukt etter jeg har pusset tennene, fordi jeg vet det er skadelig for tennene.

Skrevet (endret)

Til dere som mener sukker er sukker… nei. Les nå forskning på morsmelk og nattamming før dere er så bastante. MORSMELK beskytter mot karies selv om det er sukker i det. Dette er nyere forskning. Du kan nattamme så mye du vil. Du kan derimot ikke gi MME på natt, det er ikke det samme.

Ammehjelpen.no viser til norske forskningsresultat. Det fins også mye internasjonalt.

IMG_5601.jpeg

Endret av KaraThrace
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
KaraThrace skrev (3 minutter siden):

Til dere som mener sukker er sukker… nei. Les nå forskning på morsmelk og nattamming før dere er så bastante. MORSMELK beskytter mot karies selv om det er sukker i det. Dette er nyere forskning. Du kan nattamme så mye du vil. Du kan derimot ikke gi MME på natt, det er ikke det samme.

Ammehjelpen.no viser til norske forskningsresultat. Det fins også mye internasjonalt.

IMG_5601.jpeg

Interessant, takk! Ser denne forskningen er fra 2023, så da er det godt mulig den ble publisert etter at mine venner fikk denne beskjeden fra tannlegen 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså... det er litt flaut å si det, men jeg tenkte absolutt ikke tanken på at nattamming over tid kan skade tennene til babyen. Når jeg tenker meg om sier det seg jo selv, jeg står jo ikke opp og drikker søt drikke selv etter jeg har pusset tennene. Ble ikke bevisst på det før to venninner med litt eldre barn måtte ta de med til tannlege fordi tennene deres begynte å få problemer. Beskjeden var å kutte nattammingen tvert, for begge hadde begynnende hull. Tilfeldighetene ville det sånn at barnet mitt sluttet med amming av seg selv akkurat i de tider jeg hørte om det, men da var han over ett år og hadde en del tenner. Følte meg så tankeløs etterpå. Er det flere som aldri har tenkt tanken på dette, og heller aldri fått beskjed fra helsestasjon eller lignende?

Nattammet mine lenge , ingen hull.  verre med morsmelkerststning.

Anonymkode: 3994a...f56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Amming er greit, men morsmelkseratatning er ikke så bra om natta etter de får tenner.

Anonymkode: 79d2a...f08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KaraThrace skrev (59 minutter siden):

IMG_5601.jpeg

Det står ingen ting om nattamming der, men om amming generelt?

Salivaproduksjonen går ned om natten, så spyttet får ikke bufret og virket like effektivt for å nøytralisere syrene som bakteriene produserer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ingen ting om nattamming der, men om amming generelt?

Salivaproduksjonen går ned om natten, så spyttet får ikke bufret og virket like effektivt for å nøytralisere syrene som bakteriene produserer.

Gjelder dette på natta generelt eller bare fordi man sover? Tenker at det ikke er like nedsatt spyttproduksjon om natten hos en baby/lite barn som våkner, spiser og gjerne også bruker smokk?

AnonymBruker
Skrevet

ammehjelpen har vært klare på at nattamming ikke påvikrer tannhelsen

Anonymkode: 8a582...89a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...