Gå til innhold

Burde vi ikke hatt rett til arbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det suger jo at vi har arbeidsledighet og spesielt for individene dette gjelder. Samtidig betales det i dyredom fra staten med trygd uten at dusse gjør noe som helst.

Hadde det ikke vært bedre å løst dette med plikt til å jobbe? Da med en normal lønn også. Folk som blir gående på nav for lenge vil jo også på et tidspungt bli dyr for staten med psykisk sykdom eller kriminalitet. 

Vet ikke helt hva disse skulle ha gjort, men det må jo finnes en firnuftig løsning på det også. 

Anonymkode: f979d...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på rett til å jobbe og plikt til å jobbe. Man burde begynt med rett til å jobbe, og sett om det var nødvendig med plikt til å jobbe etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du egentlig?

Rett til arbeid og plikt til å jobbe er to forskjellige ting.

Jeg har vært arbeidsledig, og hadde jo forsåvidt plikt til å ta hvilket som helst arbeide, ellers hadde jeg mistet dagpengene. Men arbeidsgivere har jo ikke plikt til å ansette, og jeg fikk ikke jobb selv om jeg ville. 

Anonymkode: 43d0b...37a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sier seg selv at man kan ikke pålegge en bedrift eller et firma at "Dere SKAL ansette eller ta inn person A i jobb fordi han har rett på arbeid". Det må bedriftene selv bestemme, sile ut og intervjue og bestemme når de trenger folk.

Det er umulig at folk bare kan komme og si at "jeg har rett på arbeid, og jeg har lyst å jobbe hos dere, så værsågod å ansett meg! Jeg starter neste uke, takk."

Anonymkode: f29c6...5a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså... jeg kjenner folk fra tidligere Sovjet som fikk utdelt både jobb og leilighet fra myndighetene. Alle skulle jobbe, om jobben så var å dele ut toalettpapir på offentlige toaletter (jepp). Jeg tror ikke det finnes nok arbeid i samfunnet at alle bare kan få tildelt jobb, spesielt ikke nå som mange jobber lett blir overflødige pga. digitalisering. Og hvordan skal det løses i praksis? Skal arbeidsledige tvinges til å flytte til innerste Kautokeino for å dele ut dasspapir mot minstelønn, når det ikke finnes muligheter på deres hjemsted? Eller skal hver kommune dikte opp overflødige tullejobber for hvert menneske som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet?

Anonymkode: 47d25...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kommer du ikke med de fornuftige løsningene på dette umulige forslaget da, TS?

Anonymkode: 33ad3...938

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså... jeg kjenner folk fra tidligere Sovjet som fikk utdelt både jobb og leilighet fra myndighetene. Alle skulle jobbe, om jobben så var å dele ut toalettpapir på offentlige toaletter (jepp). Jeg tror ikke det finnes nok arbeid i samfunnet at alle bare kan få tildelt jobb, spesielt ikke nå som mange jobber lett blir overflødige pga. digitalisering. Og hvordan skal det løses i praksis? Skal arbeidsledige tvinges til å flytte til innerste Kautokeino for å dele ut dasspapir mot minstelønn, når det ikke finnes muligheter på deres hjemsted? Eller skal hver kommune dikte opp overflødige tullejobber for hvert menneske som av ulike årsaker står utenfor arbeidslivet?

Oh yes. Det var forbudt å være arbeidsledig. Dermed fant man opp alle mulige håpløse jobber, til elendig lønn som man egentlig ikke kunne leve av. Jeg har selv vært borte i utdelere av toalettpapir (studerte i et øst-europeisk land for 20 år siden). «Veiarbeid» som består av ti personer og én hakke (resten står rundt hullet og drikker, mens de ser på at den ene hakker). Hva tenker du om det, TS?

Anonymkode: 33ad3...938

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette problemet har man da løst i norsk offentlig forvaltning der det er arbeid til alle; om man skal slanke det offentlige byråkratiet, må man først nedsette et utvalg som skal ta seg av dette, og etter mye arbeid oppretter man en ny etat som skal ta seg av de andre etatene, slik at det blir enda mer byråkrati, før man til slutt finner ut at det er umulig med nedbemanning, men at man får god bruk for den nye etaten.

Ingen jobb er så trygg som i offentlig sektor; der finner man alltid arbeid til alle, om det så er å opprette en komité som skal ta seg av innkjøp av kulepenner og administrere dette, eller finne ut hvilket dopapir man kan bruke.

Anonymkode: 16aee...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig mye plast og søppel som vi kunne plukket opp for eksempel. Alle kommuner kunne hat et lag med plast plukkere som man ble ansat i når man søkte om arbeidsledighetstrygd. Da ville arbeidsledige ha noe meningsfylt å fylle tiden med, og sammfune ville fått en nyttig oppgave utført av mennesker vi uanset betaler livsopphold til. Eller folk kunne bli plassert ut på sykehjem, snake med de eldre, gå turer med dem eller praktiske oppgaver som matlaging, klesvask osv.. Eller vedlikeholdsarbeid på kommunale områder, plenklip, vinduvasking, maling osv..

Jeg tror slikt kunne være veldig positivt for veldig mange, men Norge er for byråkratisk til å få det til i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette problemet har man da løst i norsk offentlig forvaltning der det er arbeid til alle; om man skal slanke det offentlige byråkratiet, må man først nedsette et utvalg som skal ta seg av dette, og etter mye arbeid oppretter man en ny etat som skal ta seg av de andre etatene, slik at det blir enda mer byråkrati, før man til slutt finner ut at det er umulig med nedbemanning, men at man får god bruk for den nye etaten.

Ingen jobb er så trygg som i offentlig sektor; der finner man alltid arbeid til alle, om det så er å opprette en komité som skal ta seg av innkjøp av kulepenner og administrere dette, eller finne ut hvilket dopapir man kan bruke.

Og siden dopapiret ikke må kunne krenke noen, klarer man sikkert også å opprette et utvalg som skal ta seg av dette og vurdere de etiske aspektene ved innkjøp av dopapir, og blir det for lite arbeid, kan man alltids se på om dopapiret er grønt nok, slik at et halvt dusin personer bruker ett år på å avgjøre hvorvidt dette oppfyller miljøkvoten.

Det er arbeid til alle i det offentlige; blir det for lite byråkrati, skaper man nye regler som sørger for at man må ansette flere for å administrere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvordan du kommer til denne konklusjonen all den tid man har for eksempel snart 800 ferdig utdannet politi som ikke får jobb, politi som har vært preget av vakanse og nedskjæringer i mange tiår, et forsvar som for inntil nylig hadde samme politikk, en helsesektor preget av kutt i tilbud, nedskjæringer og alt for for få mennesker. Osv... 

De aller fleste i offentlig sektor bærer arbeids mengden til det som tilsvarer flere årsverk. Og må stadig forhold seg til at stillingen deres kanskje ikke er der ved neste budsjett.

Anonymkode: 33d4d...095

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det suger jo at vi har arbeidsledighet og spesielt for individene dette gjelder. Samtidig betales det i dyredom fra staten med trygd uten at dusse gjør noe som helst.

Hadde det ikke vært bedre å løst dette med plikt til å jobbe? Da med en normal lønn også. Folk som blir gående på nav for lenge vil jo også på et tidspungt bli dyr for staten med psykisk sykdom eller kriminalitet. 

Vet ikke helt hva disse skulle ha gjort, men det må jo finnes en firnuftig løsning på det også. 

Plikt til arbeid gir ikke mindre arbeidsledighet men men lavere inntekter, da arbeidsledigheten var høy tidlig på 90-tallet ble jeg satt på arbeidsledighetstiltak og skulle i følge reglene jobbe for 85% av ordinær lønn i kommunen siden 15% av arbeidstiden skulle brukes til undervisning, allerede første dag på jobb fikk jeg beskjed om at undervisning var det ikke tid til fordi kommunen hadde så mye de skulle gjort, samtidig klarte sjefen trykke ut av seg at han synes det var fint at det var mange arbeidsledige for da fikk de tak i folk.
Etter 3-4 dager dro jeg på arbeidskontoret og sa i fra at vi på tiltak måtte jobbe 100% for 85% lønn fordi kommunen hadde så mye arbeid, dagen etter fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta meg fri en dag i uken siden jeg ikke fikk full lønn, i en nabo-kommune var det snakk om bemanningsreduksjon så de kunne ta inn flere arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan avkrefte at det er slik i offentlig sektor. Jeg mener det er feil at det ikke er jobb til alle - sykehjem, hjemmetjeneste og barnehage er bare de mest framtredende eksemplene på steder som ofte er veldig underbemannet. Vedlikehold, renhold og rydding er det også behov for folk til. Jeg mener det burde være en arbeidsplikt for alle som mottar trygd. Type og omfang tilpasses den enkelte. Noen helt få har av ulike grunner så liten arbeidsevne at det er mye mer jobb å få disse i en slags arbeid, enn å la dem slippe. Bare disse skulle sluppet å jobbe. 

Anonymkode: 25228...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi, rett på gamle soviet ja. Nei jeg har ikke tenkt ut alle svarene her, men siden vi ikke har nok arbeid til alle og det er ødeleggende for folk å ikke arbeide. Så er det jo et problem, og problemer er til for å løses.

Staten betaler jo allerede plenty av folk for å jobbe. F eks ansatte ved biltema etc. Mennesker vil jo også bare bli overflødig med ai før eller siden. 

Så jeg tror vi må finne en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva mener du egentlig?

Rett til arbeid og plikt til å jobbe er to forskjellige ting.

Jeg har vært arbeidsledig, og hadde jo forsåvidt plikt til å ta hvilket som helst arbeide, ellers hadde jeg mistet dagpengene. Men arbeidsgivere har jo ikke plikt til å ansette, og jeg fikk ikke jobb selv om jeg ville. 

Anonymkode: 43d0b...37a

Ja det var ikke gjennomtengt. Rett til arbeid da. Plikt vil neppe fungere, da vil motivasjonen være null, men reduksjon i nav ytelse til de som ikke vil jobbe da.

Problemet nå er at vi har mange som kan og vil jobbe, uten jobb. Og de som vil men ikke klarer og blir uføre. Vi burde finne en fornuftig løsning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...