Gå til innhold

Hvorfor er det ikke flere som bare setter prisandtydning til 1 krone?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og bare la markedet bestemme prisen, uten meglers forutinntatthet.

Bonus er at man da også går mange millioner over prisantydning og blir omtalt i avisa.

Anonymkode: 3fd2b...121

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi ingen gidder gjøre en massiv undersøkelse selv for å se om man finner ut hva din bolig er verdt før de legger inn bud. Og de som selger gidder på sin side ikke en budrunde som starter på 100 kr.

Anonymkode: 7c7dc...d4d

• Liker 6
Skrevet (endret)

Prisantydning er først og fremst et virkemiddel som selger benytter seg av. Her kommuniserer selger til verden hva man er villig til å akseptere.

Markedet kan velge å justere på det, enten ved at en ikke får solgt for antydningen eller ved at markedet er villig å gi mer.

Setter jeg ned prisen på min 10 mill villa til 1kr antydning og får x antall bud, der siste bud ligger på 5,6 mill, så hadde det vært svært uforståelig å avvise siste bud. Da skjønner kjøperne nemlig at du ikke mente å selge slik som antydet

Hele budrunden var et stort bry for ingen ting. Mange som kanskje hadde kun råd til 3 mill brukte enormt med tid for å sette seg inn i ditt objekt, helt uvitende at de aldri hadde råd.

Selger bør gi realistiske antydninger. Det handler om å tiltrekke rett kjøper.

Schnuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke lov med lokkepris? 

Anonymkode: fd7b9...3c0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er velkommen til å starte trenden når du skal selge, TS. Så får vi se om flere kommer etter.

Anonymkode: 2b231...79a

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov med lokkepris. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd at noen la ut en rimelig prisantydning og fikk et bud cirka 100k over prisantydningen - og fikk budet avvist. Personlig synes jeg at det bør være forbudt å nekte et bud over prisantydningen.

Kanskje man bør ha en minstepris isteden. Når jeg selger en leilighet, så ønsker jeg å selge til en minstepris. Om ingen byr minsteprisen (eller over), så beholder jeg heller leiligheten enn å selge med tap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På bolig du mener?

Skjønner ikke hvorfor jeg skulle ha satt en kr på huset jeg solgte for to år siden. En arvet bolig. Fikk inn noen skam bud. Men jeg trengte ikke å selge til skam pris. Valgte å heller vente. Og solgte til litt under takst ett år senere.  Kunne fint hatt det ute lengre også

Anonymkode: 2f544...0b2

AnonymBruker
Skrevet

Fordi prisantying skal være laveste pris en er villig til å selge for. Så en kan risikere å gå på en skikkelig smell hvis det ikke kommer inn nok bud.

Anonymkode: ff1c6...3b6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bonus er at man da også går mange millioner over prisantydning og blir omtalt i avisa.

Fordi lokkepriser ikke er tillatt.

Lokkepris er når en megler markedsfører en bolig med en urealistisk lav prisantydning som er lavere enn meglerens obektive verdivurdering. Målet er som oftest å få flere på visning og sette i gang opphetede budrunder. Lokkeprising er ulovlig og sees på som svært skadelig for eiendomsmeglerbransjens omdømme.20. aug. 2021
Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Et menneske skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd at noen la ut en rimelig prisantydning og fikk et bud cirka 100k over prisantydningen - og fikk budet avvist. Personlig synes jeg at det bør være forbudt å nekte et bud over prisantydningen.

Kanskje man bør ha en minstepris isteden. Når jeg selger en leilighet, så ønsker jeg å selge til en minstepris. Om ingen byr minsteprisen (eller over), så beholder jeg heller leiligheten enn å selge med tap. 

Det blir jo helt merkelig. Skal man da måtte selge til «minstepris» fem minutter etter boligen blir lagt ut for salg, selv om det potensielt finnes mange interessenter?

Anonymkode: 2b231...79a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvor mye jobb det er så selge bolig???

Anonymkode: 6b137...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det blir jo helt merkelig. Skal man da måtte selge til «minstepris» fem minutter etter boligen blir lagt ut for salg, selv om det potensielt finnes mange interessenter?

Jeg mente budrunden dagen etter hovedvisningen. Har det kommet et bud på prisantydningen (minsteprisen) eller over, bør man akseptere budet. Ser ikke poenget med å ha prisantydningen hvis man ikke aksepterer budet likevel. Da har selgeren ikke et ønske om å selge til den prisen uansett. Ergo, misvisende pris (lokkepris) - og det bør ikke være tillatt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Et menneske skrev (17 timer siden):

Jeg mente budrunden dagen etter hovedvisningen. Har det kommet et bud på prisantydningen (minsteprisen) eller over, bør man akseptere budet. Ser ikke poenget med å ha prisantydningen hvis man ikke aksepterer budet likevel. Da har selgeren ikke et ønske om å selge til den prisen uansett. Ergo, misvisende pris (lokkepris) - og det bør ikke være tillatt.

Det er ikke noe som "ikke bør være tillatt", det ER ikke tillatt med lokkepriser.  Se linken jeg la ut ovenfor fra Nettavisen og den fra Forbrukertilsynets nettsider.

Endret av Million
omformulert en setning
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 10.30):

Setter en 1kr er en pliktig til å godta bud på 1kr

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden):

Setter en 1kr er en pliktig til å godta bud på 1kr

Nei? 

Anonymkode: 93cbe...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei? 

Jo, les loven

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Jo, les loven

Tror det er du som bør gjøre det. Vis meg hvor det står i loven at man er pliktig å godta bud til prisantydning. 

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Jo, les loven

Ingen tvinger en til å godta bud og selge for det en budgiver kommer med, selv om det er prisantydning. Man står fritt til å velge og vente på et bedre bud, uansett hva prisantydning er. Det er din eiendom. Ingen kan tvinge deg til å selge den til noen, selv om du har lagt den ut for salg.

Jeg vil gjerne se loven som pålegger noen å selge for prisantydning? Jeg er nysgjerrig på dette. 

• Liker 1
Skrevet

Når vi solgte bolig for noen år siden så snakket meglerne om forskjellige strategier for prissetting. Hva kunne være lurt for å få høyest pris. Vi kunne f.eks legge ut boligen vår for 6,5 som var en høy pris og satse på at noen ville betale dette eller litt under. Vi kunne også legge den ut for 6,0 og satse på at det da ble budrunde. Vi gikk for den høye prisantydning og fikk 50 000 under.. tror det skulle vært ganske heftig budrunde med 6blank som utgangspunkt for å komme opp på salgsprisen vi fikk..veldig interessant.. når man sier at noen har vært heldige og fått laaangt over prisantydning eller motsatt vært uheldige..  til syvende og sist er det jo egentlig umulig å vite hva som egentlig er eksakt riktig pris på en bolig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...