Gå til innhold

6 klassing og venner !

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 6 klassing nå. Hun har venner i klassen og lærer sier hun er populær / godt likt.  Jeg stusser på at hun ikke går bort til de andre jentene om morgenen når hun kommer til skolen. Hun er i såfall veldig forsiktig og står på sidelinja. De leke visst fint utover dagen sier lærer. Hun kjeder seg om ettermiddagene for ingen spør Om hun vil være med ut. De andre møtes ofte men hun blir ikke spurt 🙄 hun har prøvd å ta initiativ men da får hun ikke svar eller de er opptatt. Dette gjør at hun er forsiktig med å mase.  Jeg spør lærer hvordan hun oppfører seg på skolen  og lærer sier hun er både snill og inkluderende så da skjønner jeg ikke.  Noen som har noe erfaring med dette?  Det har vært slik siden 5 klasse.  Hun sier ingenting er galt men at hun kjeder seg. Liker ikke org fritids aktiviteter men vi er en del ute😊 jeg har avtalt  med foreldre før men nå har alle telefon og avtaler selv.  Det er rart at de andre vil Være med henne på skolen og ikke ellers 😞

Anonymkode: 45578...722

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor avtaler de andre at de skal gå ut da? Altså - er det i en meldingsgruppe, snapp etc? Her avtaler de ofte i en snappgruppe, slik at de få som ikke har snapp, ikke får det med seg.

men om hun står helt alene på morningen, og ikke får henge med de på ettermiddag/kveld, så kan det virke som om hun ikke er en del av «gjengen»? Selv om de henger litt sammen ut over skoledagen? 
Kanskje hun bare ikke er «kul» nok i dems øyne? Ok på skolen, men ikke når de ikke må (om Du skjønner?) 

Er det ingen aktiviteter hun kunne tenke seg? Det er jo ofte der man finner noen som har felles interesser.

Kan du hjelpe henne på noe vis? Spørre om hun vil invitere med noen jenter på bowling, kafé, kino etc?

Om det er noen trøst; min datter hadde der likt  gjennom store deler av sjetteklasse. Mye utfrysning og slik.
Forskjellen var nok at hun da heller hang med gutta.

Nå går hun i 10. og er en populær jente med enormt mange venner rundt seg, både gutter og jenter. 

Anonymkode: bf483...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at hun har det godt (nok) på skolen, men ja, kanskje hun ikke har funnet helt sine folk. 

6 klasse ja, .. fritidsaktiviteter kan være et hassel men nettopp for de som ikke har sin gullalder med de - tross alt- tilfeldige menneskene de går sammen med i en klasse kan det være gull! 

Tror mange kan ha et helt fint liv uten å være en av gjengen alltid.. hvis hun finner sin greie så er det kanskje ikke så farlig om klassevenninne er sammen etter skoletid. 

Anonymkode: c1db4...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som lærer misforstår. Et populært barn blir ikke stående alene i skolegården, eller at ingen svarer på meldinger. Jeg føler du beskriver min jente. Hun oppfattes av alle som populær, men det er nok bare fordi hun alltid smiler og inkluderer seg selv i lek. Hun har alltid noen, men hun er ikke førstevalget. Hun kan derfor være med mange forskjellige, og oppfattes nok av den grunn av lærer som en populær jente mange liker å være med. Jeg ser det er likt på fritidsaktiviteter, hun er litt på sidelinja. Den som ikke har bestevenninnene sine der, henger gjerne med min jente den aktuelle dagen. Det begynte i 5.klasse her også. Vi har ikke funnet noen løsning på det her. 

Anonymkode: 6ad55...cc8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alle de andre jentene på samme aktivitet kanskje? Da jeg gikk i sjette var gjengene veldig inndelt etter hvem som gikk på hvilken aktivitet. Faller fort utenfor av å ikke være med på noe dessverre

Anonymkode: d6fd3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør lærern om de har gjennomført sosiogram og hvordan hun gjorde det der. Be også om konkrete navn på hvem hun er sammen med:)

Anonymkode: 0a397...521

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at jenter sjelden "henger" med andre på fritiden hvis de ikke er med på fritidsaktiviteter.  Har sett undersøkelser hvor de innrømmer at de er hjemme alene og ser på reels/TikTok i stedet. Etter min mening er dette et samfunnsproblem da de blir liggende bak i sosial utvikling, og blir utrygge.

Anonymkode: 40974...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...