Gå til innhold

Når begynner barn å tenke over privatøkonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nylig besøk av et nabobarn som spurte hvorfor vi ikke har hushjelp😅 Hun er 7 år. De har ikke det selv og heller ingen i nabolaget har det.

Ser for meg at hun har overhørt noe hjemme. Kanskje at foreldrene har snakket om hvor rotete vi har det og hvorfor vi som har så god råd ikke betaler noen for å vaske og rydde for oss. Flaut 🙈

Det fikk meg til å lure på når barn begynner å reflektere over sånt selv? At noen har god råd og noen har dårlig råd.

Anonymkode: eea30...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det var den økonomiske biten en sjuåring tenkte over. Mer hvor rotete det var, ifht hva hun selv kanskje er vant til hjemmefra. Hun konkluderte da kanskje med at hvis dere ikke orker/klarer/gidder å holde orden selv, så hvorfor ikke en hushjelp? Hun tenkte nok ikke over at hushjelper koster en del penger. 

Min sønn var vel 7-8 år da vi en gang satt og så på tv, og der var det to britiske kvinner som dro hjem til folk som hadde det ekstremt grisete og skittent og rotete hjemme, og hjalp dem og vasket alt skinnende rent og ryddig. Da snudde sønnen min seg mot meg og så forbløffet ut. "Hvem er det som rydder hjemme hos oss?" presterer han å spørre. Det hadde han visst aldri tenkt over, og først nå i det tv-programmet så hvordan det ville sett ut hvis IKKE noen vasket og ryddet hjemme hos oss også... Men siden han ikke hadde sett noen fremmede vaskedamer med gummihansker på hjemme hos oss noengang, så spurte han. Jeg svarte da at det stort sett var meg.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hadde nylig besøk av et nabobarn som spurte hvorfor vi ikke har hushjelp😅 Hun er 7 år. De har ikke det selv og heller ingen i nabolaget har det.

Ser for meg at hun har overhørt noe hjemme. Kanskje at foreldrene har snakket om hvor rotete vi har det og hvorfor vi som har så god råd ikke betaler noen for å vaske og rydde for oss. Flaut 🙈

Det fikk meg til å lure på når barn begynner å reflektere over sånt selv? At noen har god råd og noen har dårlig råd.

Anonymkode: eea30...e0b

Barn begynner ikke ut av det blå - uansett alder å tenke over og reflektere over personlig/privat økonomi. Det er noe man må lære dem om - de lærer ytterst lite om slikt på skolen. Jo tidligere man lærer barn om penger, verdi, sparing - jo bedre.  Hvem som har mye og lite penger har jo ingenting å si - det viktige er jo at de forstår hva penger er og verdien av det. 

Vi har en forholdsvis god inntekt og kan leve som vi ønsker, men 7 åringen lurte i fjor på om vi var fattig, fordi vi sa nei til å reise til DisneyWorld. Mens 10 åringen føler seg super rik om hun får 200,-. 

10 åringen er kjempe flink til å spare, mens 7 åringen ikke helt ser poenget enda fordi mamma og pappa har jo penger. 

14 åringen sparer, jobber for penger og har god forståelse for penger og verdi. Vi har gått inn for at barna skal lære og forstå slikt fordi vi vil økonomisk ansvarlige barn. 

Anonymkode: eba16...ebd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...