AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Alle snakket om hvor dårlig psykisk helse folk fikk Under nedstengning under covid. Jeg lurer på om vi er flere som sliter til daglig som opplevde nedstengningen som positiv for helsen, men som har fått det vanskelig Etter alt åpnet igjen? Hos meg var det positivt å trappe ned. Hadde holdt høyt tempo pg levd litt på kanten av hva jeg greide. Så nedstengning ga ro og hvile og overskudd. Problemet kom da alt plutselig skulle tilbake til normalen. Tempo føltes ekstremt høyt, jeg begynte å slite med angst for å være på jobb, på buss, og alle steder med mye folk. Det høye tempo på jobb trigger angsten, og store samlinger med folk oppleves slitsomt og uoversiktlig. Blir fullstendig utslitt av det. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 4d185...c59
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 Jeg kan kjenne igjen at det ble roligere for meg fordi jeg slapp den hersens pendlingen. Nå er tempoet tilbake igjen der det var og jeg føler meg ofte stresset fordi jeg får så lite overskudd. Anonymkode: 02b90...b19
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 Vi opplevde det som en fin tid der vi som familie ble enda bedre sammensveiset. Vi har barn tett i alder som kunne samarbeide litt om skolearbeid og andre ting, vi var mye ute i naturen, på hytta, osv og hadde det i det hele tatt ganske bra. Kjedelig innimellom, selvsagt. Nå har både vi foreldre og barna "robust" psykisk helse med bra evne til å innstille seg, barna er skoleflinke og vi har jobber som lett lot seg omstille til hjemmekontor, og vi fungerer også bra sammen som familie, så jeg skjønner godt at vi var heldige med det utgangspunktet. Anonymkode: 17e8c...7bb
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 Jeg kjente at den nedstigningen var bra for meg, jeg var på aap pga psyken. Min sønn hadde også nytte av den perioden, han pendlet langt hver dag til en skole han virkelig ikke trivdes på. Anonymkode: f7c80...ddd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 Jeg har ikke psykiske utfordringer, men er veldig introvert. For meg var nedstengingen veldig positiv, fordi jeg fikk veldig mye tid alene uten den påfølgende dårlige samvittigheten for det jeg "burde" ha vært med på eller gjort. Anonymkode: 3191a...b2b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Det blir kanskje litt som med Påsken; til å begynne med føles det rart at alt er stengt, men når ferien er over og man må tilbake til normalen igjen, ønsker man at roen varte lenger. For øvrig er stresset i dagens hverdag ingenting "normalt"; i steinalderen hadde man masse fritid etter at man hadde funnet et sted å bo og laget mat, og lenge var ting som vekkerklokke et ukjent fenomen; rent fysisk var folk mer aktive i gamle dager, men livet var roligere; min mor fortalte at hennes bestemor aldri var stresset, og det samme gjaldt alle hun kjente. Idag blir man kontinuerlig oppdatert med hele verdens problemer i mediene, og folk haster rundt stirrende på smarttelefonen. Men når man snakker om koronanedstengningen, var dette for min del en krevende tid; å være innelåst med en bråkete nabo to meter over meg, var ingen spøk. Anonymkode: a61a9...700
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 For meg var det stort sett en kjip tid preget av usikkerhet og oppgitthet over at jeg ikke kunne reise de stedene jeg hadde lyst til. Men én ting var positivt. Jeg ble 40 i 2020. Hadde ikke lyst til å stelle i stand noe da jeg på den tiden ikke hadde så mange venner, så det føltes litt sårt. Da var det greit å feire bare med familien. En annen ting var jeg plutselig ble belønnet for å mure meg inne og droppe all fysisk sosial kontakt. Helt motsatt av alle selvhjelpsbøker som vil ha meg UT. Det var plutselig innafor å sitte hjemme alene lørdag kveld, bare jeg og Netflix:) Anonymkode: f1ddc...237
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir kanskje litt som med Påsken; til å begynne med føles det rart at alt er stengt, men når ferien er over og man må tilbake til normalen igjen, ønsker man at roen varte lenger. For øvrig er stresset i dagens hverdag ingenting "normalt"; i steinalderen hadde man masse fritid etter at man hadde funnet et sted å bo og laget mat, og lenge var ting som vekkerklokke et ukjent fenomen; rent fysisk var folk mer aktive i gamle dager, men livet var roligere; min mor fortalte at hennes bestemor aldri var stresset, og det samme gjaldt alle hun kjente. Idag blir man kontinuerlig oppdatert med hele verdens problemer i mediene, og folk haster rundt stirrende på smarttelefonen. Men når man snakker om koronanedstengningen, var dette for min del en krevende tid; å være innelåst med en bråkete nabo to meter over meg, var ingen spøk. Anonymkode: a61a9...700 Bråkete nabo er slitsomt. Jeg har også hørt dette at vår livsstil og hastverk ikke er naturlig, og jeg forsøker å tenke at det er naturlig at flere av oss får problemer med det og reagerer på det. På en side er det jo bra at kroppen sier fra i god tid før man pådrar seg hjertesykdom og slikt. Men så er det fortvilende at kroppen ikke henger med, hjertebank og slitenhet hele tiden. Anonymkode: 4d185...c59 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bråkete nabo er slitsomt. Jeg har også hørt dette at vår livsstil og hastverk ikke er naturlig, og jeg forsøker å tenke at det er naturlig at flere av oss får problemer med det og reagerer på det. På en side er det jo bra at kroppen sier fra i god tid før man pådrar seg hjertesykdom og slikt. Men så er det fortvilende at kroppen ikke henger med, hjertebank og slitenhet hele tiden. Anonymkode: 4d185...c59 Ja, forholdet til naboen fikk etter hvert et konfliktnivå som førte til at vedkommende til slutt flyttet, noe vedkommende idag sikkert er glad for, og det samme er jeg, slik at freden har senket seg. For all del; ønsker vedkommende lykke til, men som naboskap fungerte dette rett og slett ikke med korona og tvungen innetid. Med tanke på stress var jo heller ikke livet før i tiden alltid like rosenrødt; i perioder med kriger og utrygghet i form av sykdommer som kolera eller pest som man ikke kjente årsaken til, sier det seg selv at folk ble redde, men til forskjell fra den gang er stress noe som preger livet vårt omtrent hele tiden, og det kan neppe være sunt for helsen. Derfor tar jeg eksempelvis aldri med mobilen når jeg går ut; om folk ønsker å kontakte meg, kan de gjøre det når jeg er hjemme, og det samme gjelder andre ting. I sydligere europeiske land hadde man i alle fall før i tiden siesta midt på dagen, og ser man hvordan dagliglivet fungerer i flere afrikanske land, er også stressnivået lavere - ting tar gjerne god tid der, og butikken åpner når eieren åpner den, ikke til en bestemt tid. At dette fører til samfunnsmessig kaos, er en annen sak. Håper du tar godt vare på deg selv videre; helsen er langt viktigere enn alt man burde ha gjort, eller i alle fall føler at man burde ha gjort; det er ingen grunn til å stresse, og fullt lov å sette ned tempoet i hverdagen når man føler for det. Da frigjøringen kom i 1945, satte en butikk ut et skilt der det stod: "Stengt på grunn av glede". For noen år siden var det en bruktbutikk her i byen som hadde et skilt der jeg tror det stod: "Stengt på grunn av fint vær". Slikt burde være lov, også idag. Anonymkode: a61a9...700 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stengt på grunn av glede Så fantastisk!❤️ Anonymkode: 4d185...c59 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så fantastisk!❤️ Anonymkode: 4d185...c59 Ja, dette var jo gledens dag for de fleste; ser forresten at det stod "Lukket på grunn av glede", og bedre kunne det vel neppe sies på denne maidagen i 1945 - man burde også kunne senke skuldrene idag, og gi rom for litt spontan glede uten å føle at livet må følge et bestemt, fastlagt mønster: Anonymkode: a61a9...700
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå