Gå til innhold

Ufør - slette lån fra lånekassen når man hadde AAP under lånet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har fått innvilget uføretrygd og har søkt om å få slettet lån fra lånekassen, men vil først få svar på dette neste år... Jeg tok opp fag i 3 semestere gjennom Sonans for å fullføre videregående. Jeg fikk AAP samtidig som jeg tok opp lånet fra lånekassen, fordi AAP-pengene ikke kunne dekke skolepengene.

Vil det bli slettet, selv om jeg mottok AAP?

Anonymkode: c3d6d...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tvilsomt.  Men du kan søke om å få slettet renter fra en periode der inntekten var lav.

Anonymkode: 748b6...058

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorvidt det blir slettet noe, kommet ann på hva inntekten din blir. Da jeg ble uføretrygdet, 70%, slettet de kun 25tusen. 

Anonymkode: 395df...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så lenge uføretrygden din er under en viss grense, så vil det bli slettet. Jeg fikk også slettet mitt studielån eller jeg ble minsteufør.

Anonymkode: 1db95...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trolig får du ikke slettet studielånet i sin helhet.

Anonymkode: 852b0...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, så lenge uføretrygden din er under en viss grense, så vil det bli slettet. Jeg fikk også slettet mitt studielån etter jeg ble 100% minsteufør.

Rette skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor mye får du i uføretrygd? Du kan få slettet alt eller deler av lånet, men det kommer an på hvor mye du får i uføretrygd. 

Anonymkode: db71d...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor mye får du i uføretrygd? Du kan få slettet alt eller deler av lånet, men det kommer an på hvor mye du får i uføretrygd. 

Anonymkode: db71d...77c

Minste uføretrygd enslig, så 345.000😄

Det står altså at jeg kan få slettet studielånet med denne inntekten, men det jeg lurer på er om det at jeg mottok AAP mens jeg tok opp lånet gjør at det blir avslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke lånekassen svare på dette? 

Anonymkode: e7cd6...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står altså at jeg kan få slettet studielånet med denne inntekten, men det jeg lurer på er om det at jeg mottok AAP mens jeg tok opp lånet gjør at det blir avslag...

Det er den inntekten du har hatt i det året du søker om å få slettet lånet som vil være avgjørende for hvor mye du kan få slettet. Så hvis du søkte nå i 2024, så er det den totale inntekten du vil få i 2024 som de beregner vedtaket ut fra. Det er også årsaken til at man ikke får vedtaket før året etter man har søkt, at skatteoppgjøret fra det året man søkte må foreligge først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Minstesats uføretrygd enslig er 294.000 kr…

Anonymkode: d7b8c...9b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Minstesats uføretrygd enslig er 294.000 kr…

Anonymkode: d7b8c...9b5

Personen har tydeligvis  ung uføretillegg. Den minstesatsen for enslig er på ca  345.000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har da ikke minsteuføretrygd

Anonymkode: b7bf7...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke minstesats for enslige ufør.

Men for å svare på spørsmålet ditt, hvis du er 100% ufør kan du få slettet studielånet ditt selv om du var på aap mens du studerte. Jeg studerte på aap og fikk lånet slettet.

Anonymkode: 3cb70...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tvilsomt.  Men du kan søke om å få slettet renter fra en periode der inntekten var lav.

Anonymkode: 748b6...058

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trolig får du ikke slettet studielånet i sin helhet.

Anonymkode: 852b0...1b0

Tullete og grunnløse påstander basert på uvitenhet og manglende kunnskap.

Anonymkode: f402f...b6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, hele lånet blir slettet. Hvis du søker nå blir lånet slettet neste sommer/høst (2025), basert på den inntekten du har i år.

Anonymkode: 3f838...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

AAP-en påvirker ikke noe som helst.

Det er som flere nevner kun inntekten din for året du søker som spiller en rolle. Jeg har gjort akkurat det samme, bare etter en bachelorgrad. Jobber gradert, og har inntekt som gjorde at jeg fikk slettet rundt 400k av lånet. Du kan til og med søke senere om du da har lavere inntekt.

Det ligger veldig klar informasjon om dette på lånekassens sider, anbefaler å se der.

Anonymkode: 9ab70...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lav inntekt må man ha for at lånet skal slettes? Hva er maksgrensen for inntekt, hvor man ikke får slettet noe tross ufør?

Anonymkode: 4b7a5...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Tullete og grunnløse påstander basert på uvitenhet og manglende kunnskap.

Helt riktig, og du tror at din kunnskap og komplette vitenhet basert på et grunnlag som gudene vet hvor du har hentet fra, vet noe om hvordan en sak blir individuelt behandlet? Digger hvordan livets harde skole folka her på kg tror at absolutt alle har 100% like forutsettninger, liv, inntekt osv. 

Anonymkode: b2f2d...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Helt riktig, og du tror at din kunnskap og komplette vitenhet basert på et grunnlag som gudene vet hvor du har hentet fra, vet noe om hvordan en sak blir individuelt behandlet? Digger hvordan livets harde skole folka her på kg tror at absolutt alle har 100% like forutsettninger, liv, inntekt osv. 

Anonymkode: b2f2d...9f0

Inntektsgrenser er inntektsgrenser. Regler er regler. Søtt lite forsøk på hersketeknikk da, det skal du ha 😘

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/inntektsgrenser-for-tidligere-ar/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...