AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #1 Skrevet 24. april 2024 Hei. Jeg har i mange år slitt med angst, og mat. Spesielt problematisk er det at jeg sliter med å skille om jeg er sulten eller om jeg har angst. De kroppslige fornemmelsene er så like! Er det noen andre som sliter med det samme? Når jeg googler "angst eller sulten" får jeg bare opp treff for de som sliter med overspising, og som spiser følelsene sine. Jeg… gjør egentlig motsatt? Tør ikke spise når jeg er redd. Derfor er det problemstisk - jeg vet jo ikke om jeg er sulten eller har angst? Hvordan merker dere forskjell? Jeg har vokst opp med en spiseforstyrret mor, og har blitt fortalt at jeg fra jeg var liten baby var så dårlig til å spise, at jeg ble vrang og fæl og sint hvis jeg ikke spiste (lavt blodsukker), alltid vært tynn som en flis osv. Som voksen, i gode perioder spiser jeg bra og "riktig", men i dårlige perioder sliter jeg med å få i meg mat. Jeg forstår jo at dette påvirker meg på et vis og at det kan ha sammenheng med mamma og oppveksten min, men klarer ikke helt "implementere" det i meg. Hvordan vet man forskjell om man er sulten eller kvalm, feks? Anonymkode: c1702...588 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #2 Skrevet 24. april 2024 Kanskje du kan løse det ved å spise faste måltider etter klokka? Anonymkode: 33d31...cce 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #3 Skrevet 24. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: jeg vet jo ikke om jeg er sulten eller har angst? Hvordan merker dere forskjell? Anbefaler deg profesjonell hjelp. Du må bli kjent med dine egne følelser. Anonymkode: 282d2...beb 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #4 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler deg profesjonell hjelp. Du må bli kjent med dine egne følelser. Anonymkode: 282d2...beb Takk. Jeg går allerede til psykolog, men føler meg veldig "alene" i plagene. mener liksom hvordan ting fungerer. Han jobber psykodynamisk og rettet mot affektfobi(jeg er livredd følelser). jeg prøver å bli kjent, og med det høre hvordan andre har det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du kan løse det ved å spise faste måltider etter klokka? Anonymkode: 33d31...cce Hei. Takk for svar. Det er litt sånnjeg løser det nå. Er det fire timer pluss siden jeg spiste klarer jeg å resonnere meg til "sult". Problemet oppstår når jeg merker ting går utenfor det vanlige. Feks ved ekstra sult pga trening, tolker jeg ofte som angst istedenfor…. Hvordan lære forskjell? Anonymkode: c1702...588
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #5 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har i mange år slitt med angst, Anonymkode: c1702...588 Samme her . Er kvalm/sulten ofte, eller bestandig. Vondt. Spiser normalt,men kasteropp hver natt/morgen siden tenårene. Siste 35 årene faktisk. Er nok noe angst tror jeg. Ikke noe rusmidler eller andre ting, men er slitsomt å ha det slik for min del Anonymkode: 610e8...032
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Jeg har alltid hatt problemer med å kjenne sult og som barn spiste jeg masse hvis det var noe godt og lite hvis jeg ikke likte maten. Å spise demper angst så jeg har alltid vært glad i mat og spising uten atJeg har lagt på meg så mye av det fordi jeg også kan gå lenge uten mat. Som voksen har jeg faste måltider og faste porsjoner å spise. Går opp og ned fem kilo og alle tror at jeg har det dårlig når jeg går ned, men det er motsatt. Anonymkode: aee22...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 Dette er vel spørsmål du bør ta opp med din behandler? Anonymkode: 0f559...2b7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er vel spørsmål du bør ta opp med din behandler? Anonymkode: 0f559...2b7 Jeg gjør det men jeg savner noen andre å dele erfaringer med også… hvordan andre tenker? Hvordan mine tanker fungerer i forhold til andres tanker osv. tenkte det kunne være til hjelp å "sparre" med andre. Anonymkode: c1702...588 2
Idunn Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 Jeg bruker klokka som rettesnor, er det mere enn 2 timer siden sist jeg spiste så kan det være sult. Er det mere enn 4 timer siden jeg spiste, så er det sult. Prøvespiser somregel noe med sukker for å se om kvalmen/trykket i brystet gir seg. Selv om jeg har et ganske bra forhold til mat og kropp, så er det fortsatt vanskelig å tolke kroppens signaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå