Gå til innhold

Barn, idrett og kommentarer…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er innafor og hva er ikke innafor av kommentarer fra andre på laget?

Jeg har ei datter som spiller på 12-års nivå. Straks 13. På hennes lag er det noen som innimellom kommer med halvnegative kommentarer. Som for eks. hvis noen bommer på mål: «nå må vi se hvor keeperen står» eller «vi må bare skyte på gode sjanser». Og ting i den duren. Dette er jo ikke helt forferdelig, men samtidig unødvendig. Det er flere på laget som sliter med selvtilliten med det å prøve seg på mål, og jeg mener at dette er unødvendige kommentarer. Og disse som kommer med dette gjør jo også selv flere feil, men får aldri kommentarer fordi de andre på laget ikke kommer med kommentarer. 

Jeg vurderer å nevne dette for lagleder, men er usikker på om slike kommentarer er innafor eller ikke? Er det noe å ta opp?

Anonymkode: c73d5...4f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kommentarene er helt greie tenker jeg. 

Anonymkode: 429ba...617

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et litt forsiktig og usikkert barn, særlig på idrettsbanen, men de kommentarene her synes jeg er milevis innenfor blant tolvåringer.

Klart det er treners ansvar mer enn medspillere, men disse kommentarene handler ikke engang om at noen er dårlige. Det er som når noen på laget litt frustrert slår ut med armene fordi en annen ikke spilte ballen til dem selv om det åpenbart ville vært lurt. De er tolv år og begynner å få tanker om hvordan laget bør spille, taktiske valg de bør ta, for å gjøre det best mulig. Konkrete tips, sikkert utløst av litt frustrasjon der og da, og bare motivert av et ønske om at laget skal vinne. Mildt i formen og ikke vondt ment. Virker helt greit.

Anonymkode: 53db0...8de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes heller ikke de kommentarene er ille når de er blitt så store. 

Anonymkode: 075cc...f7b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at så lenge foreldre ikke hakker på barnet så går det bra. I arbeidslivet venter det mye mer hakking 🙈så like greit å lære seg å takle sånt småtteri. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg like ikke slike kommentarer, unødvendige, greit nok til jentene som stadig skyter, men er det til jenter som endelig tør noe på banen, er slike kommentarer «høl i hue».

Anonymkode: 54c0c...fcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Disse kommentarene er helt innenfor syns jeg. Godt innafor faktisk. Absolutt ikke noe å ta opp med lagleder. Litt motstand må barna læres opp til å tåle i livet. Du kan ikke rydde alle slike ting av veien for barnet ditt, hvordan skal hun da bli rustet for virkeligheten uten at mor rydder unna alt som kan oppleves som ubehagelig?

Kommentarer som går direkte på person «du er så dårlig» «herrgud, kan du ikke skyte eller» «hvorfor slutter du ikke når du er så dårlig» er derimot HELT uakseptable. Uansett alder!

Anonymkode: f371d...b7e

• Liker 8
Skrevet

Det der er helt uskyldige kommentarer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt vanlige kommentarer innad i et lag når man spiller kamp, da kommenterer og kommuniserer man selvsagt med hverandre. 

Anonymkode: b2e77...d8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg klikket meg inn på innlegget, trodde jeg det dreide seg om stygge kommentarer. Det er selvsagt ikke greit. Disse kommentarene er det ingentingi veien med. Hvis man ikke tåler disse og lignende, bør man nok ikke være med på lagidrett. Man må kunne kommunisere med hverandre. Disse kommentarene kunne også kommet fra treneren, og de må jo kunne rettlede. Ellers er jo vitsen med trenere borte?

Anonymkode: 0aab9...2ee

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg like ikke slike kommentarer, unødvendige, greit nok til jentene som stadig skyter, men er det til jenter som endelig tør noe på banen, er slike kommentarer «høl i hue».

Jeg skrev dette mtp kommentarene kommer fra foreldre som ser på kamp. Forstår nå at du trolig mener fra lag-venninner, såfall syntes jeg og det er innafor, om det blir formidlet på en ok måte😉

AnonymBruker
Skrevet

Helt greie og vanlige kommentarer, eller innspill som jeg heller vil kalle det 

Anonymkode: 4818b...29d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, lillevill said:

Jeg tenker at så lenge foreldre ikke hakker på barnet så går det bra. I arbeidslivet venter det mye mer hakking 🙈så like greit å lære seg å takle sånt småtteri. 

Man kan få mye hakking fra kunder/pasienter i arbeidslivet. Men om sjefene dine hakker på deg så vil jeg si du bør bytte jobb. 

Generelt i arbeidslivet bør man også gi kjeft på 2-mannshånd. Det er en uting om man roper kritikken ut på kontoret når kritikken er ment til en medarbeider.  Det er også en uting å kjefte på ansatte som gjør sitt beste, men hvor du ikke er blant de beste på arbeidsplassen.  

Mitt inntrykk er at det er langt røffere miljø i  barnelagidrett enn det som blir godtatt på arbeidsplassen. Hadde medarbeiderne mine skreket til meg hver gang jeg ikke fikk salg hos kunden hadde jeg sluttet. Men det er visst helt greit å rope på barna som ikke scorer mål. 

Anonymkode: 8edb5...be7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på samme alder og det kunne ikke falt meg inn å komme med sånne kommentarer fra sidelinja. Prøver å oppmuntre alle - og roser innsats ikke resultat. Pinlig med familier som tar barneidrett altfor alvorlig.

Anonymkode: 74efd...7b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har barn på samme alder og det kunne ikke falt meg inn å komme med sånne kommentarer fra sidelinja. Prøver å oppmuntre alle - og roser innsats ikke resultat. Pinlig med familier som tar barneidrett altfor alvorlig.

Eh det er medspillere dom sier det da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at sånne kommentarer er det greit å lære seg å tåle, du kan ikke, og burde ikke eliminere alt som kanskje kan oppleves som ubehagelig for henne. 

Du må gjøre henne robust, samtidig som det er en god anledning til å ta opp at sånne kommentarer skal ikke hun gi andre. 

Anonymkode: 666d5...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at dette ikke er stygge kommentarer. Og jeg kommer nok ikke til å ta det opp etter deres innspill her. Men, det jeg syns blir litt feil, er at det er tre stk som kommenterer, og da blir det alltid til de samme spillerene. De tre kommenterer aldri på hverandre, og de andre spillerene kommer ikke med slike kommentarer. Så vet at noen føler det blir hakking. 
Kommer ikke til å ta det opp, men syns allikevel det er unødvendig.  

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at dette ikke er stygge kommentarer. Og jeg kommer nok ikke til å ta det opp etter deres innspill her. Men, det jeg syns blir litt feil, er at det er tre stk som kommenterer, og da blir det alltid til de samme spillerene. De tre kommenterer aldri på hverandre, og de andre spillerene kommer ikke med slike kommentarer. Så vet at noen føler det blir hakking. 

ts

Synes det er unødvendig jeg også, men virker som det er høyere toleranse for kjipe kommentarer i lagidrett enn det er ellers i samfunnet.  Slike kommentarer hadde aldri blitt godtatt på skoleavslutninger eller lignende.

Anonymkode: 8edb5...be7

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Eh det er medspillere dom sier det da

Da oppdrar man barna sine,  slik at de passer sine egne saker og ikke legger seg borti hva lagkameratene gjør.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ts

Nettopp. De tre det gjelder er ikke viktigere enn de andre, de er ikke trenere, og det passer seg ikke at de kommenterer andre.  Hadde tatt opp på lagmøtet på start av sesongen hva som er greit, og bedt de passe sine egne saker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...