Anonym35 Skrevet 24. april 2024 #1 Skrevet 24. april 2024 Hei. Spørsmål om taushetsplikt og barnevern: Jeg og barnet mitt har samme fastlege. I skriv til barnevernet fra fastlegen, når barnevernet skal innhente opplysninger, har fastlegen gjengitt innhold fra samtaler i mine timer med han til barnevernet. Denne informasjonen har barnevernet gitt videre til far. Det omhandler informasjon om mitt syn på far, at jeg er i en relasjon med ujevn maktbalanse, er redd for han osv, samt mine bekymringer for mitt barn. Jeg opplever nå at det jeg har fortalt i fortrolighet til min fastlege, har altså far fått tilgang på. Det er vondt, spesielt når han fort kan bruke det i mot meg. Jeg undrer meg over om dette er greit? Jeg har delt ting i fortrolighet til fastlegen, og plutselig sitter far på all informasjon. Barnevernet mente det ikke var sensitive opplysninger.. Hva er sensitive opplysninger, om det ikke er mine egne tanker om relasjon til eks og min redsel for han? for meg er det svært sensitivt og jeg er redd far og hva han kan gjøre med disse opplysningene. Han deler dem fort ut til hele familien sin som jeg er i en stor konflikt med. Er det noen her som kan reglene rundt dette? Burde jeg ha blitt spurt først? Har fastlegen brutt taushetsplikten eller har barnevernet brutt taushetsplikten eller er systemet slik? Det er altså ikke lenger trygt å dele tanker med fastlegen.. 10
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #2 Skrevet 24. april 2024 Her er det ikke fastlegen som har skylden det er relevant info for Bv å vite om, her er det som vanlig Bv som har drite på draget og gitt dette vidre til Bv! Anonymkode: 98980...3b8 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #3 Skrevet 24. april 2024 1. Samtykket du til at det ble innhentet opplysninger på deg? 2. Den som er part i saken kan kreve innsyn i det som omhandler en selv og barnet? 3. Helseopplysninger og andre opplysninger som kan føre til skade kan unndras innsyn Anonymkode: f20f2...272 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #4 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1. Samtykket du til at det ble innhentet opplysninger på deg? 2. Den som er part i saken kan kreve innsyn i det som omhandler en selv og barnet? 3. Helseopplysninger og andre opplysninger som kan føre til skade kan unndras innsyn Anonymkode: f20f2...272 Det gjorde jeg, de sier jo at om du ikke skriver under så vil de inn å kreve å lese det uansett Anonymkode: ca323...a8f
Anonym35 Skrevet 24. april 2024 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2024 (endret) Jeg samtykket til innhenting av opplysninger fra BARNETS fastelge ja. Jeg tok som en selvfølge at de jeg har fortalt i mine timer til fastlegen, var sensitive opplysninger og ikke ble delt med barnefar, som jeg er redd for. Jeg er satt ut av at dette er mulig. Endret 24. april 2024 av Anonym35 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #6 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjorde jeg, de sier jo at om du ikke skriver under så vil de inn å kreve å lese det uansett Anonymkode: ca323...a8f Ok. Da har fastlegen ikke brutt taushetsplikten. Barneverntjenesten kan ha brutt sin ved å gi helseopplysninger om deg til far. Du kan klage det inn til Statsforvalteren og be de ta en vurdering. Og så ta det derfra. Anonymkode: f20f2...272 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #7 Skrevet 24. april 2024 Og så havner alle dine personlige opplysninger i et offentlig Arkiv Anonymkode: ca323...a8f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #8 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så havner alle dine personlige opplysninger i et offentlig Arkiv Anonymkode: ca323...a8f Hvilket offentlige arkiv skulle liksom dette være? Anonymkode: dd306...67e 1
Anonym35 Skrevet 24. april 2024 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2024 Jeg er i sjokk over at dette er mulig. Hvis du tar livet av en person er det svært strengt for å få innsyn i helseopplysningene dine. Men her kan man altså bare dele fritt ut av hva som er fortalt i journaler og barnevernet deler det ut til far... Mitt samtykke handler om å innhente opplysninger fra BARNETS fastlege. 4 1 2
Melus Skrevet 24. april 2024 #10 Skrevet 24. april 2024 Anonym35 skrev (3 minutter siden): Jeg er i sjokk over at dette er mulig. Hvis du tar livet av en person er det svært strengt for å få innsyn i helseopplysningene dine. Men her kan man altså bare dele fritt ut av hva som er fortalt i journaler og barnevernet deler det ut til far... Mitt samtykke handler om å innhente opplysninger fra BARNETS fastlege. Hvis du ikke har gitt samtykke til å innhente opplysninger fra DIN journal har fastlegen brutt taushetsplikten. Mulig også barnevernet. Har du advokat? 2 2
Anonym35 Skrevet 24. april 2024 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2024 (endret) Kan fastlegen gjømme seg bak at opplysningsplikt overgår taushetsplikt i dette tilfellet? Jeg har ikke advokat nei, men må kanskje skaffe meg det.. Endret 24. april 2024 av Anonym35 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #12 Skrevet 24. april 2024 Taushetsplikt opphører vel dersom det er bekymring for barn, eller volds eller suicidalrisiko.. just saying Anonymkode: 1559e...c2e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #13 Skrevet 24. april 2024 Sikkert lurt med advokat ja. Her er det snakk om hvilke hjemler man har. Politi har nok hjemmel til det meste dersom det er vurdert behov. Vil faktisk tro at barnevern også har hjemme til det. Vet at helsepersonell ikke har lov til å la være å svare på spørsmål fra dem Anonymkode: 1559e...c2e
Anonym35 Skrevet 24. april 2024 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2024 Betyr dette at når fastlegen får spørsmål om han har andre opplysninger som kan påvirke saken, så kan han fortelle fritt fra andre journaler?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #15 Skrevet 24. april 2024 Anonym35 skrev (10 minutter siden): Betyr dette at når fastlegen får spørsmål om han har andre opplysninger som kan påvirke saken, så kan han fortelle fritt fra andre journaler? Det kan jeg ikke tenke meg nei. Høres helt vilt ut! Anonymkode: dd306...67e 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #16 Skrevet 24. april 2024 Barnevernet sender en smørbrødliste med punkter på hva de vil ha svar på. Både om barnet og foreldre Anonymkode: b58ef...664
Marimma Skrevet 24. april 2024 #17 Skrevet 24. april 2024 (endret) Fastlegen har brutt taushetsplikten (opplysningsplikten gjelder barnet) og bvt har brutt taushetsplikten fordi det som omhandler din helse som hovedregel skal unndras innsyn (/sladdes). Det skal heller ikke ligge «fritt» i barnets journal slik at barnet kan se det i fremtiden. Om noe har jo barnevernstjenesten nå satt deg i direkte livsfare, for ei farse… Klag til statsforvalter. Endret 24. april 2024 av Marimma 4 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #18 Skrevet 24. april 2024 Anonym35 skrev (3 timer siden): Hei. Spørsmål om taushetsplikt og barnevern: Jeg og barnet mitt har samme fastlege. I skriv til barnevernet fra fastlegen, når barnevernet skal innhente opplysninger, har fastlegen gjengitt innhold fra samtaler i mine timer med han til barnevernet. Denne informasjonen har barnevernet gitt videre til far. Det omhandler informasjon om mitt syn på far, at jeg er i en relasjon med ujevn maktbalanse, er redd for han osv, samt mine bekymringer for mitt barn. Jeg opplever nå at det jeg har fortalt i fortrolighet til min fastlege, har altså far fått tilgang på. Det er vondt, spesielt når han fort kan bruke det i mot meg. Jeg undrer meg over om dette er greit? Jeg har delt ting i fortrolighet til fastlegen, og plutselig sitter far på all informasjon. Barnevernet mente det ikke var sensitive opplysninger.. Hva er sensitive opplysninger, om det ikke er mine egne tanker om relasjon til eks og min redsel for han? for meg er det svært sensitivt og jeg er redd far og hva han kan gjøre med disse opplysningene. Han deler dem fort ut til hele familien sin som jeg er i en stor konflikt med. Er det noen her som kan reglene rundt dette? Burde jeg ha blitt spurt først? Har fastlegen brutt taushetsplikten eller har barnevernet brutt taushetsplikten eller er systemet slik? Det er altså ikke lenger trygt å dele tanker med fastlegen.. Informasjonen de har gitt er ikke å regne som sensitiv informasjon, så fastlegen har ikke brutt sin taushetsplikt. Dersom du hadde hatt sensitiv informasjon som var beskyttet av taushetsplikten - så blir taushetsplikten opphevet dersom informasjon omhandler noe rundt bekymring for barns sikkerhet og trygghet. Hva regnes som sensitive personopplysninger? Eksempler på slike opplysninger er en persons rasemessige eller etniske bakgrunn, politiske oppfatning, religion, filosofiske overbevisning eller medlemskap i fagforening. Også helseforhold (som allergier, sykefravær, legebesøk og graviditet) og seksuelle forhold og orientering vil være sensitive opplysninger. Anonymkode: f9b8d...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #19 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Informasjonen de har gitt er ikke å regne som sensitiv informasjon, så fastlegen har ikke brutt sin taushetsplikt. Dersom du hadde hatt sensitiv informasjon som var beskyttet av taushetsplikten - så blir taushetsplikten opphevet dersom informasjon omhandler noe rundt bekymring for barns sikkerhet og trygghet. Hva regnes som sensitive personopplysninger? Eksempler på slike opplysninger er en persons rasemessige eller etniske bakgrunn, politiske oppfatning, religion, filosofiske overbevisning eller medlemskap i fagforening. Også helseforhold (som allergier, sykefravær, legebesøk og graviditet) og seksuelle forhold og orientering vil være sensitive opplysninger. Anonymkode: f9b8d...0f9 Jo, psykisk helse knyttet til relasjoner er sensitive opplysninger. Fastlegen har nok ikke brutt taushetsplikt men barnevernet kan ikke dele dette med en tredjepart uten at ts eventuelt samtykker. Klag til statsforvalter som en over skrev. Anonymkode: dd306...67e 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #20 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sikkert lurt med advokat ja. Her er det snakk om hvilke hjemler man har. Politi har nok hjemmel til det meste dersom det er vurdert behov. Vil faktisk tro at barnevern også har hjemme til det. Vet at helsepersonell ikke har lov til å la være å svare på spørsmål fra dem Anonymkode: 1559e...c2e Helsepersonell kan klage på pålegget. Imidlertid kan barnevernet kreve å få opplysningene før klagesaken er avgjort. Så de fleste tenker vel at det ikke er noe poeng i å nekte. Interessant nok så var det kun nav som klagde i vårt tilfelle. Både lege, helsestasjon og barnehage hoppet da bv sa hopp og ga ut sensitive opplysninger uten å mukke. Dette til tross for at jeg forklarte de loven, som sier at bv kun kan hente opplysninger uten samtykke i alvorlige saker. Dette var bv heller ikke klar over. De hadde aldri før opplevd at noen har lest lovverket, de pleide å innhente som rutine uansett de. Skummelt. Anonymkode: 0a18e...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå