AnonymBruker Skrevet 9. mai #361 Del Skrevet 9. mai MariaIsabel skrev (14 minutter siden): 1 av 5 kvinner i Norge blir voldtatt. https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/skader/vold/?term= Sitat 9 prosent av alle kvinner over 18 år [..] hadde vært utsatt for voldtekt minst én gang i livet. 9% = 1 av 11. Anonymkode: a2ce7...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. mai #362 Del Skrevet 9. mai Callisto83 skrev (4 minutter siden): Synes det er sørgelig at så mange har så negative assosiasjoner til menn generelt i denne tråden. Er det virkelig ingen fedre, eller brødre man kanskje kunne møtt på i skogen, slik at man ikke ville valgt bjørnen? Jeg hadde uten tvil valgt å møte en mann hvis jeg hadde gått meg vill. Hvis da ikke bjørnen var utstyrt med kart og kompass, litt mat og verbale språkkunnskaper. Jeg får nesten bare si kondolerer til de som ikke har noen snille menn med integritet i deres liv. Jeg har mange snille, gode menn i mitt liv, men jeg har også møtt mange som er langt ifra snille. I dette hypotetiske tilfellet kan man dessverre ikke velge mannen, så det hjelper lite at jeg har en god far, bror og mann. Greia var aldri at man har gått seg vill og trenger hjelp, det var nok bare litt dårlig formulert av ts, muligens pga en antakelse om at de fleste kjenner til trenden og hva som menes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. mai #363 Del Skrevet 9. mai (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/skader/vold/?term= 9% = 1 av 11. Anonymkode: a2ce7...afd Den er fra 2014. Den nyere studien fra 2023 sier 1 av 5. Endret 9. mai av MariaIsabel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 9. mai #364 Del Skrevet 9. mai MariaIsabel skrev (11 minutter siden): Den er fra 2014. Den nyere studien fra 2023 sier 1 av 5. Voldtekt er et stort samfunnsproblem. Prøver ikke å bagatellisere det i det hele tatt, men å klaske i bordet med den studien er ganske enkelt. Den har blitt kritisert av flere for dårlig metode. 1 av 5 kvinner har blitt voldtatt og ferdig med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. mai #365 Del Skrevet 9. mai homber skrev (5 minutter siden): Voldtekt er et stort samfunnsproblem. Prøver ikke å bagatellisere det i det hele tatt, men å klaske i bordet med den studien er ganske enkelt. Den har blitt kritisert av flere for dårlig metode. 1 av 5 kvinner har blitt voldtatt og ferdig med Vel, de fleste kvinner jeg kjenner har blitt voldtatt, og alle kvinner jeg har snakket med om slikt har minimum blitt grovt antastet ufrivillig - de fleste mange ganger. Om studien er 100% korrekt kan ikke jeg uttale meg om, men om noe virker 1 av 5 som et lavt tall utifra mine egne erfaringer. De andre sier også det samme - at de fleste de kjenner har blitt voldtatt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 9. mai #366 Del Skrevet 9. mai MariaIsabel skrev (3 minutter siden): Vel, de fleste kvinner jeg kjenner har blitt voldtatt, og alle kvinner jeg har snakket med om slikt har minimum blitt grovt antastet ufrivillig - de fleste mange ganger. Om studien er 100% korrekt kan ikke jeg uttale meg om, men om noe virker 1 av 5 som et lavt tall utifra mine egne erfaringer. De andre sier også det samme - at de fleste de kjenner har blitt voldtatt. Nå blander du inn anekdoter. Det er den minst troverdige formen for bevis vi har. Ville bare poengtere at den ene studien som sier at 1 av 5 kvinner har blitt voldtatt er svært svak. Kan godt være at flere eller færre er ofre, det er ikke poenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. mai #367 Del Skrevet 9. mai homber skrev (2 minutter siden): Nå blander du inn anekdoter. Det er den minst troverdige formen for bevis vi har. Ville bare poengtere at den ene studien som sier at 1 av 5 kvinner har blitt voldtatt er svært svak. Kan godt være at flere eller færre er ofre, det er ikke poenget. Det er klart, studien du kom med er den eneste riktige. Verken nyere studier eller personlige erfaringer teller, for du har fasiten. 👍🏻 Grunnen til at jeg nevnte studien først er selvsagt fordi jeg forventet dette svaret dersom jeg kom med egen erfaring. Når du deretter sådde tvil i studien, så underbygget jeg den med egne erfaringer. Svært mange andre sier også det samme. Ja, det er anekdoter, men det er mange av det, i tillegg til studien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 9. mai #368 Del Skrevet 9. mai MariaIsabel skrev (1 minutt siden): Det er klart, studien du kom med er den eneste riktige. Verken nyere studier eller personlige erfaringer teller, for du har fasiten. 👍🏻 Grunnen til at jeg nevnte studien først er selvsagt fordi jeg forventet dette svaret dersom jeg kom med egen erfaring. Når du deretter sådde tvil i studien, så underbygget jeg den med egne erfaringer. Svært mange andre sier også det samme. Ja, det er anekdoter, men det er mange av det, i tillegg til studien. Jeg kom ikke med noen studie. Jeg sier spesifikt at jeg ikke har fasiten og at det kan være flere eller færre kvinner enn 1 av 5 som har blitt voldtatt. Vet ikke om du blandet mine svar med noen andre sine, men vi er enige at voldtekt er et stort samfunnsproblem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #369 Del Skrevet 9. mai Callisto83 skrev (44 minutter siden): Synes det er sørgelig at så mange har så negative assosiasjoner til menn generelt i denne tråden. Er det virkelig ingen fedre, eller brødre man kanskje kunne møtt på i skogen, slik at man ikke ville valgt bjørnen? Jeg hadde uten tvil valgt å møte en mann hvis jeg hadde gått meg vill. Hvis da ikke bjørnen var utstyrt med kart og kompass, litt mat og verbale språkkunnskaper. Jeg får nesten bare si kondolerer til de som ikke har noen snille menn med integritet i deres liv. Det handler ikke om å møte faren, sønnen eller en mannlig bekjent. Det handler om å møte en fremmed og faren det potensielt har. Vi er mange kvinner med FANTASTISKE menn i livet vårt. Men om vi ikke har kjent ting på kroppen selv, kjenner vi mange som har det. Forresten er det mye mer enn 1 av 5 som blir voldtatt. Det er 1 av 5 som snakker om det. Hvis du ikke ser den potensielle faren kvinner er i mange ganger, må vi bare håpe at du ikke uforvarende havner i en av dem, ute av stand til å kjenne det igjen og komme deg bort før det er for seint. Anonymkode: 94140...710 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 9. mai #370 Del Skrevet 9. mai (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forresten er det mye mer enn 1 av 5 som blir voldtatt. Det er 1 av 5 som snakker om det. Anonymkode: 94140...710 Nå finner vi på ting igjen. Det er maaange flere menn som blir falskt anklaget for voldtekt, enn kvinner som blir voldtatt (fant på litt) Endret 9. mai av homber 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #371 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 17.16): Spørsmålet er populært på sosiale medier: Ville du som kvinne valgt å møte på en mann eller en bjørn om du var «trapped en the forest»? Jeg har enda til gode å se noen (både kvinner og menn) svare at de heller ville møtt på en mann enn en bjørn. Hva med dere? Anonymkode: 5cd08...511 Det er absolutt ikke uvanlig at folk lyger så det renner av dem når de i sinne skal få frem et poeng. Hadde man blitt påtvunget dette scenarioet og et forhåndsvalg så vet man jo hva valget hadde blitt hvis man evner noen form for logisk tenkning og kjennskap til statistikk. Personlig ville jeg helst foretrukket å ikke møte folk i det store og det hele da det er deilig å gå i skogen for å slippe unna masete folk som hele tiden skal jamre over hvor fælt livet er. Hadde jeg havnet i nød så kunne jeg tatt til takke med en mann da det statistisk sett er mest sannsynlig å ikke bli voldtatt i skogen av annenhver mann for jeg regner med det er hva dette har utspring fra. Bjørn derimot har en langt høyere statistisk på å kunne skade eller drepe meg, hvem vet kanskje hadde den voldtatt liket mitt også 🤷♂️ Anonymkode: b8ad3...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. mai #372 Del Skrevet 9. mai homber skrev (7 minutter siden): Jeg kom ikke med noen studie. Jeg sier spesifikt at jeg ikke har fasiten og at det kan være flere eller færre kvinner enn 1 av 5 som har blitt voldtatt. Vet ikke om du blandet mine svar med noen andre sine, men vi er enige at voldtekt er et stort samfunnsproblem. Du svarte meg på svaret mitt til en som la ut en studie, på en måte som virket som det var deg, så da sjekket jeg ikke brukernavn, beklager det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legion83 Skrevet 9. mai #373 Del Skrevet 9. mai ElectricScum skrev (På 24.4.2024 den 18.30): Hvis det er et spørsmål om statistikk så er svaret åpenbart og i så fall helt uinteressant. Alle forstår at det er større sannsynlighet for å bli skadet av en mann (eller en kvinne, for den saks skyld) enn en bjørn. Man går gjennom et helt liv uten å møte en eneste bjørn. Hele problemstillingen er tendensiøs og tøysete. Da har man isåfall et litt skakkjørt forhold til bruk av statistikk med tanke på at sammenligningsgrunnlaget er ikke eksisterende da det totale antallet mennesker kontra det totale antallet bjørn er massivt i menneskers favør. I en skog med like mange bjørner som mennesker/menn så tilsier all logikk og kunnskap at man gjør mest lurt i å unngå bjørn. Forøvrig må jo det største marerittet være å møte et hysterisk kvinnfolk som antar at du ønsker skade eller voldta henne hvis du er så uheldig at du smiler eller hilser på henne i skogen, så sånn sett burde vi gå bakover i tid og heller bare forby kvinner fra å ferdes alene 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #374 Del Skrevet 9. mai homber skrev (22 minutter siden): Nå finner vi på ting igjen. Det er maaange flere menn som blir falskt anklaget for voldtekt, enn kvinner som blir voldtatt (fant på litt) Nei, vi gjør ikke det. Vi mener oss på konsensus og hva kollega som forsker på temaet sier 😉 Hei nykomling, det må være gøy å ha det i seg å kødde med slike temaer. Anonymkode: 94140...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #375 Del Skrevet 9. mai Legion83 skrev (7 minutter siden): Da har man isåfall et litt skakkjørt forhold til bruk av statistikk med tanke på at sammenligningsgrunnlaget er ikke eksisterende da det totale antallet mennesker kontra det totale antallet bjørn er massivt i menneskers favør. I en skog med like mange bjørner som mennesker/menn så tilsier all logikk og kunnskap at man gjør mest lurt i å unngå bjørn. Forøvrig må jo det største marerittet være å møte et hysterisk kvinnfolk som antar at du ønsker skade eller voldta henne hvis du er så uheldig at du smiler eller hilser på henne i skogen, så sånn sett burde vi gå bakover i tid og heller bare forby kvinner fra å ferdes alene 😄 Tror det er hakket verre å bli voldtatt, men du har sikkert erfart begge deler og kommet til en logisk konklusjon 🥴 Det er bare privilegerte, sneversynte folk som klarer å mene slike ting. Gratulerer! Anonymkode: 94140...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legion83 Skrevet 9. mai #376 Del Skrevet 9. mai (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror det er hakket verre å bli voldtatt, men du har sikkert erfart begge deler og kommet til en logisk konklusjon 🥴 Det er bare privilegerte, sneversynte folk som klarer å mene slike ting. Gratulerer! Anonymkode: 94140...710 Hakket verre å bli voldtatt en hva da? Å møte ei hysterisk kjærring uten et snev av ironi i kroppen eller å bli drept av bjørn? Nå vet jeg ikke om du identifiserer deg som ei hysterisk kjærring eller ikke, men hvis du ikke gjør det så er det jo egentlig ikke noe å bæse over heller siden livet ikke er en konkurranse i hva som er værst eller hvem som har det værst. Isåf hadde ingen av kjønnene kommet gått ut av det slik som folk svartmaler hverandre for tiden og hele tiden gjør alt til en kjønnskamp der i drar absolutt alle under en å samme kam. Forøvrig er det flere menn en kvinner som har blitt misbrukt i barndommen så jeg vil tro det er langt flere menn som vil kunne sympatisere med saken ovenfor å gå ut å skade eller misbruke kvinner. Men alle de mennene tenker man kanskje aldri på? Vet jo at det iallefall ikke snakkes nok om det på grunn av skam desverre. Så kanskje må du heller takke dine egne privilegier i livet, gratulerer med å være så gjennomtenkt 😣 Endret 9. mai av Legion83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 9. mai #377 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, vi gjør ikke det. Vi mener oss på konsensus og hva kollega som forsker på temaet sier 😉 Hei nykomling, det må være gøy å ha det i seg å kødde med slike temaer. Anonymkode: 94140...710 "Konsensus og hva en kollega som forsker sier" Nå er vi på lavt nivå her. Velger å ikke kommentere ytterligere da innlegget ditt bekrefter det jeg trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #378 Del Skrevet 9. mai Den eneste tjenesten denne tråden gjør kvinner må jo være å kun dokumentere hvor gærne, hatefulle og urealistiske dømmende mange av dem har blitt og på den måten selv tilrettelegge for det synet man får tilbake på seg selv. For gud forby at man skal ta hensyn til at menn også har følelser. Anonymkode: b8ad3...0d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #379 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): KspHadde jeg havnet i nød så kunne jeg tatt til takke med en mann da det statistisk sett er mest sannsynlig å ikke bli voldtatt i skogen av annenhver mann for jeg regner med det er hva dette har utspring fra. Bjørn derimot har en langt høyere statistisk på å kunne skade eller drepe meg, hvem vet kanskje hadde den voldtatt liket mitt også 🤷♂️ Anonymkode: b8ad3...0d6 Brunbjørn som vi har her i Norge er vel stort sett redd for mennesker og stikker. Grizzly (som er mer vanlig i landet hvor denne meme-en stammer fra) tror jeg er ganske utrivelig? De fleste Norske bjørner er ålreite dyr, og det tror jeg at de fleste Norske menn er også. Heller enn å skade seg selv med slike pussige tanke-eksperimenter så kunne det nok gjøre mange av oss godt å faktisk gå ut i skogen, få litt mosjon og frisk luft og se på noe annet enn disse skjermene. Anonymkode: c1f26...d0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai #380 Del Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde jeg havnet i nød så kunne jeg tatt til takke med en mann Anonymkode: b8ad3...0d6 Her er selve essensen av debatten oppsummert. Denne hybrisen her. Denne selvgodheten, denne overvurderingen av egen verdi. Det er en selvfølge at menn skal bistå kvinner i nød, men det er kun dersom det nødvendig, kun dersom hun som gudinne erkjenner det som ønskelig, om ikke, er det å foretrekke for kvinner at menn holder seg utenfor åsyn. Og sånn er det ut over i samfunnet også. Det er menns oppgave å ta de tunge, skitne, lavtlønnede oppgaver som holder samfunnet gående som smurt, og det er kvinners oppgave å nyte av dette. Dette strekker seg og ut i den personlige sfære. Schophenhauer skrev en gang at "Kvinner i deres hjerter tror at menn er ment å tjene penger slik at de kan bruke dem". det er nettopp slik økonomien vår er skrudd sammen. Kvinner går rundt og tror at de komfortable 9-16 kontorjobbene sine er hva som holder samfunnet rullende, uten å ofre en tanke til hvem som bygget bygningen de sitter i. Og denne holdningen strekker seg ut og farger hele oppfatningen deres av livet. De går rundt og ser på seg selv som verdens navle og på menn som potensielle hjelpemidler, men hovedsakelig hindringer, uansett som statister i deres eget liv. De ofrer ikke en tanke eller en smule empati ovenfor menns opplevelse, det er tross alt kvinner verden er der for og menn burde innrette seg deretter. Menn har gjort en så god jobb med å skjerme kvinner fra naturens brutalitet at de nå har utviklet en slags vrangforestilling om at menn utgjør en større trussel for dem, siden de aldri faktisk har blitt møtt med den skremnende realisasjonen om at naturen ikke bryr seg om den overhode. Naturen ville ikke bygget hjem og sykehus til deg og gitt deg trygd og mat, dette har du menn å takke for. Menn har temmet naturen, til kvinners fordel så grundig, at kvinner har tatt sivilisasjonens trygge fundamenter og projisert dem over på naturen. Dette er hvor sinnet og aggresjonen fra menn i møte med denne diskusjonen kommer fra. Denne utakknemligheten. Jeg tror denne "mann mot bjørn" debatten har fått mange menn til å innse at moderne kvinner ikke fortjener den tryggheten og sikkerheten de har fått bygget opp rundt seg, og at det er på tide å bli like usympatiske ovenfor kvinner, som de er for menn. Denne diskusjonen gjør nok ironisk ting farligere for kvinner, fremfor tryggere, jeg kjenner i hvert fall et hvert ønske om å hjelpe eller å beskytte kvinner forlate kroppen. Anonymkode: 43ad3...769 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå