Gå til innhold

Rengjøre rist i ovnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode råd om hvordan man lett rengjør risten som er i ovnen? Er en mann her i huset som ikke har vært flink nok med bakepapir...

Har prøvd avfettningsmiddel, oppvaskpulver, varmt vann, zalo...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset brukes det en sånn metallskrubb - en sånn bløt ball. Fjerner all brent Grandiosa-ost uhyre effektivt ;)

Skrevet
Stålull og en dæsj muskler :)

Jepp! Og så til slutt en runde i oppvaskemaskin.

Skrevet

Jeg lar den også få en tur i oppvaskmaskinen innimellom! :)

Skrevet
Jepp! Og så til slutt en runde i oppvaskemaskin.

Wow, det har jeg aldri tenkt på, lurt!

Er det bare RIST som tåler oppvaskmaskin, eller vanlige 'plater' også??

Skrevet

Jeg lager en skummel blanding av zalo, salmiakk og glovarmt vann i den store kummen på vaskerommet. Det får rista ligge og godgjøre seg over natten. Dagen etter så bytter jeg vann, og skrubber i vei med en gammel oppvaskbørste - det går så lett at det er en fryd (og så mange år jeg har slitt med stålull og muskler :sur: )

Skrevet

Her går alt som får plass, inn i maskina ;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Her går alt som får plass, inn i maskina ;)

Her også :)

Skrevet

Rista ble ikke 100% ren, så jeg får kjøre den en gang til :)

Er noen små svarte flekker som sitter godt.

Skrevet

Jeg bruker også først stålull og muskler, og så oppvaskmaskin. Funker utmerket!

Skrevet
Jeg lager en skummel blanding av zalo, salmiakk og glovarmt vann i den store kummen på vaskerommet. Det får rista ligge og godgjøre seg over natten. Dagen etter så bytter jeg vann, og skrubber i vei med en gammel oppvaskbørste - det går så lett at det er en fryd (og så mange år jeg har slitt med stålull og muskler  :sur: )

:Nikke:

Og hvis man er av den late typen så skyller man godt når den er nesten ren og putter den i oppvaskmaskina for den siste finishen.

Dette fungerer også veldig bra når man trenger den virkelige storrengjøringa av ovnen og rengjør "opphengsrillene"

Gjest Ego-solo
Skrevet

Litt salmiakk i en plastikpose, risten inn i og lukk. La den ligge ute til neste dag. Åpn posen (husk at salmiakk ikke er sunnt) og vask risten.

Skrevet

Putter den i oppvaskmaskinen og det som ikke går vekk der fjerner jeg med stålull en gang i blandt. Hvis den er veldig skitten d.v.s. den har ikke vært vasket jevnlig over lang tid så kan du prøve med ovnsrens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...